جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۵۸
IOTC
دوشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۹
سرویس : نکاء
کد خبر : ۹۸۱
گزارشگر : ۲
سرویس نکاء

انجام آخرین مراحل نوسازی زیرساخت های سوآپ نفت خام در پایانه نفتی شمال

رییس پایانه نفتی شمال از آخرین مراحل انجام نوسازی زیرساخت های سوآپ نفت خام در این پایانه خبر داد و افزود: وضعیت آماده سازی زیرساخت ها با پیشرفت خوبی در حال انجام است.

انجام آخرین مراحل نوسازی زیرساخت های سوآپ نفت خام در پایانه نفتی شمال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، حمیدرضا شاه‏دوست،درباره آخرین وضعیت آماده‏ سازی زیرساخت‏ها برای از سرگیری سوآپ، گفت: طبق برنامه قرار بود ظرفیت سوآپ نفت‌خام از ١٢٠‏ هزار بشکه کنونی به ٥٠٠ هزار، یک‌میلیون و سرانجام دو میلیون‌و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

رییس پایانه نفتی شمال افزود: طراحی و ساخت پروژه عظیم حوضچه فراگیر برای تحقق این هدف، ضروری است و با افزایش ١٢ پست اسکله و عمق آبخور کشتی‏ ها، ظرفیت عملیاتی این پایانه بیش‌از پیش افزایش می‏ یابد.

وی ادامه داد: پایانه نفتی شمال با دراختیارداشتن سه اسکله و متعلقات آن (بازوهای تخلیه، هوز، سیستم لوله‌کشی) و همچنین دستگاه‏ های اندازه ‏گیری بسیار پیشرفته، مخازن مجهز به سیستم اطفای حریق خودکار و نیز سیستم جداسازی آب از نفت، یکی از پایانه‏ های بسیار پیشرفته در حوزه کشورهای دریای خزر به شمار می‏ آید که هنگام عملیات سوآپ، رکورد روزانه ٢٠٠ هزار بشکه را در کارنامه خود دارد.

شاهدوست تصریح کرد: این زیرساخت می‏تواند زمینه لازم برای دریافت نفت‌خام حاصل از اکتشاف و استحصال در دریای خزر را فراهم و نفت حاصل را از این طریق به سمت پالایشگاه‏ های کشور هدایت کند.

رییس پایانه نفتی شمال ادامه داد: حوضچه فراگیر با حجم ٣٠٠ هکتار با ٢ دیواره شرقی به طول هزارو ٧٢٠ متر و غربی به طول دوهزارو ٤٠٠ متر، بزرگ‌ترین حوضچه نفتی میان کشورهای حوزه خزر است.

رییس پایانه نفتی شمال گفت: پس از دریافت دستور قطع عملیات سوآپ نفت‌خام و تخلیه آخرین کشتی نفت‌خام در ٢٥ تیرماه سال ٩١، پایانه نفتی شمال توانسته است از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کند و عملیات تعمیرات و نگهداری تجهیزات پایانه از جمله اسکله‏ ها، خطوط لوله و مخازن خود را برنامه‏ ریزی و با استفاده از توان علمی نیروهای منطقه انجام دهد.

شاه‌دوست درباره قطع عملیات سوآپ و تأثیر آن بر کشور، اظهار کرد: این تصمیم، تصمیمی مدیریتی بود که وزیر نفت وقت گرفت، اما با توجه به تجربه خود می‌توانم بگویم این پروژه می‌توانست افزون بر تأثیر و فواید اقتصادی در منطقه، سبب برد راهبردی کشور و به‌رخ‌کشیدن موقعیت بسیارمهم ایران در انتقال نفت دریای خزر به آب‏های آزاد باشد.

هرچند که هم اکنون با ساخت خط لوله باکو- جیحان، نفت‌خام حوزه خزر به دریاهای آزاد دسترسی پیدا کرده است، اما بدون‌شک ایران هنوز امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر حمل نفت‌خام به شمار می‏رود.

(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید