پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۵۲
IOTC
جمعه / ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ / ۲۲:۱۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۸۶۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
وزیر نفت:

افتتاح فاز 12 پارس جنوبی کمک صنعت نفت به مذاکرات هسته ای است

وزیر نفت با بیان این که صنعت نفت توانست با راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی به مذاکرات ایران و ١+٥ کمک کند، گفت: دلیل رفتن ایران به پای میز مذاکره این نیست که نمی تواند پارس جنوبی را تکمیل و راه اندازی کند.

افتتاح فاز 12 پارس جنوبی کمک صنعت نفت به مذاکرات هسته ای است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، به نقل از شانا، بیژن زنگنه شامگاه سه شنبه (٢٦ اسفند ماه) در برنامه خبر ٢٢ شبکه خبر با یادآوری این که وقتی وارد وزارت نفت شدم ٢ موضوع برایم مهم بود، نخست آن که نفت باید بوسیله نفتی ها اداره شود، تصریح کرد: افتتاح فاز ١٢ نمایانگر پاسخ نفتی ها بود و آنان ثابت کردند حتی در شرایط سخت می توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

وی دومین موضوع مهم را کمک صنعت نفت به مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه ١+ ٥ عنوان کرد و گفت: ما توانستیم تحریم ها را دور بزنیم، محدودیتها ما را متوقف نمی کند و کارها به خوبی پیش می رود.

وزیر نفت با اشاره به این که تیم مذاکره کننده ما از روز دوشنبه دور تازه گفتگوها را آغاز کردند، گفت: صنعت نفت نشان داده است می تواند کارها را به خوبی انجام دهد و اگر پای میز مذاکره نشسته است به این دلیل نیست که نمی تواند فازهای میدان گازی پارس جنوبی را راه بیندازد؛ ما در حالی مذاکره می کنیم که در یک سال گذشته توانستیم ١٣٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران بیفزاییم.

زنگنه با بیان این که با اجرای این پروژه نشان دادیم که می توانیم تحریمها را دور بزنیم، تصریح کرد: ما می توانیم درشرایط سخت کار کنیم و این گونه نیست که از سر احتیاج مذاکره کنیم؛ دنیا نیز به ما احتیاج دارد و ما معقولانه می خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم. گرچه هزینه ما در شرایط تحریم سنگین تر می شود و زمانها برای ما بیشتر می شود اما این نیست که تحریمها ما را متوقف کند ما ثابت کردیم که تحریمها نمی تواند ما را متوقف کند.

وزیر نفت افزود: کارکنان صنعت نفت ثابت کردند که نمی گذارند ایران به زمین بنشیند و نمی گذارند که ایران را متوقف کنند.

اجرای فاز ١٢ فوق العاده بود

وزیر نفت درباره این که فاز ١٢ پارس جنوبی به سبب کدام ویژگی ،لقب بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت کشور را گرفت، گفت: وقتی گفته می شود بزرگترین پروژه از نظر حجم عملیات و مقدار سرمایه گذاری است؛ در این طرح بیش از هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است و روزانه سه میلیارد فوت مکعب معادل ٨٤ میلیون مترمکعب گاز ترش تولید و ٧٥ میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین از این پالایشگاه به شبکه سراسری تزریق می شود، همچنین ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی در این فاز تولید می شود.

وی با بیان این که از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه گذاری، این پروژه بزرگترین تک پروژه ای است که تاکنون در صنعت نفت کشور انجام شد و فکر می کنم جزو چهار یا پنج پروژه بزرگی است که در تاریخ صنعت کشور اجرا شده است، افزود: ورود گاز فاز ١٢، بخشی از گاز فازهای ١٥-١٦ و ١٧-١٨ به شبکه سراسری سبب شد امسال در فصل زمستان مشکلی برای تامین گاز نداشته باشیم.

زنگنه با اشاره به این که افتتاح این فاز همسو با اقتصاد مقاومتی و در آستانه شصت و چهارمین سال ملی شدن صنعت نفت انجام شد، تصریح کرد: حتی اگر تحریم نداشتیم و مدیریت اجرای کار هم با شرکتهای خارجی بود و منابع مالی هم محدودیت نداشتیم بازهم اجرای فاز ١٢ کار فوق العاده ای بود.

وزیر نفت با اشاره به این که امسال بیش از ١٢٥ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است، تصریح کرد: این بدان معناست که ١٢ ردیف پالایشی و هفت عرشه ظرف یک سال وارد مدار تولید شده است؛ که کار فوق العاده ای است.

وی با یادآوری این که هرگز در گذشته که خارجی ها در ایران بودند ظرف یک سال ٢ عرشه به دریا انداخته نشده است، گفت:  همچنین هیچگاه ٢ یا ٣ ردیف پالایشی در یک سال وارد مدار تولید نشده است؛ بنابراین افتتاح فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی تحت شدیدترین، ظالمانه ترین و بی رحمانه ترین تحریمها انجام شد و کار بزرگی است.

زنگنه افزود: این کار مهمی بود که انجام شد، ضمن این که مهمترین کار این بود که همه خواستند این کار انجام شود.

وی با بیان این که افتتاح فاز ١٢ تبلور واقعی عملی از تحقق اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی بود و همه بدنه صنعت نفت اعم از کارفرما، کارشناسان، مدیران، پیمانکاران در سطوح مختلف خواستند که این کار انجام شود، افزود: به همین دلیل است که گفتم افتخار می کنم که همکار کوچک این مجموعه بزرگی هستم که تصمیم گرفتند که این کار را انجام دهند؛ باور کردن انجام این کار سخت بود، خارجی ها فکر نمی کردند که این کار انجام شود.

وزیر نفت با اشاره به این که با یک مدیریت منسجم توانستیم کار بزرگی انجام دهیم بود و خداوند هم به ما کمک کرد؛ تصریح کرد: ما نمی خواستیم با دنیا درگیر شویم واهل صلح و تعامل هستیم و می خواهیم روابط خوبی با دنیا داشته باشیم. اما در شرایط سخت ما مرد مقاومت و آدمهای سرسخت و خستگی ناپذیری هستیم.

وی با بیان این که پارسال ٣٦,٤ میلیارد فوت مکعب گاز به نیروگاهها تحویل داده شد اما امسال نزدیک به ٥٠ میلیارد فوت مکعب در اختیار نیروگاهها قرار گرفت، افزود: امسال ١٧ تا ١٨ درصد به ظرفیت تولید گاز افزوده شده که بیشتر آن از آذرماه وارد مدار تولید شده است تا در زمستان با مشکل کمبود گاز روبرو نشویم.

وی در ادامه با اشاره به تلاش وزارت نفت برای سرمایه گذاریهای مشترک، گفت: تلاش برای سرمایه گذاری در راه آهن، خرید اتوبوس و گازرسانی روستایی سبب رشد صنعت می شود و نیازهای اشتغال طبیعی را جبران می کند.

وی تاکید کرد که امکان استخدام تازه در نفت نداریم زیرا هم اکنون نیروی مازاد داریم، افزود: تلاش ما این است که از طریق صنعت و اقتصاد کشور اشتغال را ایجاد کنیم و تلاش بیشتری در این راه همراه با فضای تعامل کار را پیش ببریم.

خیلیها پشت در اتاق ما هستند که پیشنهادهای خود را ارائه دهند

وزیر نفت با تاکید بر این که برنامه های سال آینده در شرایط تحریم بسیار سخت است، گفت: چنانچه تحریم برداشته شود می توانیم جهش داشته باشیم و اگر هم برداشته نشود همه برنامه ها را از جمله پارس جنوبی با همان برنامه و شدتی که گفتم ادامه می دهیم و برنامه پالایشگاه سیراف و حوزه نفتی غرب کارون و صادرات گاز به عراق را ادامه می دهیم.

زنگنه با اعلام این که خیلیها پشت در اتقاق ما هستند که پیشنهادهای خود را ارائه دهند، افزود: ما اصل را بر ادامه تحریم گذاشته ایم و همین برنامه را نیز پیش می بریم و نشان داده ایم که مرد این میدان سخت هستیم.

بازار می خواهد قیمتها بالا رود

وزیر نفت در ادامه درباره بازار نفت هم گفت: قیمت نفت در حالت طبیعی باید به سمت بهتر شدن حرکت کند؛ آنهایی که قیمت نفت را پایین آوردند خودشان بیش از همه تحت فشار هستند.
وی با بیان این که  ما به دلیل مواضع سیاسی و اراده ملت و همچنین رسیدن به اهدافمان، صادرات روزانه ١,٥ میلیون بشکه نفت خود را از دست داده ایم، افزود: برخی تصور می کنند اگر ٤٠ دلار از قیمت نفت کم کنند ما از مقاومتمان دست برمی داریم در حالیکه اینگونه نیست؛ شما همه زندگیتان به هم ریخته و در اتاق شیشه ای نشسته اید و سنگ می اندازید.
وزیر نفت افزود: خودشان هم فهمیده اند که اشتباه کرده اند و بازار هم متوجه شده است و می خواهد قیمتها بالا برود ولی اراده سیاسی وجود دارد که اختلال در بازار ایجاد می کند و اگر این اراده سیاسی از کارش دست بردارد قیمت نفت به سمت بالا می رود.
زنگنه درباره بهبود بازار نفت در سال آینده گفت: بهبود شرایط بازار در سال آینده بستگی به مسائل کلان سیاسی دارد و من هم نمی توانم پیشگویی کنم.

برداشتن سهمیه اعضای اوپک کار اشتباهی بود

وزیرنفت با بیان این که اوپک در جریان کاهش قیمتها اصلا خوب عمل نکرد، افزود: مشکل اوپک این است که حتما باید اجماع در تصمیم آنها وجود داشته باشد و نقطه ضعف و قوت اوپک هم در همین ویژگی است. اوپک در اجلاس قبلی ، نتوانست تصمیم بگیرد و به همین دلیل هر کسی کار خودش را کرد و تصمیم دوره قبل را ادامه داد.

وی افزود: طبق تصمیم قبلی هر عضوی یک سقف تولید داشت و در دوره ای سهمیه هر عضو را حذف کردند و گفتند اوپک در مجموع ٣٠ میلیون بشکه را تولید کند و این کار بسیار اشتباهی است؛ این یعنی آزاد گذاشتن تعدادی از کشورها که ازسهمیه بقیه کشورها استفاده کنند؛ مشکلی نیست، ما می جنگیم و یک بشکه هم از سهمیه قبلی خود کوتاه نمی آییم ولی اوپک مجوز حقوقی دارد و می تواند این کار را انجام دهد.

بودن اوپک بهتر از نبود آن است

زنگنه در ادامه درباره ضرورت حضور در اوپک گفت: با همه این مسائل حضور در اوپک بهتر از نبودن آن است و خیلی ها می خواهند اوپک نباشد؛ اوپک تنها سازمانی است که در جهان سوم توانسته در معادلات اقتصادی دنیا تاثیرگذارباشد و هیچ مشابهی ندارد.

وزیر نفت افزود: باید کمی صبر کرد  چرا که بالاخره یک اراده سیاسی در اوپک تعیین کننده است و سازمانی است که نمایندگانشان منعکس کننده سیاستهای کشورهایشان هستند.

زنگنه تصریح کرد: وزرای نفت کشورهای عضو اوپک وزاری خارجه دوم کشورشان هستند، چرا که باید آشنایی زیادی به این مسائل داشته باشند و تصمیمهای ساده ای اتخاذ نمی شود.

پرداخت یارانه نقدی مهمترین چالش صنعت نفت است

وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین چالش سال آینده صنعت نفت چه خواهد بود، گفت: در سطح بین المللی مهمترین چالش سال آینده صنعت نفت قیمتها هستند.این اولین بار است که بیشتر صنعت نفت دنیا می خواهد قیمتها بالا باشد و اگر این دوران را بگذرانیم کار بزرگی است.

زنگنه با یادآوری این که ما نفت ١٤٠ دلاری را هم داشته ایم و اگر درست عمل نکنیم تغییری در زندگی مردم ایجاد نخواهد شد، افزود: اگر صندوق توسعه ملی خوب حفظ شود اتفاق بسیار مهمی رخ می دهد.

زنگنه همچنین پرداخت یارانه های نقدی را یکی از چالشهای مهم صنعت نفت برشمرد و گفت: پرداخت یارانه ها فشار زیادی به صنعت نفت وارد می کند و پولی که بابت پرداخت یارانه ها پرداخت می شود بیش از توان صنعت نفت است.

وزیرنفت با بیان این که صنعت نفت ما دوبار در تاریخهای ٢٩ اسفند ١٣٩٢ و ٢٢ بهمن ١٣٥٧ ملی شد، افزود: در این سالها بیش از همیشه نمادهای ملی شدن را شاهد بودیم.

فازهای  ١٥ و ١٦ بهار ٩٤ می آیند

وزیر نفت در ادامه این گفتگو درباره فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با اشاره به این که شرکت قرارگاه خاتم الانبیا قول داده است اواخر بهارسال ٩٤ این فازها را به ظرفیت نهایی برساند، گفت: این دو فاز هم اکنون ٣٨ میلیون متر مکعب گاز تولید می کنند؛ البته به دلیل تحریم با کمبود برخی از قطعات  روبرو هستیم و امیدوارم سرانجام این مقدار به ٥٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی برسد.

وی همچنین به فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: با تکمیل شدن این فازها تولید گاز به روزانه ١٧٠ میلیون مکعب می رسد؛ همچنین فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ در اولویت بعدی هستند و این سه فاز سال ٩٥ وارد مدار تولید می شود.

زنگنه با بیان این که طبق گفته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری برنامه ما کار در شرایط تحریم است و با فرض ادامه تحریم کار می کنیم، افزود: طبق برنامه قرار است ظرف سه سال آینده پرونده پارس جنوبی بسته شود و اگر تحریمها برداشته شود، بدون شک این کار زودتر انجام می شود.

وزیر نفت مهمترین کار در صنعت نفت را پروژه های مشترک عنوان کرد و گفت: تولید نفت از میدانهای غرب کارون ظرف سه سال آینده به ٧٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

وی همچنین درباره پروژه سیراف گفت: با ساخت هشت پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه ای سیراف جلوی خام فروشی گرفته می شود و در واقع نظریه جلوگیری از خام فروشی به طور کامل محقق می شود.

زنگنه درباره صادرات بنزین هم گفت: با راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس ٣٥ میلیون متر مکعب به تولید بنزین کشور افزوده می شود و ایران می تواند صادر کننده بنزین شود؛ کمبود کنونی بنزین هم اکنون ٦ تا ٧ میلیون لیتر در روز است.

وزیر نفت افزود: امیدواریم نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیمه دوم سال آینده وارد مدار شود و به مرور هر ٦ ماه، یک واحد آن تکمیل شود و به ظرفیت نهایی برسد و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

زنگنه درباه واردات بنزین و کیفیت آن و ارتباطش با آلودگی هوا هم گفت: این که می گویند آلودگی هوا ناشی از بنزین است دلایل متعددی دارد، اما ما در تهران و بیشتر کلانشهرها بنزین یورو چهار را توزیع می کنیم که با زحمات زیادی در بازار تهیه می شود.

دیگران باید ارزیابی کنند

وزیر نفت درباره این که ارزیابی شما از عملکردتان در دوره تازه چیست، اظهار کرد: دیگران باید من را ارزیابی کنند؛ من به طور حتم می گویم خوب بوده زیرا سخت است بگویم منفی بوده است.

به گفته وی، با استفاده از تجربه و عقلمان هر کاری توانستیم انجام داده ایم و کوتاهی نکردیم، از همه کارکنان صنعت نفت تشکر می کنم و سال نو را به کارکنان صنعت نفت و همه ملت ایران تبریک می گویم. 

وزیر نفت با بیان این که انجام خدمات از جمله همین فاز ١٢ برای تقدیم به مردم است و امیدواریم آنها  بپذیرند، افزود: ما سعی می کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ ما خدمتگزارانی هستیم که در فضای تدبیر و امید به مردم خدمات می کنیم و برای من و همه کارکنان عزت و سرافرازی ایران اهمیت دارد و این که جوانان با امید زندگی کنند.

وی افزود: هیچ چیز بیش از این آزارم نمی دهد که می بینم جوانان بیکار هستند؛ وظیفه خود می دانم که در این سالهای پایانی، کار بیشتری انجام داده و امید را به دل جوانان و تحصیلکرده هایی که دوست دارند برای ایران و در این کشور کار کنند، زنده نگه دارم.

زنگنه تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال پایدار باید طرحهای تازه اجرا شود.

(جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳) ۲۲:۱۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید