جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۳
IOTC
چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۱
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۵۹۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

تبدیل جاسک به پایتخت انرژی ایران / خارگ همچنان بزرگترین پایانه صادارات نفتی ایران

رهبر معظم انقلاب در سال 85 و 86 با اشاره به اهمیت سواحل دریای مکران، بر ساخت پایانه نفتی جاسک در این سواحل تاکید کردند. این موضوع از آن جهت مهم است که علاوه بر کوتاهی مسیر در تردد نفتکش‌ها و کشتی‌ها، وابستگی به تنگه هرمز را نیز کاهش داده و امکان صادرات نفت را در سواحل دریای عمان فراهم می‌کند.

تبدیل جاسک به پایتخت انرژی ایران / خارگ همچنان بزرگترین پایانه صادارات نفتی ایران

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، خارک تنها پایانه صادراتی نفتی ایران در جنوب کشور محسوب می شود، بنابراین همواره این نیاز وجود داشت تا پایانه راهبردی دیگری هم برای صادرات نفت احداث شود. در قالب این طرح راهبردی، تصمیم بر این شد تا جاسک به پایتخت انرژی ایران تبدیل شده و این به معنای کاهش تمرکز صادرات نفت و گاز ایران از تنگه هرمز و انتقال آن به سواحل دریای عمان می باشد.

از این رو قرار شد تا با برنامه‌ریزی وزارت نفت دومین پایانه بزرگ نفتی ایران با ظرفیت روزانه 2 میلیون بشکه نفت در بندر جاسک احداث شود. طبق برنامه ریزی ها، یک میلیون بشکه از این ظرفیت توسط خط لوله موجود میان خوزستان و شرق کشور و یک میلیون بشکه دیگر هم توسط خط لوله نکا به جاسک به منظور سوآپ نفتی، منتقل خواهد شد.

پایانه جاسک ظرفیت ذخیره سازی 20میلیون بشکه نفت خام را دارا خواهد بود،در بخش دریایی این پایانه سه گوی شناور (SPM) برای انتقال نفت به نفتکش ها و صادرات نصب خواهد شد.

با راه‌اندازی بنادر تجاری و پایانه صادرات نفتی در جاسک، هم مسیر کشتی های تجاری و هم مسیر نفتکش‌ها در مقایسه با وضع فعلی بسیار کوتاهتر و باصرفه تر می شود؛ به طوری که مسیر کشتی‌ها برای حمل نفت صادراتی ایران 2400 مایل و مسیر شناورهای بین المللی برای دریافت خدمات دریایی در این منطقه 600 مایل کمتر از عزیمت آنها به دوبی خواهد شد.

از دیگر مزیت های جاسک می‌توان به نزدیکی این سواحل به کشور عمان اشاره کرد . بنابراین ایجاد بزرگترین پایانه صادرات گاز، از دیگر طرح‌های دولت برای جاسک خواهد بود که با اجرای این طرح، خط لوله صادرات گاز به عمان هم احداث شده و ضمن آن انرژی مورد نیاز صنایع در این منطقه تامین خواهد شد.

براین اساس، قرار است پایانه جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام در آینده نزدیک راه اندازی شود.

پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار داشته و بهره برداری از آن می تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد کشتی های نفتکش شود.مزیت دیگر راه اندازی پایانه جاسک این است که هزینه تردد نفتکش ها را کاهش می دهد زیرا، دیگر لازم نیست نفت کش ها برای بارگیری نفت به جزیره خارگ تردد کنند.

احداث یک خط لوله 2200 کیلومتری و احداث مخازن ذخیره سازی به ظرفیت 20 میلیون بشکه از اقداماتی است که برای راه اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری، پایگاه های نیروی دریایی، از خلیج فارس به سمت دریای عمان و جاسک در سواحل مکران منتقل شده و دولت هم در زمینه ساخت و راه اندازی زیرساخت های بندر جاسک حساس شده است.

(چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵) ۱۶:۱۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید