یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۸
IOTC
دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۵۰۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

روند افزایش صادرات نفت ایران سریعتر از حد انتظار بوده است

روند افزایشی صادرات نفت خام ایران در ماه های اخیر، بسیار سریع تر از پیش بینی ناظران بازار نفت بوده است.

روند افزایش صادرات نفت ایران سریعتر از حد انتظار بوده است

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، رویترز از سنگاپور، تهران صادرات نفت خام خود را در پی لغو تحریم های غرب علیه ایران در ماه ژانویه، به میزان بسیار بیشتری از حد انتظار تحلیلگران بازار نفت افزایش داده است و بیش از ٢٠ ابرنفتکش اروپایی و آسیایی با انتقال محموله های نفتی ایران به افزایش صادرات این کشور کمک می کنند.

اطلاعات بارگیری بندرها و همچنین کشتیرانی که به دست رویترز رسیده است، نشان می دهد که دستکم ٢١ کشتی نفتکش خارجی با ظرفیت حمل حدود ٢٥ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین در دو هفته گذشته، نفت خام و یا نفت کوره بارگیری کرده اند و یا در انتظار بارگیری در پایانه های جزیره خارگ و بندر ماهشهر هستند.

معامله گران بازار نفت با توجه به حمایت شناورهای بین المللی از ناوگان نفتکش های ایران گفتند: میزان صادرات نفت خام ایران اکنون به حدود ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز رسیده که نزدیک به سطح پیش از تحریم هاست.

به گفته تحلیلگران «سیتی»، روند افزایشی صادرات نفت خام ایران بیش تر و سریع تر از حد انتظار بوده است.

صادرات نفت ایران در آوریل و مه میان ٢ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه تا ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه بوده که نسبت به سال پیش که ارتباط ایران با بازار اروپایی قطع و تنها به فروش نفت به مشتریان آسیایی محدود شد، یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

با اینکه هنوز هم آسیا مقصد اصلی محموله های نفت خام ایران است که توسط شناورهای خارجی منقل می شود و هند، چین و ژاپن بزرگ ترین خریداران آن هستند، اما اکنون دستکم چهار نفتکش بین المللی با نفت خام ایران، عازم اروپاست.

هند با توجه به اوجگیری تقاضای نفت خام خود و همچنین روابط خوب شرکت های پالایشگر اسار اویل، ریلاینس انرژزی، هیندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم، به ویژه واردات کننده عمده نفت ایران به شمار می رود.

ایران تا ماه آوریل برای یافتن شریکانی برای انتقال نفت خام خود به بازار های مصرف دچار مشکل بود، اما پس از توافق در باره یک بیمه موقت، اکنون بیش از یک سوم محموله نفت خام این کشور توسط شناورهای خارجی راهی بازارهای مصرف می شود.

ازسرگیری انتقال بین الملی نفت ایران با افزایش پوشش موقت محدود بیمه ای توسط باشگاهاهای پی اند آی امکانپذیر شده که انجمن های دوجانبه دریانوردی هستند که برای شرکت های کشتیرانی بیمه های حفاظت و غرامت ارائه می کنند.

شرکت های غیرایرانی که اکنون برای انتقال نفت خام به کار گرفته شده اند شامل شرکت دولتی توسعه کشتیرانی چین، پتروویتنام و ایدومیتسو کوزان ژاپن هستند. کشتی های نفتکش در مالکیت یونان، ترکیه و سیشل نیز اکنون نفت خام ایران را حمل می کنند.

شرکت اجاره کشتی نفتکش دایناکوم یونان، سه سوپر تانکر خود را به انتقال نفت خام ایران اختصاص داده است.

با این حال برخی شرکت های کشتیرانی بین المللی هنوز برای انتقال نفت خام ایران مردد هستند که عمدتا به علت برخی اعمال محدودیت های آمریکا بر تهران در باره ممنوعیت هرگونه معامله با دلار یا مشارکت شرکت های آمریکایی از جمله بانک ها و بیمه گران اتکایی در معاملات با ایران است.

ایران یکی از ١٤ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» است.

(دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۳۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید