سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۵۰
IOTC
چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۵۲۰۸
گزارشگر : ۲۹
سرویس عمومی

ظرفیت ساخت شناور در داخل کشور فعال می‌شود/ فرصت سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی برای تأمین خدمات شناوری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت ساخت 100 شناور از انواع مختلف آن در کشور وجود دارد که برآورد اولیه سرمایه‌گذاری آن حدود یک میلیارد یورو است و ما می خواهیم که این ظرفیت به فعلیت برسد، گفت: این شرکت قصد خرید و مالکیت شناور را ندارد، بلکه فرصت تأمین خدمات شناوری را برای شرکت‌های داخلی عرضه می‌کند.

ظرفیت ساخت شناور در داخل کشور فعال می‌شود/ فرصت سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی برای تأمین خدمات شناوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های تامین خدمات شناوری مورد نیاز این شرکت که (سه شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱) در مرکز همایش‌های کوشک نفت برگزار شد، صنعت نفت را پیشران اقتصاد کشور خواند و گفت: معرفی صنعت نفت به عنوان پیشران اقتصاد تعبیر معنادار و ‌درستی است که وظایف ما را سنگین تر کرده است و می طلبد که با جدیت ویژه ای برای به ثمر رسیدن این شعار ارزشمند تلاش کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی هر کشوری در گرو سرمایه گذاری است، افزود: وقتی می گوییم صنعت نفت پیشران اقتصاد است یعنی اینکه مهمترین و بزرگترین اهرم رشد اقتصادی در صنعت نفت نهفته است و وظیفه ماست که با بهره مندی از مقدورات موجود در کشور از این اهرم استفاده و ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم در ضمن باید توجه داشت که لازمه به فعلیت رساندن توانایی های نامحدود موجود، برنامه ریزی مناسب و سرمایه گذاری در صنعت نفت است. 

به گفته خجسته‌مهر، طرح‌های صنعت نفت درآمدزا اما سرمایه‌بر هستند و از طرفی ماهیت بلند مدت دارند؛ به عنوان مثال امروز طرح هایی داریم که سال های زیادی از زمان بهره برداری از آن می گذرد چون به ذخایر زیرزمینی متصل هستند و تمام خدمات وابسته، سرمایه گذاری و‌ زنجیره فعالیت ها و خدمات مرتبط تا زمانی که طرح فعال است، ادامه می یابد از این رو طرح های صنعت نفت دارای اشتغال پایدار هستند و می توانند مولد باشند و شکوفایی به همراه داشته باشند. 

وی افزود: هم اکنون طرح‌های صنعت نفت و ماموریت آن به ویژه در شرکت ملی نفت ایران برنامه محور است به این معنا که باید بتوانیم در حداقل زمان ممکن بهترین برنامه ریزی را داشته باشیم و بتوانیم سریع تصمیم گیری و اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: البته باید نظر داشت تسریع در اجرا نیازمند همراهی است و همراهی یعنی مردمی کردن اقتصاد کشور؛ مردم یعنی صنعتگران، سازندگان، خدمات دهندگان، البته مردم عام هم نقش مهمی در حصول این نتیجه دارند.

* باید مردمی کردن اقتصاد را به بلوغ برسانیم 

خجسته مهر با اشاره به اقدام های شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم، اظهار کرد: هنر ما در زمان کنونی این است که بتوانیم مردمی کردن اقتصاد را به بلوغ برسانیم. این وظیفه سنگینی است و لازمه آن فراهم کردن شرایط، ملزومات، قوانین، مقررات و تسهیلات لازم از سوی نفت و اجرای کار توسط نیروهای توانمند داخلی است.

وی با بیان اینکه مدل سرمایه گذاری برای تامین شناورها در قالب قرارداد خرید خدمت است، بیان کرد: در این طرح شرکت ملی نفت ایران کارهای اساسی و فراهم سازی زیرساخت ها را انجام می دهد و با یک سرمایه گذاری بلند مدت تضمین شده مردمی، فعالیت های اجرایی آغاز می شود. 

خجسته مهر تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان هم اکنون این آمادگی را دارند که در طرح های نوآوری نه به صورت پایلوت و نیمه صنعتی بلکه تمام صنعتی فعالیت کنند.

وی با اشاره به توانمندی داخلی بکارگیری شده در طرح های توسعه ای صنعت نفت، گفت: فاز نخست میدان آزادگان جنوبی با فراز و نشیب هایی که داشت اکنون توسط نیروهای توانمند داخلی در حال توسعه است. در این طرح توسعه ای موفق شدیم از سال گذشته تاکنون ۲۰ حلقه چاه به مدار تولید بیاوریم و ناوگان حفاری را از ۵ دستگاه به ۱۲ دستگاه ارتقا دهیم. 

معاون وزیر نفت افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم شاهد شتاب بخشی به اجرای طرح های توسعه ای و رفع موانع بوده ایم.

وی هدف از طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی را تولید روزانه 570 هزار بشکه ای نفت اعلام کرد و گفت: با انجام کارهای فنی و بررسی طرح‌های جامع مطالعاتی و تخصصی مشخص شد که برای رسیدن به این میزان تولید به 7 میلیارد دلار سرمایه نیاز است اما توجیه اقتصادی این پروژه را با تعریف تولید زودهنگام به گونه ای طرح ریزی کردیم که سرمایه گذاری با اعتبار 2.5 میلیارد دلاری هم بتوانند کار توسعه را عهده دار شود.

* تاسیس شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند

خجسته مهر با اشاره به طرح توسعه یکپارچه آزادگان با مشارکت بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید، گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری 80 درصدی بانک‌ها و 20 درصدی شرکت های اکتشاف و تولید و تاسیس شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند وارد فاز اجرایی می شود. در ضمن هم اکنون بانک ها در حال کسب مجوز از بانک مرکزی هستند.      

وی ضمن استقبال از حضور بخش خصوصی در پروژه های صنعت نفت، گفت: سراغ ندارم شرکت توانمندی با سرمایه و ظرفیت خالی درخواست فعالیت در بخش بالادستی را داده باشد و استقبال نکرده باشیم. 

به گفته خجسته مهر، هم اکنون تمرکز شرکت ملی نفت ایران بر بهره مندی حداکثری از توان داخل و استفاده معنادار از توان شرکت های دانش بنیان در بخش بالادستی و در صنایع بزرگ، استوار است.

وی افزود: اکنون حدود 1000 میلیارد تومان و 5 میلیون یورو برای مشارکت 13 دانشگاه کشور در 22 طرح بالادستی کار تعریف شده است تا دانشگاه ها بتوانند تخصصی تر و مسئله محور در صنعت نفت فعالیت کنند. 

* استفاده از توان دانش بنیان ها در تولید از چاه های کم بازده

خجسته مهر با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری باید هدفمند و اولویت دار باشد، افزود: شرکت ملی نفت ایران برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت دانش بنیان ها با کسب مجوز از شورای اقتصاد، تولید نفت از چاه های کم بازده را به این شرکت ها واگذار کرده است. 

به گفته وی، حدود 3000 چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 700 حلقه چاه کم بازده هستند که با انجام یک سری اقدامات و با صرف اعتباری در حدود یک میلیون یورو برای هر چاه می توان آن ها را زنده و بازدهی تولید را افزایش داد. در این زمینه شرکت های دانش بنیان پر از ایده هستند که می توان از آنها استفاده و حتی اجرای کار را به آنها سپرد.

* ظرفیت ساخت شناور در داخل کشور به فعلیت می رسد

خجسته مهر درباره استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری برای تامین خدمات شناوری، گفت: هم اکنون حدود 100 شناور خارجی در کشور وجود دارد که بی اغراق حدود 50 درصد کارکنان آن هم خارجی هستند ضمن اینکه بخش قابل توجهی از خدمات این شناورها هم از خارج کشور تامین می شود از این رو نیاز است که صنعتگران، سازندگان و شرکت های داخلی به حوزه ساخت شناور ورود کنند.

به گفته وی هم اکنون ظرفیت ساخت 100 شناور از انواع مختلف آن وجود دارد که برآورد اولیه سرمایه گذاری آن حدود یک میلیارد یورو است و ما می خواهیم که این ظرفیت به فعلیت برسد. 

وی افزود: تصور کنید با ساخت 100 شناور چه میزان اشتغال پایدار ایجاد می‌شود. در هر شناور حدود 40 نفر کار می کنند که برای 100 شناور حدود ۴ هزار اشتغال مستقیم و ۱۲ هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

* شرکت ملی نفت قصد خرید و مالکیت شناور ندارد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بانکرینگ صنعت مغفول کشور است، گفت: خیلی از شناورها و کشتی‌های عبوری اگر در قشم بمانند به لحاظ مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند، اما به بندر فجیره برای خدمات بانکرینگ می‌روند زیرا در ایران جز تأمین سوخت خدمات دیگری برای این شناورها ارائه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: بانکرینگ به تأمین سوخت محدود نمی‌شود و باید خدمات تعمیرات، هتلینگ و...به‌صورت زنجیره ایجاد شود تا بتوانیم از این صنعت بهره ببریم.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران در اجرای این طرح به‌دنبال سودآوری برای خود نیست، گفت: این طرح در واقع خدمتی به شرکت‌های خصوصی است و شرکت ملی نفت ایران قصد خرید و مالکیت شناور را ندارد، بلکه فرصت تأمین خدمات شناوری را برای شرکت‌های داخلی عرضه می‌کند و شرکت تنها خریدار خدمات این شناورهای داخلی است.

بر اساس این گزارش، همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تأمین خدمات شناوری مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران با حضور محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیران شرکت های ساخت داخل، نمایندگان بانک ها و مدیران شرکت های خدمات شناوری  (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱) در مرکز همایش‌های کوشک نفت برگزار شد.

(چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱) ۰۸:۵۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید