چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۳۰
IOTC
سه شنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۳۳۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
با تخصص و تجربه کارکنان پایانه های نفتی انجام شد

جلوگیری از بروز حادثه واژگونی نفتکش در پایانه نفتی خارگ / عکس

با درایت و تخصص کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران و بهره گیری از دانش تجربی و مدیریت بحران، از بروز حادثه واژگونی یک فروند نفتکش در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ، جلوگیری شد.

جلوگیری از بروز حادثه واژگونی نفتکش در پایانه نفتی خارگ / عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، این حادثه که می توانست در روند بارگیری و تحویل نفت خام به یک فروند نفتکش در پهلوگاه شماره 9 اسکله شرقی (اسکله تی) اختلال ایجاد کند، پس از چهار ساعت با مدیریت بحران و شناسایی روشهای موثر، رفع شد.

رییس عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ با اشاره به جزییات این حادثه، گفت: این حادثه در نتیجه ازکار افتادن سیستم تخلیه آب توازن و در نتیجه کج شدن نفتکش به یک سمت شد که اخلال در روند تحویل نفت خام از پهلوگاه شماره 9 اسکله شرقی را در پی داشت؛ خوشبختانه با همفکری و مدیریت گروهی کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران مهار شد.

ناخدا مظفر سهرابی ادامه داد: ابتدا پس از مشاهده کج شدن نفتکش، موضوع به اطلاع کاپیتان آن نفتکش رسید و وی نیز درخواست توقف بارگیری نمود و اعلام کرد، سیستم تخلیه آب توازن کشتی ازکار افتاده است.

وی افزود: بلافاصله با دستور و تاکید سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، یک کمیته تخصصی متشکل از رییس پایانه، روسا و کارشناسان ارشد اداره های صادرات، عملیات دریایی، HSE، حراست و امور فنی پایانه نفتی خارگ، برای بررسی و رفع این بحران تشکیل شد.

سهرابی اظهارکرد: پس از آن که زاویه کج شدن کشتی نسبت به خط عمود اسکله، 3 درجه به سمت چپ رسید، این موضوع را به ناخدای نفتکش تذکر دادیم و او نیز حدود 4 ساعت فرصت خواست تا زاویه مورد نظر را در حد تعادل اعمال نماید.

رییس عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ افزود: در این هنگام، تیم عملیاتی به همراه غواصان به کشتی ملحق شد و با بررسی گزارش غواصی، از میزان آب کشتی تا کف دریا، مشخص شد؛ یک عمق 3 متری در زیر نفتکش وجود دارد و خطر به گل نشستن، نفتکش را تهدید نمی کند؛ از این رو به  ناخدا اجازه داده شد نسبت به تنظیم تعادل کشتی نهایت تلاش خود را داشته باشد.

سهرابی تصریح کرد: متاسفانه تلاش های ناخدا و خدمه نفتکش موثر نبود و اوضاع رو به وخامت گذاشت به گونه ای که زاویه کج شدن نفتکش به 8 درجه رسید و در این هنگام، ناخدای کشتی ناتوانایی خود را برای رفع این حادثه اعلام کرد.

وی ادامه داد: پس از اعلام رسمی ناخدا، عملیات تخصصی نجات نفتکش و جلوگیری از بروز حادثه پر خطر برای تاسیسات صادراتی پایانه نفتی خارگ، با انجام محاسبات وزن و آبخور نفتکش، همچنین بررسی غواصی زیر کشتی و وضعیت طناب ها و پایداری کشتی، با استفاده از تکنیک های عملیاتی توسط مسئولان و کارکنان اداره های صادرات، عملیات دریایی و ایمنی، درجه کج شدن نفتکش به میزان 2 واحد کاهش یافت و به 6 درجه رسید و در نهایت با کاهش ریسک واژگونی، نفتکش از پهلوگاه شماره 9 اسکله شرقی جدا شد و به لنگرگاه خارک انتقال یافت.


نفتکش کج شده 

(سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵) ۱۸:۰۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید