پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۲۶
IOTC
یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۲
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۵۲۰
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
بر اساس گزارش روزنامه یو اس ای تودی

موفقیت ایران در بازار نفت فراتر از انتظارها بوده است

یک نشریه آمریکایی نوشت که ایران از هنگام لغو تحریم ها، موفقیت های غیرقابل پیش بینی در بازار نفت کسب کرده است.

موفقیت ایران در بازار نفت فراتر از انتظارها بوده است

به نوشته روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی، ایران که با شگفت زدگی بسیاری از سرمایه گذاران، سهم خود را در بازار افزایش داده و از نظر تولید نفت به سطوح پیش از تحریم ها نزدیک شده است.

این کشور در آوریل ٢٠١٦ روزانه ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه نفت صادر کرده که بالاترین میزان از سال ٢٠١٢ به این سو  و ١٥ درصد بالاتر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی است.

هر چند ایران تاکنون در راهبرد دراز مدت خود موفق بوده اما افزایش بیشتر سهم بازار برای ایران ممکن است دشوار باشد.

کارشناسان بر این باورند که اقتصاد ایران برای مقاومت در برابر قیمت های پایین نفت مجهزتر و آماده تر از عربستان سعودی است به این علت که اقتصاد آن بیشتر متنوع و گوناگون سازی شده است و مردم تحصیل کرده و سخت کوشی دارد.

نشریه فورچون به نقل از عماد موستک کارشناس امور راهبردی در شرکت پژوهش و مشاوره اکسترات مستقر در لندن نوشت: ایران به علت وابستگی کمتر به نفت در مقایسه با عربستان سعودی برای مقابله با این نوسان های دراز مدت بازار نفت آمادگی بیشتری دارد و درآمد بیشتری در سال گذشته از طریق دریافت مالیات های همگانی به نسبت درآمدهای نفتی کسب کرده است.

در این میان عربستان سعودی برای تحکیم سهم و جایگاه خود در بازار نفت در پی افزایش تولید ایران و عراق تلاش می کند. هر چند عربستان سعودی برای دور شدن از اقتصاد وابسته به نفت تلاش می کند اما این امر به عرضه و فروش موفقیت آمیز شرکت نفت سعودی آرامکو بستگی دارد.

گرچه عربستان سعودی دارای ذخایر عظیم نفت است، اما سرعت استفاده این کشور از این ذخایر بیشتر است.

عربستان سعودی و ایران که رقیبان سنتی هستند، به نبرد برای اثبات برتری خود در سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» ادامه می دهند و هیچکدام از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به دیگری در هر زمان و مکان فروگذار نکرده اند و به نظر می رسد که بازار نفت، زمین بازی مورد علاقه این دو کشور باشد و بعید است که مبارزه میان این دو کشور برای کسب برتری در منطقه خاورمیانه به زودی پایان پذیرد.

هر چند که در حال حاضر کمبود عرضه بالغ بر سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز با ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا موجب تقویت قیمت های نفت شده است، اما هنگامی که نیجریه، لیبی و کانادا تولید نفت را در سطح عادی از سر بگیرند، تاثیرهای منازعه میان ایران و عربستان سعودی احساس خواهد شد.

در صورتی که هر دو کشور همچنان به افزایش تولید نفت خود ادامه دهند، جهان از نفت لبریز خواهد شد و قیمت نفت به حدود ٣٠ دلار برای هر بشکه کاهش خواهد یافت.

(یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵) ۱۲:۲۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید