یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۱
IOTC

پیشرفت 74 درصدی پروژه ساخت حوضچه فراگیر پایانه نفتی شمال

پیشرفت 74 درصدی پروژه ساخت حوضچه فراگیر پایانه نفتی شمال

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از شتاب اجرای پروژه ساخت حوضچه فراگیر پایانه نفتی شمال خبر داد و افزود: این پروژه به پیشرفت 74 درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سید پیروز موسوی در جمع مدیران تاکید کرد: تلاش برای شتاب اجرایی پروژه ها محور ارزیابی و ملاک کار تمامی کارکنان تلاشگر شرکت است و باید بر اساس وحدت رویه و توجه به ضرورت های اساسی، اجرای تمامی پروژه ها را پر شتاب کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون از پیشرفتی 74 درصدی برخوردار است به طوری که به زودی حداکثر آبخور مجاز کشتی ها در پایانه نکا، به عمق هفت ونیم تر می رسد که این عمق برای پهلوگیری کشتی های 12 هزار تنی عمق مناسبی است.بر اساس برنامه با اجرایی شدن این پروژه، ضمن انتقال ظرفیت نفت خام از حوضچه موجود به حوضچه فراگیر، میزان انتقال نفت خام می تواند تا 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

موسوی تصریح کرد: شرکت پایانه های نفتی ایران هم اکنون ظرفیت سوآپ روزانه 150 هزار بشکه نفت کشورهای آسیای میانه (کشورهای استقلال یافته دریای خزر) را دارد که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده اجرای پروژه حوضچه فراگیر شمال برای کسب جایگاه نخست سوآپ در منطقه، در حال اجراست.

وی گفت: از اهداف کوتاه مدت این طرح می توان به افزایش میزان سوآپ نفت خام و تامین نیازمندی های پشتیبانی ناوگان حفاری در دریای خزر و انتقال ظرفیت دریافت نفت خام شرکت پایانه های نفتی ایران از 150 هزار بشکه در روز به 500 هزار بشکه در روز اشاره کرد اما در هدف بلند مدت مربوط به اجرایی شدن این طرح، افزایش میزان سوآپ و انتقال نفت خام تولیدی تا 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز (سوآپ و تولید احتمالی داخلی) و انتقال ظرفیت دریافت نفت خام از حوضچه موجود به حوضچه فراگیر و ایجاد سازه های لازم برای سوآپ 500 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تعاملات مناسبی بین وزارت خارجه و وزارت نفت برای دیپلماسی فعال صورت گرفت. برای احیای دوباره عملیات سوآپ در منطقه و بررسی شرایط نیز جلسات کارشناسی متعدد و بازدیدهای منطقه ای خوبی صورت گرفته که به نظر می رسد شرایط به سمت هموار شدن این مسئله است.

موسوی افزود: در هر صورت وقفه ایجاد شده، فرصتی را برای شرکت پایانه های نفتی ایران برای انجام عملیات تعمیرات اساسی فراهم کرد تا بتواند در صورت احیای سوآپ با آمادگی و توان بیشتری وارد عمل شود.

(پنج شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳) ۱۷:۴۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید