دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۲۵
IOTC
سه شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۲۱۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

ابتکار جدید ایران برای استفاده بهینه از مخازن ذخیره سازی نفت

مدیر عملیات شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به انجام منظم طرح رسوب زدایی مخازن نفت صادراتی ایران، گفت: با اجرای یک طرح جدید، چابکی فرآیند دریافت، ذخیره سازی و صادرات نفت خام ایران افزایش می یابد.

ابتکار جدید ایران برای استفاده بهینه از مخازن ذخیره سازی نفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، کیومرث کرمی مقدم درباره برنامه تعمیرات اساسی و دوره ای مخازن استراتژیک صادرات نفت در پایانه خارگ به عنوان بزرگ ترین پایانه صادرات نفت ایران در خلیج فارس، گفت: تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی نفت خام به صورت دوره ای انجام می‌شود تا این مخازن برای شرایط اضطرار آمادگی کامل را داشته باشند.

مدیر عملیات پایانه خارگ در شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام این که یکی از مهم ترین مراحل تعمیرات اساسی، رسوب زدایی از مخازن ذخیره‌سازی نفت خام است، تصریح کرد: در بیشتر مواقع عملیات رسوب زدایی، به پیمانکاران واگذار می‌شود اما با توجه به توان داخلی صنعت نفت، تصمیم بر آن شد تا رسوب زدایی از یک مخزن با حجم عملیاتی یک میلیون بشکه نفت خام، توسط کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی انجام شود.

این مقام مسئول با تاکید بر این که شرکت های پیمانکاری خارج از شرکت ملی نفت برای اجرای این طرح پیشنهادی ۳۵۰ میلیون تومانی ارائه کردند، اظهار کرد: با این وجود متخصصان داخلی با صرف هزینه‌ای ۳۰ میلیون تومانی و در مدت زمان ۱۵ روز تعمیرات و رسوب زدایی این مخزن ذخیره سازی نفت خام را انجام دادند.

وی با یادآوری این که در این طرح با ابتکاری که انجام شد، رسوبات کف مخزن مجددا در نفت خام حل و سپس به چرخه صادرات نفت کشور بازگشت، تبیین کرد: علاوه بر این این عملیات از نظر ایمنی و رعایت اصول بهداشت، ایمنی و محیط زیست در رتبه بالایی انجام شد و می‌توان همین روش را برای رسوب زدایی در سایر مخازن پایانه نفتی خارگ انجام داد.

کرمی مقدم یکی از مهم ترین مزیت‌های رسوب زدایی از مخازن را بالا بردن حجم ذخیره سازی نفت خام عنوان کرد و افزود: بالا رفتن حجم مخازن سبب می‌شود تا برای ذخیره سازی نفت خام، مجبور به استفاده از کشتی‌های نفتکش بر روی دریا نباشیم.

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران در پایان خاطرنشان کرد: رسوب زدایی منظم مخازن ذخیره سازی نفت خام منجر به کاهش ذخیره نفت بر روی در دریا به حداقل خواهد شد.


(سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴) ۱۲:۱۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید