یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۷
IOTC
یکشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۰۵۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

راهبرد وزارت نفت در برنامه ششم منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی است

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای توسعه صنعت نفت گفت: راهبرد وزارت نفت در برنامه ششم منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی است

راهبرد وزارت نفت در برنامه ششم منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از شانا ،منصور معظمی درباره رویکرد وزارت نفت درتدوین قانون برنامه ششم توسعه هم با اشاره به این که در شرایط کنونی جهان و منطقه و وجود برخی محدودیتها بر فعالیتهای اقتصادی و توسعه ای کشور و صنعت نفت بعنوان بخش پیشرو در اقتصاد داخلی، اهمیت برنامه ریزی و توجه به میان مدت و بلند مدت بیش از پیش نمایان می شود، افزود: سالهای آتی بدون توجه به کاهش یا ادامه تحریمهای غرب علیه کشور و در راس آن صنعت نفت، از منظر اتکا به توانمندیهای داخلی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای صنعت نفت اهمیت زیادی دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره نگرانی بخش خصوصی درباره فعالیت در دوران پساتحریم با بیان این که حمایت از حضور بخش خصوصی (داخلی و خارجی) در کلیه سطوح فعالیتهای صنعت نفت بر اساس اصل ٤٤ قانون اساسی و سایر قوانین کشوری در اولویت وزارت نفت قرار دارد، تصریح کرد: واگذاری پالایشگاه سیراف به بخش خصوصی نمونه ای از اعتماد و حمایت وزارت نفت از بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر این که البته وزارت نفت برنامه های منسجمی برای حذف رانت خواری و رویه فساد انگیز انجام داده است، تصریح کرد: طرحهای پالایشگاهی، عرضه جایگاه سوخت، طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی، طرحهای توسعه بخش پتروشیمی و بسیاری طرحهای دیگر با محوریت بخش خصوصی تعریف شده و نیازمند همکاری بخش خصوصی برای پیشبرد این طرحهاست.

اقتصاد مقاومتی محور برنامه ششم

وی با بیان این که یکی از مهمترین مسایل کنونی صنعت نفت، تدوین برنامه ششم توسعه کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در راستای تحقق اهداف چشم انداز نظام، منطبق بر ماموریتهای وزارت نفت و سیاستهای کلی نظام در بخش نفت و گاز، در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی و پیرو سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری است، افزود: در راستای دستیابی به اهداف گفته شده نیازمند تحلیل دقیق شرایط داخلی و محیط بیرونی صنعت نفت هستیم تا ضمن شناسایی نقاط ضعفف قوتها، تهدیدها، و فرصتها بتوان گفت: امروز کجا هستیم؟ کجا می خواهیم باشیم؟ مجموعه اقداماتی که ما را به جایگاه مطلوب آینده رهنمون می سازد، چیست؟و منابع بخش نفت و گاز در آینده چه وضعیتی دارند و باید صرف چه برنامه های شوند؟

معظمی با اشاره به این که طراحی و تدوین برنامه ششم توسعه در بخش نفت و گاز در دو سطح استراتژیک و عملیاتی انجام می گیرد، توضیح داد: سطح استراتژیک، در سطوح عالی وزارت نفت و سطح عملیاتی از سوی سطوح میانی و پایه سازمان وزارت نفت و شرکتهای اصلی تابعه آن تهیه می شود.

به گفته معاون وزیر نفت، در سطح نخست، پایه کار بر مبنای اسناد بالادستی مرتبط با صنعت نفت از جمله سند چشم انداز نظام تا افق ١٤٠٤، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی نظام در بخش نفت و گاز، سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری و ... گذاشته شده است و اهداف استراتژیهای کلان صنعت نفت در برنامه ششم در انطباق با سیاستهای مزبور تعیین شده است. سطح دوم و برنامه ریزی عملیاتی با مشارکت همه ذینفعان داخلی و خارج صنعت نفت و کسب نظرات صاحبنظران به انجام رسیده است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه کشور از نوع برنامه های جامع نگر با نگاه ویژه به موضوعات خاص است.

 

(یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴) ۱۴:۴۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید