سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۲۱
IOTC
یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۸:۲۹
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۷۲۰
گزارشگر : ۲
سرویس بین الملل

النعیمی وزیر نفت عربستان می ماند

پادشاه تازه عربستان، علی النعیمی و سایر وزرای کشور را در سمتهای خود ابقا کرد اما مشخص نیست النعیمی، وزیر نفت عربستان، تا چه زمانی در این سمت باقی می ماند.

النعیمی وزیر نفت عربستان می ماند

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقامهای عربستان سعودی و نیز کشورهای خلیج فارس که با موضوع صنعت نفت عربستان و سیاستهای این کشور آشنا هستند اعلام کردند که به احتمال فراوان علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، پس از تغییر پادشاه این کشور تا زمان ایجاد ثبات در بازارهای نفتی در سمت خود باقی ماند.

تحلیلگران بر این باورند که ریاض قصد دارد که پس از مرگ ملک عبدالله، نشان دهد که سیاست نفتی اش پایدار و با ثبات است.

قیمتهای جهانی نفت پس از مرگ ملک عبدالله در روز جمعه (سوم بهمن ماه) ناگهان بالا رفت اما تا پایان معاملات باز هم پائین آمد. این تغییر از آنجا سر چشمه گرفت که بازرگانان نفتی معتقد بودند سلمان، پادشاه جدید عربستان، ممکن است سیاستهای نفتی این کشور را تغییر دهد.

ملک سلمان، در دستوری که در آغاز فعالیت رسمی خود به عنوان پادشاه عربستان صادر کرد، تمامی وزیران دولت را در سمت خود ابقا کرد. وی سپس در تلویزیون ملی عربستان ظاهر شد و اظهار کرد که تمامی سیاستهای دولت پیشین را پیگیری می کند.

یک مقام رسمی عربستان گفت: ملک سلمان می داند که النعیمی چقدر با اهمیت است و چقدر بازارهای نفتی برای وی احترام قائل هستند، بنابراین احتمال کمی دارد که در آینده ای نزدیک تغییری در سمت وی ببینیم.

در پی تماسهای تلفنی با علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، وی از هرگونه اظهار نظر در مورد آینده خود سر باز زد.

از سوی دیگر، گفته می شود که هرگونه تغییر در وزارت نفت عربستان موقعیت مناسبی را برای النعیمی ٧٩ ساله فراهم می آورد و وی را به بازنشستگی نزدیک می کند. نزدیکان النعیمی می گویند وی سالهاست به بازنشستگی فکر می کند.

به گفته نزدیکان النعیمی، صمیمیت وی با پادشاه پیشین عربستان یکی از دلایلی بود که وی را ترغیب به ماندن در سمت خود کرده بود.

در همین حال، گفته می شود در میان تغییرات در سطح رهبری عربستان، حضور النعیمی در وزارت نفت این کشور به ایجاد ثبات در بازارهای نفتی کمک می کند.

یکی دیگر از مقامهای نفتی عربستان گفت: النعیمی تا زمانیکه بازارهای نفتی کمی آرام شوند در سمت خود باقی می ماند. نشست آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تابستان امسال می تواند فرصت مناسبی برای النعیمی باشد تا آنچنان که برازنده اش است از مقام خود کنار رود.

 اوپک که یکی از بزرگترین سازمانهای تولید نفت جهان است و عربستان در آن نقش بسیار موثری دارد، در گذشته با تغییر سطح تولید نفت خود در زمان ضعف بازارها، به تقویت آنها کمک می کرد. اما در نوامبر گذشته، النعیمی توانست با وجود کاهش شدید بهای نفت اعضای اوپک را به کاهش ندادن تولید خود و حفظ سهم این سازمان در بازار راضی کند.

یکی از مقامهای عربستان گفت: عربستان قصد دارد سهم بازار خود را بدون توجه به قیمت نفت، حفظ کند و پادشاه جدید نیز این راهبرد را ادامه می دهد حتی اگر قیمتهای نفت بیش از این کاهش یابد.

ناتانیل کرن، تحلیلگر با سابقه مسائل خاورمیانه در موسسه فارن ریپورتز، می گوید: عربستان موضع خود را مشخص کرده است و تغییر آن برای آنها عجیب خواهد بود، در حال حاضر من مخالفتی در میان مقامهای بلند پایه عربستان که نشان دهد قصد تغییر سیاستهای خود را دارند، نمی بینم.

علی النعیمی در سال ١٩٩٥ به عنوان وزیر نفت عربستان منصوب شد. وی تا آن زمان مدیر عامل شرکت نفت آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان بود. این در حالیست که ملک عبدالله، پادشاه تازه درگذشته عربستان، در سال ٢٠٠٥ میلادی به سلطنت رسید.

این دو روزهای سخت نفتی را با یکدیگر پشت سر گذاشتند که می توان از میان آنها به قیمتهای پائین نفتی در اواخر دهه ١٩٩٠ میلادی، حمله عراق در سال ٢٠٠٣ میلادی، و افزایش قیمت بی سابقه نفت در سال ٢٠٠٨ و پیش از بحران اقتصادی جهانی اشاره کرد.

در همین حال، از خالد الفالح، مدیرعامل کنونی آرامکو، به عنوان محتمل ترین جانشین النعیمی یاد می شود. الفالح از سیاستهای نفتی النعیمی حمایت کرده است اما نظرات شخصی خود را به شکل عمومی ابراز نکرده است. الفالح و نمایندگانش تا کنون در باره تغییرات احتمالی در وزارت نفت و آینده خود صحبتی نکرده اند.

از سوی دیگر، شاهزاده عبدالعزیز، پسر ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان، یکی از مخالفان النعیمی است که بارها با سیاستهای نفتی وی مخالفت کرده است. اکنون با روی کار آمدن پدرش باید دید که عبدالعزیز چقدر در وزارت نفت عربستان قدرت می گیرد.

(یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳) ۰۸:۲۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید