پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۰۴
IOTC
یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۵۱۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
تشریح اقدامات پایانه‎های نفتی در عمل به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی

آماده باش همیشگی پایانه‎های نفتی برای افزایش صادرات

صنعت نفت به عنوان یکی از اساسی ترین صنایع موجود در کشور، نقش برجسته ای در اقتصاد و به ویژه اقتصاد مقاومتی دارد به گونه ای که در اصول ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، صنعت نفت تنها دستگاهی است که سه بند مستقل را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه در بندهای دیگر نیز موارد مرتبط با این صنعت به چشم می خورد.

آماده باش همیشگی پایانه‎های نفتی برای افزایش صادرات

در بند ۱۳ اقتصاد مقاومتی به مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و افزایش صادرات گاز و برق، پتروشیمی و فرآورده های نفتی تاکید شده است.

در بند ۱۴ و ۱۵ نیز به مواردی از جمله افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز، تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (بر اساس شاخص شدت مصرف انرژی)، بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع، تاکید شده است.

در بندهای دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی به جز از سه بند اصلی نیز بر تقویت ظرفیت دانش بنیان، حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها، افزایش قدرت مقابله و کاهش آسیب پذیری اقتصادی از طریق استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف های اقتصادی و توسعه پیوندهای راهبردی با منطقه و جهان تاکید شده است.

صنعت نفت در سال جدید که مزین به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است، همچنان عمل به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری را سرلوحه کاری خود قرار داده است.

در ادامه با توجه به محور قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راهبردی اقتصاد کشور و تاکیدهای مقام معظم رهبری، دولت تدبیر و امید و همچنین مجلس شوارای اسلامی بر ضرورت و فوریت عملیاتی شدن این اصل راهبردی در اقتصادی ملی و همچنین با توجه به جایگاه مهم مجموعه صنعت نفت در سیاستگذاری و عملیاتی شدن این اصل، گزارش عملکرد شرکت پایانه های نفتی ایران در دو محور کلان و تخصصی حوزه اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم و سیاست های و برنامه های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ ارائه می شود.

در ضمن از محورهای کلان اقتصاد مقاومتی مورد تاکید سیاست های ابلاغی می توان به توسعه کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان، رشد بهره وری، افزایش رقابت پذیری، اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه صادرات، افزایش تولید و دیپلماسی فعال اقتصادی اشاره کرد.

افزایش ذخایر استراتژیک نفت و گاز، افزایش تولید نفت و گاز، توسه میدان های مشترک نفت و گاز، تقویت رویکرد برداشت صیانت از منابع نفت و گاز، انتخاب مشتریان استراتژیک جدید در سطح جهانی، تنوع سازی مشتریان نفت و گاز، جذب شرکت های بزرگ و تاثیرگذار(مالی، فنی، تجاری و مدیریتی) برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز، اجرای طرح های بزرگ استراتژیک نفت و گاز در حوزه های بالادستی و پایین دستی، تقویت دیپلماسی نفتی، افزایش صادرات نفت و گاز با رویکرد افزایش بهره وری و افزایش کارآفرینی، رشد فنی و تکنولوژیکی (اقتصاد دانش بنیان)، جذب و تامین منابع مالی داخلی و جلب و جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی نیز از محوره های تخصصی اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت است.

پایانه های نفتی؛ ضامن تداوم صادرات نفت

شرکت پایانه های نفتی ایران با توجه به مسئولیت خود در زمینه ذخیره سازی، اندازه گیری و صادرات نفت خام و با توجه به نقش مهم آن در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت ایران، همواره حفظ پایداری تولید و ارتقاء توانمندی های خود در زمینه به روز رسانی تجهیزات و آماده سازی شرایط عملیاتی برای افزایش تولید و صادرات نفت خام را در راستای سیاست های صنعت نفت در دستور کار خود قرار داده است. در این زمینه با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدهای مدیران ارشد صنعت نفت به اجرای آن، این شرکت در حوزه های مختلف با سر لوحه قرار دادن سیاست های اجرایی اقتصاد مقاومتی، ضمن حمایت از ساخت داخل و توانمندی های موجود در شرکت های داخلی، صرفه جویی های قابل ملاحظه ای با اجرای پروژه های متعدد تعمیراتی، ساختمانی، پژوهشی و ... ثبت کرده است.

از جمله پروژه های انجام شده در این زمینه می توان به انجام عملیات رسوب زدایی و تعمیرات اساسی مخزن ۱۵۰ هزار بشکه ای شماره ۱۰۲ پایانه نفتی شمال اشاره کرد.

با توجه به توقف عملیات سوآپ در پایانه نفتی شمال، طی سال های اخیر اقدامات بسیار موثری در راستای بهره مندی از حداکثر توان داخلی کارشناسان شرکت صورت پذیرفته است، به طوری که عملیات رسوب زدایی چندین مخزن ذخیره سازی و انجام برنامه های تعمیراتی تجهیزات در راستای رفع مشکلات عملیاتی منطقه و حفظ و نگهداری تاسیسات موجود در این منطقه انجام شده است.

رسوب زدایی و تعمیرات مخازن با تکیه بر توان داخل

انجام عملیات رسوب زدایی و تعمیرات اساسی مخزن شماره ۱۰۲ پایانه نفتی شمال از جمله برنامه های تعمیراتی این شرکت بوده است که با برنامه ریزی مناسب از اردیبهشت ماه سال ۹۳ برنامه رسوب زدایی و تعمیرات مخزن یاد شده آغاز و ضمن به کارگیری کلیه تدابیر ایمنی و توجه ویژه به حفظ تاسیسات موجود، ظرف ۶ ماه به اتمام رسیده و صرفه جویی در حدود ۵.۵ میلیارد ریال در مقایسه با برون سپاری پروژه به همراه داشته است.

انجام موفقیت آمیز رسوب زدایی و تعمیرات مخزن شماره ۱۰۳، با اتکا بر ابزار و توانمندی های مهندسان و کارکنان پایانه نفتی شمال به منظور ارتقاء توانمندی های شرکت در زمینه تعمیرات اساسی مخازن و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای صرفه جویی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.

شرکت پایانه های نفتی ایران در سال های اخیر به منظور حفظ و نگهداری تاسیسات و در راستای صرفه جویی در هزینه های شرکت، عملیات رسوب زدایی چندین مخزن را راسا و در برخی فعالیت ها با بکارگیری پیمانکاران محلی به انجام رسانده است که از جمله مخازن شماره ۵، ۱۹ و ۲۱ است که در سال ۹۳ عملیات رسوب زدایی آن انجام شده است.

 پیاده سازی، تعمیرات اساسی و نصب بازوی بارگیری شماره ۲ پهلوگاه شماره ۱۱ پایانه نفتی خارگ، مدیریت و انجام اختلاط های برنامه شده نفت فروزان با نفت خام سنگین با حفظ کیفیت نفت خام صادراتی بر اساس دستورالعمل های ارسالی از طرف مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز، عملیاتی کردن پروژه پاکسازی ۵۰ تن خاک آلوده به نفت توسط پودر بیولوژیکی بیوریمر واقع در ضلع غربی مخزن ۳۵ پایانه خارگ، خارج کردن و انجام تعمیرات اساسی دو دستگاه گوی شناور شماره ۱ و ۷ موجود در پایانه نفتی خارگ، تخلیه، جداسازی و تعویض اسلاپ تانک پهلوگاه های ۱۱ و ۱۲ جزیره خارگ و تعمیرات اساسی یک فروند موتور فوجی از یدک کش های ملکی شرکت با ساخت کامل قطعات در داخل کشور و راه اندازی آن، نیز از دیگر فعالیت های پایانه های نفتی در راستای اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بوده است.

از دیگر پروژوه های و فعالیت های انجام شده در شرکت پایانه های نفتی می توان به احداث کانال آب های سطحی پایانه نفتی شمال، توسعه و به روز رسانی تجهیزات و تأسیسات موجود در شرکت، پروژه های ساخت و تعمیرات مخازن، تعمیرات و به روز رسانی اسکله های بارگیری و پروژهای خطوط لوله اشاره کرد.

پروژه های ساخت و تعمیرات مخازن

از میان پروژه های ساخت مخازن می توان به احداث چهار مخزن ۱ میلیون بشکه ای نفت خام و از میان پروژه های تعمیرات می توان به انجام تعمیرات اساسی مخزن شماره ۵، ۱۹ و۲۱ به دست متخصصان و کارشناسان فنی داخلی، انجام کارهای باقیمانده مخزن شماره ۳۸ و رسوب زدایی مخزن شماره ۳۵ اشاره کرد.

پروژه های تعمیرات و به روز رسانی اسکله های بارگیری

احداث آبنمای حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال، بازسازی و بهسازی ضلع جنوبی اسکله شرقی به سمت سه راهی، بازسازی و بهسازی پهلوگاه شماره ۷ اسکله شرقی (از محور ۵۶ الی ۸۴)، بهینه سازی سیستم دریافت و صدور نفت خارگ و رنگ آمیزی سازه های اسکله غربی (جزیره خارگ) از پروژه های مرتبط با تعمیرات و به روز رسانی اسلکه های بارگیری در شرکت پایانه های نفتی بوده است.

بازرسی از خطوط لوله دریایی

در پروژه بازرسی از خطوط لوله دریایی به روش ROV (Remotely operated vehicle)، از ۶ رشته خطوط لوله گناوه – خارگ و ۲ رشته خط لوله میعانات گازی منتهی به گوی های شناور عسلویه و ۶ رشته خط لوله ساحل تا اسکله آذرپاد و ۴ خط لوله منتهی به گوی های شناور گناوه، به روش ROV بازرسی انجام شده و آبشستگی های بحرانی مشخص شد که لازم است برای ترمیم آن نسبت به اخذ اعتبارات لازم و سپس اجرای پروژه تکمیلی ترمیم آبشستگی اقدام شود.

ارایه خدمات به شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران

راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی و انجام خدمات تحویل گیری میعانات گازی تولیدی این فاز، پهلودهی نفتکش ها جهت بارگیری و صادرات محصولات تولیدی و تهیه اسناد و مدارک محموله بارگیری شده توسط گوی شناور شماره ۳ مستقر در سایت ۲ ، انجام خدمات تحویل گیری میعانات گازی تولیدی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، پهلودهی نفتکش ها جهت بارگیری و صادرات محصولات تولیدی و تهیه اسناد و مدارک محموله های بارگیری شده از سایت شماره ۱، انجام عملیات پرووینگ سیستم میترینگ و اندازه گیرهای موجود بر روی شناور خلیج فارس مربوط به شرکت نفت فلات قاره واقع در منطقه بهرگان توسط کارشناسان این شرکت، ارایه خدمات به پتروشیمی برزویه، ارایه خدمات در خصوص بازرسی کف مخازن به شرکت پارس جنوبی، ارایه خدمات به شرکت نفت و گاز پارس، تحویل گیری و راهبری میترینگ و گوی شناور فاز ۱۲ شرکت نفت و گاز پارس و انجام عملیات صادرات میعانات گازی آن شرکت تا کنون، انجام خدمات تحویل گیری میعانات گازی تولیدی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، پهلودهی نفتکش ها جهت بارگیری، صادرات محصولات تولیدی و تهیه اسناد و مدارک محموله های بارگیری شده از سایت شماره ۱، و بازرسی کف دو مخزن ۴۰۰ هزار بشکه ای از فازهای ۱۶-۱۵ و ۱۸-۱۷ از خدمات ارائه شده شرکت پایانه های به شرکت های تابعه نفت بوده است.

اقدام های شرکت پایانه های نفتی در حوزه ساخت داخل

شرکت پایانه های نفتی در حوزه ساخت داخل موفق به کسب افتخارات ارزشمندی شده که این امر صرفه جویی های قابل ملاحظه ای نیز به همراه داشته است. از میان این اقدام های می توان به ساخت داخل هوزهای لاستیکی ۸ اینچ و ۱۴ اینچ مربوط به پمپ های SRJ، ساخت داخل هوزهای کامپوزیتی ۴ اینچ و ۶ اینچ، ساخت سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در مخازن با کمک مراکز علمی داخلی، ساخت داخل قطعات شناور ( کولر هوای فوجی، لاینر، پیستون، لوله های اگزوز، اواپراتور سیستم تهویه شناورهای قدیمی) و همچنین انجام پیگیری های لازم در خصوص تامین اعتبار چند فقره یدک کش و شناور آتش خوار و عقد قرارداد جهت ساخت داخل دو فروند شناور آتش خوار (ASD) ، اشاره کرد.

خودداری از انجام پروازهای غیر ضروری و همچنین تجمیع پروازها و استفاده از خدمات پروازی با هزینه کمتر و در نتیجه صرفه جویی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال از این طریق نیز از دیگر اقدام های پایانه های نفتی بوده است.

فعالیت های شرکت پایانه های نفتی در حوزه پژوهش و توسعه

از موفقیت های شرکت پایانه های نفتی در حوزه پژوهش و توسعه می توان به دریافت لوح تقدیر از وزیر نفت بابت انجام پروژه پژوهشی "طراحی و تولید نمونه پودری میکروبی جهت رفع آلودگی های نفتی" و استقبال از این پروژه در شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران از جمله شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، تصویب و تامین اعتبار ۸ پروژه پژوهشی مورد نیاز شرکت و پیگیری مراحل انتخاب مجری و عقد قراردادهای مربوطه، برگزاری دومین همایش "اندازه گیری هیدروکربن ها (میترینگ) در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی" با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران، حمایت از پروژه های دانشجویی متعدد در راستای کاربردی کردن تحقیقات دانشگاهی و اتمام پروژه طراحی و ساخت دستگاه صحت سنج سیار اشاره کرد.

 

(یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید