دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۴۵
IOTC
یکشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۱
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۱۰۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
پیشرفت فیزیکی سامانه PMIS به ٦٠ درصد رسید

اجرای آزمایشی سامانه مدیریت یکپارچه پروژه های وزارت نفت تا پایان سال

پیشرفت فیزیکی سامانه تحت وب مدیریت یکپارچه پروژه های وزارت نفت(PMIS) به عنوان یکی از مهمترین سامانه های مدیریتی این وزارتخانه به ٦٠ درصد رسیده است و پیش بینیها حاکی از اجرای آزمایشی این پروژه تا پایان سال است.

اجرای آزمایشی سامانه مدیریت یکپارچه پروژه های وزارت نفت تا پایان سال
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از شانا، فاز سوم سامانه مدیریت یکپارچه پروژه های وزارت نفت(PMIS)  به مرکز اطلاعات مدیریت و سامانه های برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شده است.
براساس اعلام این مرکز، سامانه PMIS اطلاعات جامعی را از طرحها و پروژه های شرکتهای اصلی و فرعی وزارت نفت گردآوری، پردازش و پالایش می کند و علاوه بر تهیه گزارشهای متنوع مدیریتی، امکان به کارگیری این اطلاعات را در تعریف پروژه های جدید، تخصیص بودجه و مدیریت سریع و دقیق پروژه ها و تصمیم سازی بر مبنای اطلاعات معتبر و روزآمد فراهم می کند.
چنانچه سامانه PMIS وزارت نفت که با هدف گردآوری و ایجاد بانک اطلاعاتی از جزئیات پروژه ها و طرحها در قالب یک سیستم واحد ایجاد شده است، در کل وزارت نفت به طور کامل پیاده سازی و اجرا شود، بستر مناسبی برای حفظ دانش طرحها و پروژه ها، دسترسی سریع و دقیق به اطلاعات مورد نیاز و افزایش قدرت تصمیم گیری بموقع مدیران و در نهایت پیشبرد تعالی سازمانی به وجود می آید.
سال ٩١ بود که با مصوبه شورای معاونان وزارت نفت، پیاده سازی سامانه یکپارچه مدیریت پروژه ها (PMIS) در کل شرکتهای تابعه وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت و در پی آن، کمیته ای با عنوان " کمیته هماهنگی اجرای سامانه PMIS وزارت نفت " متشکل از نمایندگان مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، ستاد طرحها و پروژه های ویژه وزارت نفت، چهار شرکت اصلی وزارت نفت و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران شکل گرفت.
براساس تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و با توجه به اهمیت این پروژه و اجرایی شدن آن در صنعت نفت، مرکز اطلاعات مدیریت و سامانه ها به عنوان کارفرما، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت به عنوان مسئول استقرار و پیاده سازی سامانه در چهار شرکت اصلی وزارت نفت و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران به عنوان مسئول ایجاد و فراهم کردن زیرساختهای شبکه کامپیوتری سامانه معرفی شدند و مشاوره فنی این پروژه به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مجری پروژه واگذار شد تا طی دو مرحله "تحویل مدارک و مستندات نرم افزار" و "آموزش و پیاده سازی" این پروژه در وزارت نفت انجام پذیرد.
در مراحل بعدی کار، سرور مختص سامانه PMIS راه اندازی و ارتباط شبکه ای چهار شرکت اصلی وزارت نفت و تعدادی از شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران با سرور PMIS وزارت نفت برقرار شد. تغذیه اطلاعات مربوط به بسیاری از طرحهای اولویت دار وزارت نفت به این سامانه، تعریف کاربران شرکتها و تعیین مجوزهای دسترسی تعریف شده برای آنها به این سامانه و ایجاد ستاد پشتیبانی سامانه PMIS در راستای برطرف کردن مشکلات شبکه ای یا نرم افزاری کاربران  از اقدامات دیگری بود که در این زمینه اجرایی شد.
سامانه PMIS از پنج مدل پیوسته و یکپارچه شامل مدل تشکیلات، مدل عوامل بیرونی سازمان یا پروژه، مدل کاربردی، مدل محصولی و مدل دانش تشکیل شده است و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مشاور این سیستم فعالیت می کند.    
مرکز اطلاعات مدیریت و سامانه های برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در آخرین گزارش از پیشرفت این پروژه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ٦٠ درصد آن اعلام کرده است: براساس شرائط منعقده در قرارداد، تحویل نرم افزار در پنج فاز صورت می پذیرد که فاز یک آن در پایان سال ۹۳ و فاز ۲ در مردادماه سال ۹۴ به کارشناسان این مرکز تحویل شده است و کارشناسی مدارک و مستندات فاز۳ پروژه نیز توسط کمیته فنی سامانه PMIS در دست بررسی است.
براین اساس، طبق زمانبندی تعیین شده تا دو ماه آینده ضمن تحویل فاز چهارم پروژه از سوی مشاور، ۲٠ نفر از کارشناسان شرکتهای تابعه وزارت نفت، آموزشهای لازم را در زمینه راهبری این سامانه خواهند دید و پیش بینی می شود طرح اجرای اولیه و آزمایشی این سامانه تا پایان امسال اجرایی شود.
(یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۵۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید