دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۷
IOTC
سه شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۲۱۰
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

اداره عملیات صادرات؛ پیشانی صادرات نفت

اداره عملیات صادرات شرکت پایانه های نفتی ایران بخش عمده فعالیت های دریافت، ذخیره سازی و صادرات نفت را انجام می دهد و با توجه به اینکه 94 درصد از ذخیره سازی نفت و صادرات آن در شرکت پایانه های نفتی ایران انجام می شود، می توان گفت عمده فعالیت های دریافت، ذخیره سازی وصادرت نفت ایران بر عهده اداره عملیات صادرات شرکت پایانه های نفتی ایران است.

اداره عملیات صادرات؛ پیشانی صادرات نفت

 در همین راستا پای صحبت های غلامحسین گرامی، رئیس اداره عملیات صادرت شرکت پایانه های نفتی ایران نشستیم تا بیشتر با فعالیت های این شرکت آشنا شویم.

در ارتباط با ورودتان به شرکت ملی نفت ایران برای ما بگویید.
من در سن 14 سالگی وارد آموزشگاه حرفه ای شرکت ملی نفت ایران در آغاجاری شدم و در سن 16 سالگی به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمدم و سپس دیپلم را به صورت شبانه و متفرقه گرفتم و پس از آن در دانشگاه آزاد امیدیه مدرک مهندسی نفت گرفتم سپس 12 سال در شرکت مناطق نفت خیز جنوب در بخش عملیات بهره برداری بودم و در سال 78 وارد شرکت پایانه های نفتی ایران در جزیره خارگ شدم که آن موقع زیر نظر مناطق نفت خیز جنوب بود.
در سال 79 شرکت پایانه ها مجزا شد و تقریبا از سال 83 تا امروز من در بخش عملیات صادرات نفت در پایانه ها فعالیت کرده ام.
چارت سازمانی عملیات صادرات نفت در شرکت پایانه ها در جزیره خارگ به چه صورت است؟
 91 نفر در چارت سازمانی عملیات صادرات نفت در شرکت پایانه ها در جزیره خارگ به صورت رسمی مشغول به فعالیت هستند و72 نیروی پیمانکاری و قراداد مستقیم در این مجموعه فعالیت می کنند.
در هر شیفت 8 تا 10 نفر در قسمت صادرات مشغول به فعالیت بر روی اسکله ها هستند.
عمده فعالیت های عملیات صادرات مربوط به مدیریت تعمیرات و صدور مجوزهای انجام کار است و علاوه بر این در بخش مخازن رئیس عملیات دریافت ذخیره سازی و بارگیری هم از عملیات صادرات نفت حضور دارد و در غیبت رئیس اداره این فرد به عنوان جانشین فعالیت می کند.
در مورد فعالیت شرکت پایانه های نفتی ایران توضیح دهید.
شرکت پایانه های نفتی ایران در مناطق خارگ عسلویه و ماهشهر فعالیت دارد و قرار است بحث بهره برداری از جاسک هم به آن اضافه شود.
عمده فعالیت شرکت در خارگ متمرکز است که 94 درصد از نفت ایران  را صادر می کند. بدین صورت که نفتی که در مناطق نفت خیز تولید می شود از طریق 5 خط لوله زیر دریایی 30 اینچ (سه خط)، 42 اینچ و 52 اینچ پس از پمپاژ از تلمبه خانه گوره به خارگ ارسال می شود که از خط ساحلی گناوه به بعد مسئولیت خطوط لوله بر عهده شرکت پایانه های نفتی ایران است.
این نفت در مخازن 140 هزار بشکه ای تا یک میلیون بشکه ای ذخیره می شود؛ علاوه بر نفت خام سبک و سنگین که از مناطق نفت خیز تولید می شود نفت خام تولیدی دریا که از سوی شرکت نفت فلات قاره هم تولید می شود، به اسم نفت خام مخلوط فروزان تولیدی سکوهای ابوذر فروزان و درود توسط شرکت پایانه های نفتی ایران صادر می شود.
به جز این ها شرکت پایانه های نفتی ایران، نفت گاز یا گازوئیل هم از اسکله های بارگیری تخلیه و ذخیره سازی می کنیم و توزیع آن برای مصارف داخلی خود شرکت پایانه ها و انتقال به مخازن پخش شرکت پایانه ها هم بر عهده شرکت پایانه های نفتی ایران است که عمده مصارف گازوئیل مربوط به نیروگاه های برق، یدک کش ها و پمپ ها است.
علاوه بر موارد ذکر شده، نفت کوره هم در مخازن ساحلی شرکت پایانه های نفتی ایران دریافت می شود و با توجه به برنامه امور بین الملل شرکت ملی نفت تحویل نفت کش ها می شود.
مخازن ذخیره سازی شرکت پایانه های نفتی ایران می تواند یک نوع نفت و برخی  دو نوع نفت سبک و سنگین را در خود ذخیره کنند و برخی مخازن می توانند در صورت نیاز شرکت فلات قاره، نفت تولیدی آنها را ذخیره و صادر کنند.
میزان ذخیره سازی نفت در شرکت پایانه های نفتی ایران چقدر است و عملیات صادرات به چه صورت است؟
در حال حاضر ظرفیت اسمی ذخیره سازی 28 میلیون بشکه است که برای صادرات نفت ذخیره شده، کلیه برنامه های صادرات و بارگیری از امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به واحد اسناد و اطلاعات نفت شرکت پایانه های نفتی ایران ارسال می شود، این واحد روزانه در طول 24 ساعت با همکاران امور بین الملل در مورد آخرین برنامه های بارگیری پذیرش کشتی ها در ارتباط هستند.
خروجی این ارتباطات به صورت پیش بینی های 10 روزه به ما ابلاغ می شود و منتج به تهیه یک برنامه روزانه بارگیری می شود که شامل اطلاعات نامینیشن، ارایوال، انکریج، لانگ ساید و خروج می شود.
این اسامی برای ما معانی خاصی دارد، وقتی اسم کشتی در لیست نامینیشن قرارداد، به معنای آن است که این کشتی قصد دارد به امروز به جزیره برسد، بعد از ان کشتی وارد منطقه می شود و به لیست ارایوال می رود، پس از آن کشتی به کنار اسکله می آید و لنگر می اندازد که به اصطلاح وارد لیست انکریج شده است و پس از بسته شدن و در مرحله بارگیری در لیست لانگ ساید قرار گرفته است و پس از آن کشتی به لیست خروج می رود از بندر خارج می شود.
وقتی کشتی بسته شد همکاران در بخش لودینگ برای بازدید وارد کشتی می شوند با افسر ارشد یا چیف آفیسر کشتی مذاکره می کنند. برنامه ای که اسناد نفت به این همکاران تحویل داده است را به کاپیتان ارائه می کنند و یکسری اسناد (ویزیتیگ پیپرها) را تکمیل می کنند که اطلاعاتی راجع به اینکه کشتی چقدر ظرفیت دارد یا چقدر بارگیری می خواهد و اینکه نمونه گیری می خواهد یا نه همه چیز مشخص می شود.
در ترمینال خارگ هر مرحله زمان بندی دارد و اگر این مراحل بر اساس زمان بندی انجام نشود در لیست زمان بندی یا تایم شیت تاخیر ثبت می شود.
در ارتباط با اسکله های شرکت پایانه های نفتی ایران توضیح دهید.
در ترمینال شرقی یا اسکله T می توان 6 نفتکش را همزمان پهلودهی کرد و به هر نفتکش به طور همزمان 67 هزار 500 بشکه در ساعت نفت داد؛ از این اسکله می توان به کشتی ها نفت کوره نیز تحویل داد و نفت کوره و نفت گاز دریافت کرد و هر سه نوع نفت خام سبک، سنگین و فروزان را بارگیری کرد؛ عمق این اسکله 21 متر است و نفتکش هایی با ظرفیت 275 هزار تن می توانند پهلودهی شوند.
اسکله غربی که با دو اسم دیگر سی آیلند و آذر پاد نیز شناخته می شود، می تواند همزمان سه کشتی بارگیری کند و مجموع 360 هزار بشکه به سه کشتی می توانیم نفت تحویل دهد.
عمق آب در اسکله غربی 30 متر است و بزرگترین کشتی ها می توانند در این اسکله پهلودهی شوند؛ اسکله غربی 1400 متر با ساحل فاصله دارد و تردد با قایق به این منطقه انجام می شود.
در زمان هایی که هوا خراب است، تردد امکان پذیر نیست و همکاران مجبورند گاهی 24 تا 48 ساعت در این اسکله بمانند. اما اگر این زمان طولانی تر شود با هلیکوپتر شیفت ها جابجا می شوند.
با این حال همکارانی که شیفت هستند، در آغاز شیف جیره خشک دریافت می کنند که درشرایط ویژه بتوانند در اسکله باقی بمانند.
اگر مخازن ذخیره سازی لبریز شوند و نفتکشی برای دریافت حضور نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟
همیشه برنامه های از پیش تعیین شده ای برای همه احتمالات وجود دارد و در این مواقع که خیلی به ندرت مثلا در زمان بدی آب و هوا که امکان پهلودهی به نفتکش وجود ندارد، اتفاق می افتد، با هماهنگی با سایر شرکت ها از مخازن ذخیره سازی دیگر مثلا مخازن شرکت نفت فلات قاره استفاده می شود.
در مورد سیستم های میترینگ یا اندازه گیری شرکت پایانه ها هم برای ما توضیح دهید.
یکی از نقاط بسیار مثبت شرکت پایانه ها سیستم های اندازه گیری و کالیبراسیون است. برای اندازه گیری نفتی که ما به نفتکش می دهیم از دقیق ترین سیستم های اندازه گیری یا تورباین میترها استفاده می کنیم، این سیستم ها توسط ای پی آی های جهانی کالیبره وصحت سنجی می شوند و میترفکتورها یا ضریب های تصحیح  به طور مرتب به این میترها اعمال می شود.
در شرکت پایانه نفتی خارگ بیس والیوم پروورها سالیانه اندازه گیری می شود و اعمال می شود در حالی که در کشورهای همسایه حتی در شرکت های جهانی این کار هر سه سال یا 5 سال انجام می شود.
هر ساله هر وقت این کار انجام می شود دعوت نامه ای به خریداران ارسال می شود و از آنها درخواست می کنیم تا نماینده خود را برای بررسی فرایند و مدارک اینجا بیایند و بر فعالیت ما صحه گذاری کنند و همین امر سبب شده که شرکت ما به عنوان یکی از شرکت های برتر در زمینه میترینگ معرفی شوند.

(سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴) ۱۲:۰۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید