جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۱۴
IOTC
سه شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۷
سرویس : عمومی
کد خبر : ۴۲۱۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

یکپارچگی کار و زندگی به نفع کارکنان و سازمان است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، ایجاد یکپارچگی کار و زندگی را سبب برقراری هم‌افزایی در زندگی کارکنان و تعالی سازمان عنوان کرد.

نسرین جزنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، پنجم شهریورماه) در نخستین نشست تخصصی چهارمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت با عنوان «مشارکت در توسعه و توانمندسازی جوامع محلی» به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت اجرای مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت و این موضوع را از منظر توجه به کارکنان سازمان و خانواده‌های آنان بررسی کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت‌ اجتماعی در سه بخش سرزمین، مردم و سود تعریف می‌شود، اظهار کرد: روش برخورد سازمان با ذی‌نفعان بسیار مهم است. ماهیت کارکردن در صنعت نفت و مناطق نفت‌خیز تحمل مشکلاتی مانند دوری از خانواده است، در حالی که کار و زندگی شخصی تاثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: یکپارچگی کار و زندگی رویکردی است که هم‌افزایی بیشتر بین همه بخش‌های زندگی به صورت یکپارچه را به‌وجود می‌آورد.

جزنی با اشاره به اینکه تصویر سنتی تعادل کار و زندگی احساسی از رقابت را بین این دو ایجاد می‌کند، تصریح کرد: مطالعات جدید نشان‌ می‌دهد در محیط‌های کاری میان همکاران روابط دوستانه نیز برقرار است، در حالی که افراد در زندگی شخصی خود و در کنار خانواده، تنها به گفت‌وگو درباره مسائل خانوادگی می‌پردازند.

وی افزود: برای تدوین راهبرد موفق کار و زندگی چهار مرحله مشخص شده که شامل تعیین نیازهای اجرایی کردن راهبردهای کار و زندگی، ارزیابی نیازهای سازمانی و نیازهای کار و زندگی، طراحی و پیاده‌سازی برنامه کار و زندگی و سرانجام ارزیابی برنامه کار و زندگی است.

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، سازمان‌ها به دلیل ایجاد جذابیت و نگهداری استعدادها، بالا نگه داشتن اخلاقیات و روحیه سازمانی، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان، افزایش تعهد، کاهش فرسودگی شغلی و عملکرد رقابتی باید برنامه‌های یکپارچگی کار و زندگی را اجرا کنند.

جزنی در این باره توضیح داد: برای ارزیابی نیازهای کارکنان می‌توان به مطالعه پرونده آنان پرداخت، از آنها نظرسنجی کرد، یا گروه‌های متمرکز شامل گفت‌وگوهای ساختاریافته برای کسب اطلاعات درباره دیدگاه‌ها و تجربه‌های آنان تشکیل داد.

وی یادآور شد: نهادینه کردن فرهنگ سازمانی برای کارکنان، ایجاد محیط کاری انعطاف‌پذیر و یافتن استعدادهای کارکنان همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران منابع انسانی است.نسرین جزنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، پنجم شهریورماه) در نخستین نشست تخصصی چهارمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت با عنوان «مشارکت در توسعه و توانمندسازی جوامع محلی» به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت اجرای مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت و این موضوع را از منظر توجه به کارکنان سازمان و خانواده‌های آنان بررسی کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت‌ اجتماعی در سه بخش سرزمین، مردم و سود تعریف می‌شود، اظهار کرد: روش برخورد سازمان با ذی‌نفعان بسیار مهم است. ماهیت کارکردن در صنعت نفت و مناطق نفت‌خیز تحمل مشکلاتی مانند دوری از خانواده است، در حالی که کار و زندگی شخصی تاثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: یکپارچگی کار و زندگی رویکردی است که هم‌افزایی بیشتر بین همه بخش‌های زندگی به صورت یکپارچه را به‌وجود می‌آورد.

جزنی با اشاره به اینکه تصویر سنتی تعادل کار و زندگی احساسی از رقابت را بین این دو ایجاد می‌کند، تصریح کرد: مطالعات جدید نشان‌ می‌دهد در محیط‌های کاری میان همکاران روابط دوستانه نیز برقرار است، در حالی که افراد در زندگی شخصی خود و در کنار خانواده، تنها به گفت‌وگو درباره مسائل خانوادگی می‌پردازند.

وی افزود: برای تدوین راهبرد موفق کار و زندگی چهار مرحله مشخص شده که شامل تعیین نیازهای اجرایی کردن راهبردهای کار و زندگی، ارزیابی نیازهای سازمانی و نیازهای کار و زندگی، طراحی و پیاده‌سازی برنامه کار و زندگی و سرانجام ارزیابی برنامه کار و زندگی است.

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، سازمان‌ها به دلیل ایجاد جذابیت و نگهداری استعدادها، بالا نگه داشتن اخلاقیات و روحیه سازمانی، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان، افزایش تعهد، کاهش فرسودگی شغلی و عملکرد رقابتی باید برنامه‌های یکپارچگی کار و زندگی را اجرا کنند.

جزنی در این باره توضیح داد: برای ارزیابی نیازهای کارکنان می‌توان به مطالعه پرونده آنان پرداخت، از آنها نظرسنجی کرد، یا گروه‌های متمرکز شامل گفت‌وگوهای ساختاریافته برای کسب اطلاعات درباره دیدگاه‌ها و تجربه‌های آنان تشکیل داد.

وی یادآور شد: نهادینه کردن فرهنگ سازمانی برای کارکنان، ایجاد محیط کاری انعطاف‌پذیر و یافتن استعدادهای کارکنان همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران منابع انسانی است.
(سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸) ۱۲:۳۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید