شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۳
IOTC
چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۲۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۲۷
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

تولیدکنندگان نفت برای دستیابی به توافق ٦ ماهه رایزنی می کنند

مقام‌های برخی کشورهای بزرگ تولید کننده نفت عضو و غیرعضو اوپک، برای دستیابی به توافقی ٦ ماهه ملاقات می کنند.

تولیدکنندگان نفت برای دستیابی به توافق ٦ ماهه رایزنی می کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، در حالی که قرار است برخی وزیران انرژی و نفت کشورهای بزرگ تولید کننده نفت، روز چهارشنبه (٢١ مهر ماه)، در حاشیه کنگره جهانی انرژی ترکیه، ملاقات و مذاکره کنند، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفته است که طرح محدود کردن تولید از حمایت برخوردار است و و روسیه نیز برای همکاری در این باره اعلام آمادگی کرده است.

هدف از ملاقات وزیران و مقام‌های بلندپایه برخی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با همتایانشان از کشورهای تولید کننده غیر عضو، تعیین و مشخص کردن جزئیات توافق جهانی برای محدودکردن تولید به مدت دست کم ٦ ماه است.

وزیران نفت و انرژی برخی کشورهای عضو اوپک در حاشیه کنفرانس انرژی استانبول به مذاکرات گسترده ای برای کسب حمایت از توافق ماه سپتامبر اوپک در الجزیره روی آورده اند که قرار است در نشست پایان ماه نوامبر این سازمان در وین، تصویب شود.

قیمت‌های نفت از میانه ٢٠١٤ که عرضه جهانی نفت بدون محدودیت صورت گرفته، تقریبا نصف شده است.

الفالح، روز سه شنبه (٢٠ مهرماه) در استانبول به رویترز گفت: می توانم بگویم که بسیاری از کشورهای غیرعضو اوپک مایل به پیوستن به این طرح هستند. ما درباره حمایت صحبت نمی کنیم، بلکه در باره مشارکت و همکاری سخن می گوییم.

به گفته وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک، قرار است نمایندگان و مقام‌های برخی کشورهای عضو این سازمان و کشورهای تولید کننده نفت غیرعضو شامل روسیه، جمهوری آذربایجان و احتمالا مکزیک در ساعت ١١ به وقت گرینویچ (١٤ و ٣٠ دقیقه به وقت تهران) در حاشیه کنگره جهانی انرژی ملاقات کنند.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، گفت: هرگونه توافق ابتدا در مدت ٦ ماهه به اجرا گذاشته خواهد شد وسپس در آن تجدیدنظرخواهد شد.

وی افزود: ما اطمینان داریم که دیگر کشورهای تولید کننده غیرعضو نیز به این توافق خواهند پیوست، زیرا به نفع همه تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان است.

الوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، نیز گفت: توافق برای مدت یک سال کامل را به منظور دربرگیری دوره های اوج تولید نفت تولید کنندگان مختلف نفت، ترجیح می دهد.

اعضای اوپک در نشست ماه سپتامبر الجزیره در باره کاهش متعادل تولید نفت توافق کردند که هدف از آن رساندن مجموع تولید اوپک به دامنه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ هزار بشکه در روز است.

تولید کنونی اوپک در سطح بی سابقه ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز قرار دارد.

این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است، در صورتی که روند کاهش تولید در توافق میان اوپک و روسیه به اندازه کافی تند باشد، سرعت هماهنگ شدن کاهش عرضه جهانی نفت با تقاضا ممکن است بیشتر شود.

هر گونه توافق درباره کاهش تولید با چالش‌های ذخیره سازی های جهانی نفت به میزان سه میلیارد بشکه در سال‌های اخیر و همچنین تلاش‌های لیبی و نیجریه عضو اوپک برای افزایش تولید روبرو خواهد شد.

ایران نیز به عنوان سومین تولید کننده عمده اوپک، اعلام کرده است که عرضه را پیش از رسیدن به تولید چهار میلیون بشکه در روز، هم سطح پیش از اعمال تحریم‌های غربی در سال ٢٠١٢ که در ژانویه سال جاری لغو شد، محدود نخواهد کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت جهان نیز در کنفرانس استانبول گفت که بر اساس هر توافقی، سطح تولید کنونی خود را حفظ خواهد کرد.

میزان تولید سپتامبر روسیه، ١١ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو آماده پیوستن به طرح اوپک برای محدود کردن سطح تولید نفت است. اما ایگور سچین، بانفوذترین مقام اجرایی نفتی روسیه و رئیس شرکت دولتی نفت روسنفت، گفت: شرکت وی تولید نفت خود را محدود نخواهد کرد.

با اینکه الفالح گفته است که در نشست روز چهارشنبه به دلیل مشغله های پیشین حضور نخواهد یافت، اما روز سه شنبه در استانبول با نواک ملاقات کرد.

(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵) ۱۸:۲۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید