شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۴
IOTC
دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۷:۰۲
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۰۴۷
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

ایجاد محیط مشارکتی با سامانه مدیریت عملکرد

سامانه ارزیابی مدیریت عملکرد که به تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران رسید، پس از پیاده سازی در چند مرحله مورد استفاده کارمندان شرکت ملی نفت قرار گرفت. در همین رابطه پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران پای صحبت های پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران نشست تا بیشتر راجع به این سامانه مطلع شویم و از تجربه این شرکت در تعامل با این سامانه بیشتر بدانیم.

ایجاد محیط مشارکتی با سامانه مدیریت عملکرد
در ارتباط با برنامه مدیریت عملکرد که در سال 93 اولین فاز آن در شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است چه اطلاعاتی دارید؟
پس از ابلاغ دستورالعمل برنامه مدیریت عملکرد در سال گذشته با توجه به اهمیت موضوع و لزوم اجرای فاز اول آن، دستورالعمل مذکور در شورای مدیران با حضور اعضای محترم هیات مدیره و مدیران و روسای محترم ادارات ستادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به این موضوع که مدیریت عملکرد با ایجاد محیطی مشارکتی و ابلاغ اهداف سازمان به همکاران و راه های دستیابی به آنها و همچنین برقراری جلسات مستمرارزیابی و هدایت کارکنان و نیز سیستم های پرداخت بر مبنای عملکرد، باعث ایجاد همسویی اهداف کارکنان و سازمان می شود و بهره وری نیروی کار را بالا می‌برد، اجرا و پیاده سازی آن در دستور کار قرار گرفت و مدیریت منابع انسانی به عنوان متولی اجرای آن، ماهانه موارد اجرایی را تحت کنترل قرارداد و گزارش پیشرفت مدیریت ها و ادارات را رصد می کند. ضمن اینکه مشکلات سخت افزاری و زیر ساختی موجود نیز با پیگیری و مکاتبه با فناوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران برطرف و در پایان سال نیز با همت و مشارکت سرپرستان و کارکنان فاز اول برنامه مدیریت عملکرد یعنی جایگزین نمودن سامانه مدیریت عملکرد و حذف فرم های ارزیابی عملکرد اجرایی شد.
 
آیا از فازهای دیگر برنامه نیز اطلاع دارید؟
 براساس دستورالعمل ابلاغی مراحل اجرایی نظام مدیریت عملکرد در سه فاز تدوین شده است که عبارتند از فاز اول: جایگزین کردن فرم های ارزیابی عملکرد که به الحمدالله در سال 93 در سطح شرکت ملی نفت ایران به طور کامل اجرا شد.
فاز دوم: استاندارد سازی ماموریت، حوزه نتایج کلیدی، وظایف حوزه و شایستگی های هریک در این فاز با توجه به اینکه اطلاعات تغذیه شده در سامانه غالباً براساس تجارب و نگرش های فردی مدیران و سرپرستان بود به منظور کاهش سلیقه های فردی و یکسان نمودن اطلاعات تغذیه شده فرآیند استاندارد سازی صورت گیرد. از این جهت طبق برنامه زمانبندی شده، این امور در سال جاری با مشارکت کارشناسان و متخصصین مشاغل شرکت های فرعی و تابعه اجرایی می شود.
فاز سوم: یکپارچه سازی سامانه های منابع انسانی است که در این مرحله ارتباط بین سامانه های منابع انسانی شامل سامانه مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ارزیابی و طبقه بندی مشاغل، برنامه ریزی پیشرفت شغلی، نظام های انگیزشی و جبران خدمات و ... با سامانه مدیریت عملکرد مشخص و برقرار می شود.
 
تعامل شما با این سامانه چقدر بوده است؟
یکی از معیارهای سنجش موفقیت هرسازمان، میزان مطلوبیت عملکرد کارکنان آن سازمان است بنابراین برای سنجش موفقیت سازمان ها به نظام های منابع انسانی مترقی نیاز است که بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب و ایجاد هماهنگی لازم بین اهداف سازمان و اهداف کارکنان، بر بهره وری کل مجموعه بیافزاید و سازمان را در رسیدن به اهداف خود هر چه بیشتر یاری کند و به پیش ببرد.  
مدیریت عملکرد فرآیندی استراتژیک و جامع است که موفقیت پایدار سازمان را به وسیله بهبود عملکرد فراهم می کند و یکی از مهم ترین و اثرگذارترین فرآیند ها در حوزه مدیریت منابع انسانی به شمار می آید و هدف آن ایجاد فرهنگی است که در آن مدیران، سرپرستان و کارکنان مسئولیت بهبود مستمر فرآیندهای انجام کار و توسعه مهارت های شایستگی و مشارکت خود را بپذیرند و به نقاط قوت و ضعف خود و سازمان پی برده و با ریشه یابی آنها اقدامات اصلاحی جهت بهبود عملکرد را انجام دهند.
از طرفی با توجه به این موضوع که اجرای برنامه مدیریت عملکرد براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و در طی 4 سال گذشته این برنامه به صورت آزمایشی انجام شده است، به منظور پایش عملکرد مدیران شرکت و بررسی میزان اهداف تعیین شده ماهانه از طریق سامانه، عملکرد مورد پایش و اندازه گیری و در جلسات متعدد ضرورت تعامل با این سامانه مورد تاکید قرار می گیرد.
 
تعامل با سامانه چقدر زمان برد و بخش های مورد توجه شما چه بود ؟
با توجه به این که در ابتدای سال کلیه اطلاعات از قبیل ماموریت، حوزه نتایج کلیدی، وظایف حوزه ها و شایستگی های مورد نیاز تعیین و در سیستم تغذیه یا بازنگری می شود، لذا در زمان ارزیابی عملکرد، کارکنان زیرمجموعه وقت کمتری صرف این موضع می کنند و به طور میانگین ماهانه دو تا سه ساعت از وقت خود را به بررسی گزارشات دریافتی اختصاص می دهند.
جالب ترین بخش برنامه، بخش خودارزیابی است که در آن کارکنان می توانند خود را مورد ارزیابی قرار داده و پایش کنند و همچنین سرپرست می تواند مشکلات و معایب گزارش را به کارمند اطلاع دهد.
 
دستاورد های این سامانه که در فرم های کاغذی به تحقق نمی رسید چیست؟
مهم ترین دستاوردهای برنامه عبارتند از ارائه بازخورد به کارکنان، شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکنان، برنامه ریزی پیشرفت شغلی، شناخت توانمندی های کارکنان، برنامه ریزی آموزشی کارکنان، کاهش خطای تصمیم گیری در زمان ارزیابی(خطاهای هاله ای)، کاهش جهت گیری و پیش داوری شخصی ( سوگیری ها ) ، اصلاح شاخص های ارزیابی عملکرد، ارتباط شایستگی ها با استراتژی های سازمان ، شفافیت بیشتر درنحوه ارزیابی، افزایش بهره وری نیروی کار، امکان ثبت وایجاد سابقه ارزیابی عملکرد ، امکان گزارش گیری وتحلیل نتایج ارزیابی ها.
 
این برنامه چه مزایا و چه معایبی دارد؟
به طور کلی مدیریت عملکرد می تواند مزیت های زیادی برای کارکنان، سرپرستان و سازمان به وجود آورد. رویکرد مدیریت عملکرد با بهره گیری از ارزشیابی‌های دقیق و منظم، باز خورد عملکرد مشخصی را برای بهبود عملکرد کارکنان فراهم می آورد، الزامات کار آموزی مورد نیاز برای پیشرفت و ارتقاء کارکنان را تعیین و روند توسعه فردی و سازمانی را هموار و تسهیل می کند، بین تصمیم گیری کارکنان و عملکرد، ارتباط نزدیکی برقرار می کند و سرانجام انگیزش و بهره وری کارکنان را افزایش می‌دهد.
برخی مزایای سیستم ارزیابی جدید را می توان اینطور شرح داد: در سیستم ارزیابی قبلی با استفاده از یک فرم ارزشیابی کلیه کارکنان سازمان از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح براساس یک سری سوالات پیش فرض وثابت مورد ارزیابی قرار می گرفت اما در سیستم جدید برای کلیه وظایف شایستگی های موردنیاز متناسب با ماهیت وظایف و ... پیش بینی می شود و کارکنان بر اساس معیارها وشاخص های اختصاصی، مورد ارزیابی قرار می گیرند.
- خود ارزیابی که هدف از آن درک نقاط قوت و ضعف عملکردی کارکنان و تلاش برای بهبود آنها است.
- مشاهده عملکرد که در آن کارمند می تواند به صورت ماهانه نتایج ارزیابی عملکرد خود را رویت کند.
- تعیین شاخص های کلیدی عملکرد واحدهای سازمانی و اندازه گیری آنها و برنامه ریزی جهت بهبود عملکرد واحدهای سازمانی.
اما این سیستم معایبی نیز دارد که برخی از آن ها بدین صورت است: عدم دسترسی به سامانه پورتال در محیط اینترنت به طوری که کارکنان خارج از محیط کارقادر به کار کردن با سامانه نمی باشند.
- کاربر پسند نبودن سامانه که این مشکل در نسخه ی بعدی رفع می شود.
- اجرای آزمایشی آن طی چند سال گذشته.
(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۱۷:۰۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید