جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۵
IOTC
سه شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۱ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۶۷
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

مناقصه ساخت دو یدک‏کش خدمات فراساحلی در داخل

مدیرعامل شرکت پایانه‏ های نفتی ایران از برگزاری مناقصه‏ هایی از سوی این شرکت در آینده نزدیک برای ساخت دو فروند یدک‏کش خدمات فراساحلی در داخل خبر داد .

مناقصه ساخت دو یدک‏کش خدمات فراساحلی در داخل

 

 سیدپیروز موسوی دراین‏ باره گفت: ساخت این یدک‏ کش‏ها که از نوع Asda است، برای اولین بار در کشور انجام می‏گیرد.

وی ارزش قرارداد ساخت این دو شناور را بین 15 تا 20 میلیون یورو برآورد کرد و افزود: ما در حال حاضر، به 6 یدک ‏کش نياز داریم که اعتبار لازم برای ساخت دو فروند را از منابع داخلی وزارت نفت گرفته ‏ایم که در صورت موفق بودن ساخت این دو یدک‏ کش، تأمین اعتبار سایر سفارش ‏ها را پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پایانه‏ های نفتی ایران با بیان اینکه این شرکت عموم قراردادهای خدمات دریایی خود را با شرکت‏های داخلی منعقد کرده است، گفت: یدک‏ کش‏های این شرکت‏ ها ممکن است خارجی باشد که به همین دلیل، طرح بومی ‏سازی ناوگان خدمات دریایی خود را در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که کل شناورهای DP-1 ما از امارات می‏ آید. ما الآن در دریا، در تعمیرات خطوط لوله و بازرسی‏ های خود به این نوع شناور نیاز داریم. اما می‏ بینیم که الآن این شناورها متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و این، زیبنده کشور ما نیست.

وی بر این اساس خواستار تشکیل جلساتی مشترک میان صنایع دریایی و بهره ‏برداران آن در حوزه نفت و گاز شد و افزود: در حال حاضر، ده‏ ها کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز در خلیج فارس فعالیت دارد و بازرسی‏ های ادواری نیز مشخص است.

پیروز موسوی با بیان اینکه «برنامه‏ های کاری بخش نفت در حوزه پایانه ‏ها و فراساحل مشخص است»، افزود: در صورت جمع ‏آوری این برنامه ‏ها از سوی شرکت‏های مختلف، حجم مجموع عملیات دریایی مشخص خواهد شد تا صنایع دریایی بر اساس آن، نسبت به ساخت شناورهای DP-1  و تجهیز یاردهای خود اقدام کنند.

وی با اشاره به ارزبری بسیار بالای اجاره روزانه شناورهای خدماتی گفت: هزینه اجاره روزانه این شناورها بین 10 تا 20 هزار یوروست

مدیرعامل شرکت پایانه‏ های نفتی ایران با تأکید بر ضرورت بومی ‏سازی ساخت شناورهای خدماتی در کشور افزود: ما در حوزه فراساحل کارهای بزرگی انجام داده‏ایم و این امر، باید در بخش‏های حمل‏ و نقل مسافر، خدمات سکوها و عملیات دریایی نفت و گاز و شیلات نیز صورت گیرد که با ورود صنایع دریایی می‏توان ناوگان کشور در این بخش‏ها را به ‏روزرسانی کرد.

موسوی درباره طرح کمیته کشتی‏ سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در زمینه ساخت شناورهای خدماتی بخش نفت نیز با اشاره به هزینه بالای فعالیت در بخش فراساحل گفت: اگر فاینانس پروژه از سوی منابعی چون صندوق صنایع دریایی انجام شود، آمادگی داریم در بخش یدک‏ کش‏های پشتیبان اجاره به شرط تملیک را داشته باشیم.

وی در عین حال بر ضرورت ورود دانشگاه‏ها و مراکز مهندسی دریایی به این پروژه ‏ها تأکید کرد و افزود: باید طراحی و ساخت این شناورها مطابق با تکنولوژی روز جهان صورت گیرد.

 

(سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید