یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۳۴
IOTC

افزایش سرمایه گذاری دولت یازدهم در حوزه پژوهش صنعت نفت

افزایش سرمایه گذاری دولت یازدهم در حوزه پژوهش صنعت نفت

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: سرمایه گذاری دولت یازدهم در طرحهای پژوهشی صنعت نفت نسبت به گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، به نقل از شانا، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به شناختی که وزیر نفت از صنعت ایران، بویژه صنعت نفت دارند، تاکید ویژه ای بر استفاده از دانشهای روز دنیا در این صنعت داشته اند و با فراهم کردن سازو کارهای منطقی حمایتهای خوبی را از بخش پژوهش و فناوری صنعت نفت انجام داده اند.

عمادی با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید دانش و فناوری و تجاری سازی محصولات، گفت: وزیر نفت همیشه بر کسب علم، پژوهش و فناوری و دانش روز جهان و انتقال آن به عرصه تولید و صنعت نفت تاکید داشته اند.

وی گفت: صنعت نفت ایران نیز برای توسعه روز افزون خود نیازمند بهره گیری از فناوریهای تازه و روز دنیاست و بدون شک فناوریهایی که هم اکنون در این صنعت استفاده می شود، حاصل فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی به شمار می رود که از مدتها پیش از سوی محققان ایرانی انجام شده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: برای این که عملیات بهره وری در بخش ازدیاد برداشت اتفاق بیفتد، باید شکلهای مدیریتی تازه ای تعریف شود، به طوری که برای رسیدن به هدف بهبود ازدیاد برداشت از میدانهای نفت و گاز باید در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری اصلاحاتی صورت بگیرد.

عمادی اظهار داشت: استفاده از پژوهش و فناوری در صنعت نفت و گاز اهمیت زیادی دارد، زیرا مصرف انرژیهای فسیلی سبب ایجاد آلایندگی می شود، توجه به الزامهای زیست محیطی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که این موضوع مستلزم بهره گیری از مقوله پژوهش و فناوری است.

وی افزود: به حداقل رساندن مصرف منابع هیدروکربوری یکی دیگر از روشهای کاهش آلاینده ها به شمار می رود که پژوهش و فناوری می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع سازد؛ به طور کلی در حوزه صنعت نفت بالا بردن راندمان، افزایش اثربخشی و کیفیت کالا، کاهش ریسک، کاهش زیان و افزایش سود در شرکتهای نفتی و در بخش پژوهش و فناوری مطرح است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: بهره برداری از منابع هیدروکربوری و کشف منابع غیر معمول انرژیهای فسیلی مانند شیلهای نفت و گاز، تولید از میدانهای نفت و گاز، عملیات حفاری، پالایش و انتقال نیازمند استفاده فناوریهای برتر است.

عمادی اظهار کرد: ایران در منطقه ای قرار دارد که از لحاظ بالا دستی و حوزه زمین شناسی، در یک حوزه مشابه رسوبی با کشورهای منطقه قرار گرفته است؛ با توجه به این که بیشتر کشورهای منطقه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند، وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری در این منطقه سبب شده است که فعالیتهای زیادی برای کشف اطلاعات بیشتر نسبت به ذخایر انجام شود و رقابتهای زیادی به منظور انجام الزامهای زیست محیطی صورت گیرد.

وی ادامه داد: مقایسه وضع ایران در بخش پژوهش و فناوری کشورهای منطقه را می توان از چند منظر بررسی کرد؛ یکی از بحثهای مهم میزان تخصیص بودجه برای بخش پژوهش و فناوری است که در ایران با توجه به نگاه ویژه دولت و مجلس به این بخش، چهار درصد از منابع داخلی و یک درصد از منابع سرمایه ای به بخش پژوهش و فناوری اختصاص می یابد؛ با این حال وجود برخی موانع بین المللی و کاهش درآمدهای نفتی می تواند روی بودجه های پژوهش و فناوری تاثیر منفی داشته باشد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: نسبت به کشورهای منطقه اگر بخواهیم مقایسه ای در گروه های مشابه داشته باشیم، ایران در بخش پژوهش و فناوری از لحاظ نیروی انسانی، امکانات، آزمایشگاه ها و توجه به موضوع خودکفایی وضع مناسب و رو به رشدی دارد؛ در حوزه ساخت، مدیریت و راهبری نیز صنعت نفت ایران نسبت به کشورهای منطقه وضعی مطلوبتر و از لحاظ نیروی انسانی، امکانات، قانون و مقررات شرایط مناسبی دارد.

عمادی افزود: نیازهای صنعت نفت ایران در بخش پژوهش و فناوری برگرفته از چالشهای موجود است که بخش صنعت نفت و محیط زیست را شامل می شود؛ برای بهبود صنعت نفت باید هزینه ها کاهش و کیفیت فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوئیل افزایش یابد.

وی افزود: صنعت نفت ایران در بخش پژوهش و فناوری نیازمندیهای بسیاری دارد و با توجه به گستردگی فعالیتهای این صنعت، در بخشهای نیروی انسانی، امکانات، مدیریت فناوری و متدلوژی این مدیریت نیازمند منابع مالی بیشتری است، مدیریت کلان و بهبود سطح مدیریت در سطح پژوهش و فناوری اهمیت زیادی دارد و باید بیشتر به بخش فناوری و اثربخشی آن تکیه کرد تا بتوان به وسیله دانش به ثروت دست یافت. از این رو هم اکنون بودجه های بیشتری را برای ساخت پایلوتها و رسیدن به تولید انبوه اختصاص داده ایم تا مدلی ایجاد شود که بخش خصوصی را برای تجاری سازی طرحها فعال کنیم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در بخش همکاری با شرکتهای خارجی روی استفاده از منابع مالی و فناوری این شرکتها تاکید داشته است تا سطح صنعت نفت ایران با بهره گیری از فناوریهای روز دنیا ارتقاء بیشتری یابد؛ بنابراین در قراردادهای جدید یکی از نکات مهم انتقال فناوری به ایران است و این انتقال فناوری باید نسبت به قراردادهای پیشین بهره وری بیشتری را برای ایران به همراه داشته باشد.

عمادی ادامه داد: طبق این قراردادها در پروژه ها باید ٥٠ درصد از توان داخل شامل ساخت کالا، فناوری و مهندسی استفاده شود، مدیریت این ٥٠ درصد بسیار مهم است و قابلیتهای شرکت های داخلی نیز باید به صورتی باشد که جوابگوی استانداردهای لازم، زمان و بودجه باشد.

وی گفت: سیاستهای صنعت نفت ایران برای ساخت تجهیزات راهبردی در ١٠ گروه تعریف شده است که این ١٠ گروه اقلام پر اهمیت و پر مصرفی هستند که از نقش کلیدی در توسعه صنعت نفت ایران برخوردارند، از مهمترین این تجهیزات می توان به انواع مته های حفاری، لوله های بدون درز، لوله های CRA، کمپرسور و توربین، انواع پمپ های درون چاهی، توپک هوشمند و لوله های تیوبینگ اشاره کرد؛ در برخی از این اقلام بخش داخل توانایی ساخت تجهیزات را دارند و در برخی دیگر نیاز به فعالیت بیشتر احساس می شود، به طور کلی در سالهای گذشته در زمینه ساخت قطعات و تجهیرات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور پیشرفت زیادی داشته ایم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: هم اکنون صنعت نفت ایران از لحاظ میزان سرمایه گذاری در بخش پژوهش و فناوری با شرکتهای بزرگ نفتی جهان فاصله زیادی دارد، به طوری که شرکتهای خارجی بودجه های بسیار زیادی را به این حوزه اختصاص می دهند.

عمادی افزود: از آنجا که منابع مالی ایران ریالی و ارزی است و به دلایلی با کمبود بودجه روبرو هستیم، میزان سرمایه گذاری در بخش پژوهش و فناوری ایران را نباید با شرکتهای بزرگ نفتی دنیا مقایسه کرد؛ امروزه درآمد شرکتهای دانش بنیان در پارکهای علمی و فناوری دنیا به طرز خیره کننده ای افزایش یافته است به عنوان مثال دانشگاه استنفورد آمریکا با در اختیار داشتن دو هزار شرکت دانش بنیان سالانه بیش از ٦٠ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش دانش فنی دارد، از این رو در صورتی که به شرکتهای دانش بنیان کمک شود می توان به راحتی صنعت نفت را به جایگاه والایی در منطقه و جهان رساند.

وی گفت: برای این که عملیات بهره وری در بخش ازدیاد برداشت اتفاق بیفتد، باید شکلهای مدیریتی تازه ای تعریف شود، به طوری که برای رسیدن به هدف بهبود ازدیاد برداشت از میدانهای نفت و گاز باید در بخشهای سخت افزاری و  نرم افزاری اصلاحاتی صورت بگیرد.

عمادی گفت: از سوی دیگر با توجه به پیر شدن برخی از میدانهای نفتی ایران، باید از روشهای تازه ازدیاد برداشت مانند تزریق گاز، تزریق آب و روشهای حرارتی در این میدانهای استفاده کرد.

به گزارش ایران پترولیوم، صنعت نفت ایران هم اکنون دیگر مانند سالهای دور گذشته هر جا که صحبت از فناوری و دانش فنی می شود دیگر به فکر خرید آن با استفاده از پول نفت نیست، بلکه به فکر تولید دانش و فناوری برای دستیابی به ثروت است و این همان نکته ای است که وزیر نفت ایران همیشه روی آن تاکید داشته است.

وزارت نفت ایران نیز در سالهای اخیر با توجه به اهمیت بخش پژوهش و فناوری، شرکتهای اصلی خود را به سمت دانش محوری و بهره گیری از فناوری های جدید سوق داده است.

شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت تحقیقات گسترده ای را برای رفع نیازهای صنعت نفت ایران در بخش پژوهش و فناوری انجام داده است؛ به طوری که بخش مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت با هدف تحقق نظام پژوهش در صنعت نفت در باره احیا و استفاده بهینه از مخازن نفت و گاز کشور و رفع مشکلات آنها، توانسته است پروژه های پژوهشی بسیاری را با کمک مراکز حرفه ای پژوهشی مانند پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

توسعه فناوریهای اکتشاف، فناوری ازدیاد و برداشت، توسعه فناوری چاهها، فناوری تولید، توسعه فناوری فرآورش نفت و گاز از جمله مهمترین اهداف این مدیریت به شمار می آید.

(دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳) ۱۲:۳۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید