پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۱۰
IOTC
چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۴۱۹۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

زنگنه: در روسیه خواهم گفت بازار انرژی باید غیرسیاسی اداره شود

وزیر نفت در بدو ورود به مسکو گفت: در تبیین مواضع خود در روسیه تاکید خواهم کرد که بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد تا از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی در آن جلوگیری شود.

زنگنه: در روسیه خواهم گفت بازار انرژی باید غیرسیاسی اداره شود
بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، ۱۰ مهرماه) در بدو ورود به مسکو برای شرکت در مجمع بین‌المللی انرژی ویک روسیه و بیست‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) اظهار کرد: ما در همه زمینه‌ها با روسیه روابط راهبردی داریم و در بخش انرژی هم به همین شکل است. ما در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز فرصت خواهیم کرد مواضع خود را بیان کنیم.

وی گفت: در این رویداد تاکید خواهم کرد که بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد و این بازار باید از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی دور بماند، زیرا این مسئله در درازمدت هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکننده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز نخستین بار در تهران و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، تصریح کرد: افزایش تعداد اعضا در بیستمین دوره آن در مسکو نشان می‌دهد طرحی موفق بوده است.

زنگنه با بیان اینکه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز به محلی برای انتقال تجربه‌ها و تبادل اطلاعات تبدیل شده است و افزایش تعداد اعضا نیز نشان می‌دهد ابتکار ایران نتیجه بخش بوده است، تصریح کرد: در این سفر با همتایان روس و دیگر کشورها دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت.

برای دیدار با همتای سعودی خود مشکلی ندارم، آنها مشکل دارند

وزیر نفت درباره حوادث به‌وجود آمده برای صنعت نفت عربستان و کاهش تولید نفت این کشور پس از حمله به تاسیسات نفتی سعوی آرامکو نیز گفت: بازار هم‌اکنون به حالت عادی بازگشته است؛ من هرگز باور نکردم که با این حمله نیمی از تولید نفت عربستان از دسترس خارج شده باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام، فکر می‌کنم عربستان دست به بزرگ‌نمایی سیاسی در این باره زده تا بگوید امنیت انرژی در جهان به خطر افتاده است.

وی ادامه داد: حدود یک هفته تا ۱۰ روز است که روزانه قیمت نفت کمتر می‌شود و ۶ دلاری هم که روی قیمت نفت رفته بود به صورت کامل از بین رفته است.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد در این نشست با همتای عربستانی دیدار و گفت‌وگو کند، اظهار کرد: هیچ‌گاه از طرف ما برای دیدار با عربستانی‌ها مشکلی وجود نداشته است، بلکه آنها هستند که همواره مشکل دارند.

وزیر نفت ساعاتی پیش برای شرکت در سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه (چهارشنبه تا شنبه، ۱۰ تا ۱۳ مهرماه) و بیست‌ویکمین نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف (روز پنجشنبه، ۱۱ مهرماه) و دیدار با مقام‌های شرکت کننده در این رویدادها از طریق فرودگاه شرمتیوا در شمال غربی مسکو، وارد روسیه شد.

زنگنه قرار است در چارچوب سفر خود با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ملاقات و در یکی از نشست‌های تخصصی سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه با عنوان «به سمت رهبری در تراز جهانی انرژی: اولویت‌های صنعت گاز» در کنار دیگر سخنرانان این نشست تخصصی سخنرانی کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف)، آرمیدا سالیسیا علیساجهبانا، دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا - اقیانوسیه در سازمان ملل متحد، لئنوید میخلسن، رئیس هیئت مدیره شرکت نواتک روسیه، ویکتور زابکوف، رئیس هیئت مدیره شرکت گازپروم روسیه از دیگر سخنرانان نشست تخصصی «به سمت رهبری در تراز جهانی انرژی: اولویت‌های صنعت گاز» هستند.

سومین مجمع بین‌المللی انرژی ویک روسیه (Russian Energy Week) از امروز (چهارشنبه، دهم مهرماه) در سالن نمایشگاه‌ مرکزی منیژ شهر مسکو با حضور وزیران، مدیران‌ عامل شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز، کارشناسان حوزه انرژی از سراسر دنیا و با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره اهداف و جایگاه صنایع انرژی در سیاست‌های کلی روسیه، تهدیدات و چشم‌اندازهای این صنعت در شرایط بین‌المللی و موضوعات روز جهانی آغاز به‌کار می‌کند و تا پنجم اکتبر (روز شنبه، ۱۳ مهرماه) ادامه خواهد داشت.

هدف برگزاری مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه نمایش چشم‌انداز صنعت سوخت و انرژی روسیه و ایجاد ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی در حوزه انرژی است. این مجمع همچنین زمینه‌ای را برای بحث درباره اصلی‌ترین چالش‌های بخش انرژی و مشکلات مربوط به توسعه در بخش‌های مختلف شامل صنایع گاز، نفت، ذغال سنگ، پتروشیمی، برق و محافظت از انرژی و افزایش بهره‌وری آن فراهم می‌کند.
(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید