جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۰۸
IOTC
سه شنبه / ۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۵
سرویس : خارک
کد خبر : ۱۰۹۴
گزارشگر : ۲
سرویس خارک
مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی؛

توان صادراتی را برای پسا تحریم توسعه داده‌ایم

سید پیروز موسوی مدیر عامل شرکت پایانه های نفت ایران از افزایش و توسعه توان صادراتی نفت خام کشور برای شرایط پسا تحریم خبر داد.

توان صادراتی را برای پسا تحریم توسعه داده‌ایم

 

 شرکت پایانه‌های نفتی ایران به عنوان آخرین حلقه زنجیره نفت و گاز کشور به شمار می‌رود که در خارک‌، عسلویه‌، ماهشهر و شمال (پایانه شمال) فعالیت می‌کند‌.  ماموریت اصلی این شرکت دریافت، ذخیره سازی، کنترل کمی و کیفی و در نهایت صادرات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی است‌.  سر و کار داشتن با بیش از یک هزار کشتی درطول سال‌، شرکت پایانه‌های نفتی را به یک برند مهم در سطح بین الملل تبدیل کرده است‌. هم اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه نفتی خارک به ٢٨ میلیون بشکه رسیده است که این میزان ذخیره‌سازی برای تحقق ماموریت‌های وزارت نفت، یک مزیت مثبت و اثربخش است. در گفت‌وگو با پیروزموسوی‌، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به شرح فعالیت‌های این شرکت پرداخته ایم که در ادامه می خوانید‌.

 

برای شروع لطفا به ظرفیت و توان صادراتی این شرکت به عنوان مهمترین ماموریت آن اشاره داشته باشید ؟

نظر به توسعه روز افزون پروژه‌های صنعت نفت به ویژه در بخش پارس جنوبی و تاکیدات وزیر نفت ایران مبنی افزایش تولید نفت و گاز ایران به عنوان اولویت اصلی صنعت نفت‌، شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز طی سال‌های گذشته تا به حال همواره با بکارگیری تمهیدات مناسب به تناوب افزایش تولید کشور بحث افزایش ظرفیت خود را در برنامه داشته است‌.  به طوری که درحال حاضر توان عملیاتی ظرفیت صادرات نفت خام در این شرکت بیش از 6 میلیون بشکه در روز است. وزارت نفت اهداف بسیار مهم و بزرگی دارد؛ از این رو کارکنان پایانه‌های نفتی ایران به عنوان آخرین حلقه از زنجیره توسعه ارزش نفت باید با آمادگی کامل در این راستا حرکت وتلاش مضاعف کنند.

مدیریت مهندسی فرآیند پر و خالی شدن مخازن ذخیره‌سازی در چابکی این شرکت برای انجام صادرات نفت خام اثرگذار است و باید به طور مرتب این فرآیند مورد پایش فنی و عملیاتی قرار گیرد. از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها موجود در راستای بهینه‌سازی عملیاتی باید بهره‌برداری کنیم. در حال حاضر با توجه به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در جزیره خارک این امکان به صورت عملیاتی فراهم شده است‌. 

به نظر می‌رسد‌، بحث ذخیره‌سازی نفت و گاز در حال حاضر به یکی از اولویت‌های اصلی صنعت نفت ایران تبدیل شده و این موضوع با توجه به نوع ماموریت و فعالیت شرکت پایانه ها شامل حال شما نیز می‌شود‌، لطفا به ظرفیت ذخیره‌سازی این شرکت اشاره‌ای داشته باشید و همچنین برایافزایش آن چه اقداماتی انجام داده‌اید‌؟

برای این که ما بتوانیم برنامه‌های عملیاتی خود را به نحو مطلوب انجام دهیم باید بخش ذخیره‌سازی را همواره تقویت کنیم‌.  بر این اساس در سال گذشته چهار مخزن با ظرفیت هر مخزن یک میلیون بشکه به مجموع مخازن این شرکت در جزیره خارک اضافه کردیم و بدین ترتیب  ظرفیت ذخیره‌سازی ما 4 میلیون بشکه افزایش یافت‌.  با اضافه شدن این مخازن در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی شرکت پایانه ها 28 میلیون بشکه رسیده است‌.  ضمن این که افزایش 4 میلیون بشکه در عسلویه از دیگر برنامه‌های شرکت است که هم اکنون مخازن آن در حال ساخت است‌.

یکی از برنامه‌های وزارت نفت ایران توسعه منطقه جاسک در بخش‌های مختلف از جمله احداث مخزن و خط لوله است‌، در این زمینه توضیح می‌دهید ؟

یکی از مناطق توسعه‌ای مورد نظر وزارت نفت ایران با توجه به تاکیدات دولت یازدهم و وزیر نفت‌، منطقه جاسک است که قرار است علاوه بر احداث یک خط لوله به منظور انتقال نفت خام مناطق نفتخیز جنوب ایران به این منطقه‌، چند مخزن ذخیره‌سازی نیز احداث شود و عملیات صادرات نفت خام از این منطقه نیز انجام شود‌.  پس تکمیل این پروژه شرکت پایانه‌های نفتی به عنوان بهره بردار مخازن فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و بدین ترتیب یک پایانه نفتی دیگر به پایانه‌های کشور اضافه خواهد شد. ضمن این که قرار است با مشارکت بخش خصوصی تاسیسات پالایشگاهی نفت و پتروشیمی نیز در منطقه جاسک احداث شود‌.

پروژه توسعه منطقه جاسک هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد ؟

با تاکیدات وزیر نفت ایران تقسیم کار در این منطقه انجام شده و برنامه‌های اولیه در دستور کار قرار گرفته است‌.  بر اساس دستور رییس‌جمهور این پروژه تا پایان دولت یازدهم یعنی دو سال آینده باید به بهره‌برداری برسد‌.

آیا برنامه برای افزایش شناور با توجه به وسعت فعالیت‌های این شرکت در سال‌های آینده در نظر دارید ؟

ج) بله‌، برای این منظور خرید و ساخت 8 شناور مجوز را دریافت کردیم که قرار است 2 شناور خریداری و 6 شناور برای نخستین بار در کشور از سوی شرکت‌های ایرانی تولید شود‌.  این شناورها می‌توانند با دور360 درجه عملیات جداسازی نفتکش‌های غول پیکر را انجام دهند‌.

در خصوص توسعه فعالیت‌های عملیاتی این شرکت با توجه به راه‌اندازی برخی فازهای جدید پارس جنوبی نیز توضیح دهید ؟

با راه‌اندازی فاز 12 مدتی است که صادرات میعانات گاز این فاز در حال انجام است‌، همچنین به تازگی برای نخستین بار صادرات میعانات گازی فاز 15 و 16 وارد مدار شد‌. یادآوری کنم با توسعه دیگر فازها‌، شرکت پایانه‌های نفتی ایران آمادگی لازم برای افزایش صادرات را نیز دارد‌.

 

 

 

(سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۵۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید