سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۳۲
IOTC
شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۴۰۹۵
گزارشگر : ۲۹
سرویس عمومی

کار در پایانه نفتی خارگ ؛ 24 ساعته است

کارکنان شرکت پایانه ها در جزیره خارگ به صورت 24 ساعته در بزرگترین جبهه اقتصادی کشور مشغول به تلاش هستند. گفت و گو با محسن حیدری ، کارمند جوان شرکت پایانه های نفتی ایران که در اداره عملیات بارگیری و صادرات نفت پایانه نفتی خارگ مشغول به کار می باشند

کار در پایانه نفتی خارگ ؛ 24 ساعته است


مصاحبه محسن حیدری  

از خودتان برایمان بگویید؟  محسن حیدری هستم متولد سال 1362 در شهر پلدختر لرستان و فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت اهواز در رشته مهندسی نفت - بهره برداری از مخازن هیدروکربوری در مقطع کارشناسی سال 1385 و مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در رشته مهندسی مخازن هیدروکربوری سال 1389

مصاحبه محسن حیدری 5   

کی به استخدام شرکت نفت درآمدید؟  من سال  1386  به استخدام شرکت پایانه ها درآمدم و در واحد اسناد و اطلاعات نفت مشغول به کار شدم
خانواده کجا ساکن هستند ؟  از سال 1390 در جزیره خارگ

زندگی در جزیره خارگ چطور است ؟ واقعیت امر اینست روز اولی که به خارک آمدم هیچ وقت فکر نمیکردم زمانی در خارک به کار مشغول شوم چه برسد به اینکه بخواهم در آن زندگی کنم. خارک علیرغم تمام محدودیت هایی که همه ی ما به آن واقف هستیم و آب و هوای نسبتا خشن ، صفای دیگری دارد.آرامش و امنیت محیط در کنار نظم و قواعد خاص کاری ، دغدغه های جاری شهر های دیگر را ندارد. در کنار خانواده بودن موهبتی است که به هر حال اولویت اصلی زندگی به شمار می آید و بخاطر آن میشود قید امکانات شهرهای بزرگ را زد و در جایی با کمترین امکانات نیز روزگار گذراند.البته در سالیان گذشته نیاز به حضور نفرات در مناطق عملیاتی افزایش یافته و شرکت نیز از حضور و وجود نفرات ساکن در جزیره بهره می برد.

 از مسئولیت هایتان برایمان بگویید ؟ بعد از اینکه در سال 1386 به استخدام شرکت پایانه های نفتی ایران درامدم ابتدا در واحد اسناد و اطلاعات نفت  مشغول شدم و بعد از آن به ترتیب در واحد کنترل و اندازه گیری و صحت سنجی ،  سرپرست ارشد بارگیری نفت اسکله های تی و آذرپاد ، سرپرست ارشد بارگیری نفت عملیات کشتی به کشتی  فعالیت داشته ام  و چند سالی هم  است که  به عنوان رییس تاسیسات بارگیری نفت اسکله های تی و آذرپاد مشغول انجام وظیفه هستم.

مصاحبه محسن حیدری 1  

شرایط کاری شما چگونه است؟
با توجه به تخصص بنده که کار در عملیات می باشد باید بگویم که واقعا کار نفرات عملیات همواره دشوار ، پر استرس و نیاز به دقت و توانایی جسمی و روحی بسیار بالا دارد تا بتوان در مواجهه با شرایط اضطراری و دشوار، تصمیماتی صحیح با کمترین خطا و پیامد را اتخاذ کرد،جایی که تک و تنها در ساعت 3 صبح در حالی که اغلب نفرات در حال استراحت هستند بتواند اوضاع را مدیریت کرده و فرآیند آرام عملیات را در مواجه با شرایط غیر عادی ملتهب نکند. تمام همکارانی که در عملیات کار می کنند وظیفه سنگین حفظ ارزش ها و  اهداف سازمانی ، اعتبار ترمینال ، آرامش و ایجاد جوی مملو از اطمینان و ایمنی را بر روی شانه های خود حس کرده و در این زمینه واقعا از جان مایه میگذارند که متاسفانه در برخی موارد بر روی سلامتی آن ها نیز تاثیر منفی جبران ناپذیر می گذارد. اینجاست که باید تمام هم و غم سیستم درجهت ایجاد زمینه مناسب و جوی آرام برای نفرات عملیات باشد تا آن ها بتوانند این وظیفه خطیر را به نحو احسن ادامه دهند. رفع نیاز های بدیهی و اولیه نظیر خوابگاه های مناسب و آرام ، تغذیه اصولی و حرفه ای ، تردد راحت نفرات ، ایجاد محیط کاری دور از مسائل حاشیه ای و دغدغه ساز و ... و مهمتر از همه اطیمنان قلبی از اینکه سیستم به وظیفه سنگین آنها واقف است و آن را ارج می نهد. چون خودمان سال ها این شرایط را درک کرده ایم و در متن کار بوده ایم در حال حاضر از نزدیک  جان فشانی همکاران عملیات چه سرپرستان بارگیری ، چه راهنمایان عزیز و چه دیگر کارکنان اسکله ها را لمس میکنیم و درک میکنیم ، همکارانی را که بعضا 48 ساعت بدون کوچکترین استراحت سخت ترین و سنگین ترین عملیات ها رادر هوای بسیار گرم و طاقت فرسا و باد و طوفان با نهایت دقت و بدون کوچکترین خطا  راهبری و مدیریت می کنند .

این مجموعه با همکاری کنترل مرکزی ، اسناد و میترینگ علاوه بر برنامه ریزی در خصوص پهلودهی به نفتکش ها در اسکله های تی و آذرپاد به منظور بارگیری و تخلیه ، برنامه انجام عملیات های کشتی به کشتی در لنگرگاه خارک و دیگر مناطق را نیز راهبری میکند. تعامل دوطرفه و جامع واحد  اسناد در خصوص دستورالعمل های نحوه بارگیری و شرایط خاص نفتکش ها در کنار تلاش همکاران سوپروایزر در راهبری عملیات های کشتی به کشتی نقش بسیار حیاتی را ایفا کرده به نحوی که بشکل تارو پودی در هم تنیده مجموعه ای محکم و منظم جهت مدیریت ترمینال سیار را نیز پدید آورده است.

مسلماً از کار در عملیات خاطراتی هم دارید ؟
بله دقیقاً ، خاطرات ما اغلب در زمینه عملیات های دریا و ماجراجویی های آن است . عصر یه روز مرداد  ماهی پرمشغله  با ترافیک نفتکش بسیار سنگین ساعت 6 که به منزل رسیدم خسته از کار روزانه و دوندگی سرتاسر اسکله شرقی یا T  ،  هنوز عرق بدنم خشک نشده بود از کنترل مرکزی تماس گرفتند و گفتند که ساعت 8 شب عملیات کشتی به کشتی در لنگرگاه خارک انجام خواهد شد و شما باید این عملیات را سرپرستی نمایید. با تجربه قبلی با پرسیدن چند سوال راجع به نوع نفتکش ها و مقدار محموله درخواستی و شدت جریان فهمیدم حداقل 3-4 روزی میهمان دلتا انکریج ( یکی از لنگرگاه های  خارک )خواهم بود .بدون فوت وقت پس از استحمام ،  وسایل خود را جمع کرده و مجهز به سمت هاربر( حوضچه آرامش یدک کش ها )  اسکله تی  رهسپار شدم در بین راه متوجه شدم چندین عملیات کشتی به کشتی همزمان و پشت سر هم در نوبت هستند و میهمانی ما بیش از 3-4 روز بطول خواهد انجامید. بار ترافیک اسکله ها به حدی زیاد بود که از سرپرستان دیگر اسکله نمیشد جهت انجام عملیات ها کمک گرفت. در داخل کابین یدک کش دیگر همکاران اداره نظارت بر صادرات ، شیمیایی و بازرسان نفتکش نیز حضور داشتند با گپ و گفتگو وبگو بخند با این همکاران صمیمی و دوست داشتنی تا رسیدن به نفتکش در دلتا انکریج خستگی روز کاملاً از بین رفت و ساعت 9 شب به نفتکش مادر رسیدیم دقیقا خاطرم هست که اسم نفتکش "هیرمند " از نفتکش های غول پیکر شرکت ملی نفتکش بود. هوا بشدت شرجی و گرم بود و تا به اتاق کنترل کشتی رسیدیم حسابی خیس عرق شدیم ، بلافاصله اندازه گیری ها را شروع کرده و محاسبات را انجام دادیم در خلال کار ما نفتکش دیگر توسط یکی از پایلوت های  بسیار توانای عملیات دریایی در حال نزدیک شدن به کشتی هیرمند بود .ساعت 12 شب جهت پوزیشن دو نفتکش در کنار یکدیگر رفته و حدود ساعت 2 صبح دو نفتکش به وسیله طناب به هم محکم شدند و جهت عزیمت به نفتکش مجاور بوسیله سبد مخصوص ترانسفر آماده شدیم. ساعت در حدود 6 صبح بود که کار محاسبات دو کشتی به پایان رسید عملیات انتقال نفت از کشتی مادر به نفتکش خارجی شروع شد. به خودم امید می دادم که پس از پایدار شدن شرایط بارگیری در حدود ساعت 9 صبح بعد از حدود 27 ساعت بالاخره چرتی بزنم اسناد دو کشتی که آماده شد و به کابینی که جهت اقامتم اختصاص داده شده بود رفتم. رادیویی همراهم  24 ساعته روشن بود و می بایست از مکالمات دو نفتکش و یا احتمالا کنترل مرکزی مطلع میشدم ، در حین آماده شدن برای استراحت شندیم که کنترل مرکزی من را صدا می زند و اعلام می کند در طرف دیگر نفتکش مادر نفتکش خارجی دیگری پهلو خواهد گرفت با شنیدن این مکالمه فقط بدنبال اندکی وقت برای استراحت بودم که متوجه شدم نفتکش پایلوت گرفته و در حال نزدیک شدن به کشتی مادر است ، و حداقل یک فرآیند 12 ساعته دیگر در انتظار من می باشد ، یاد حرف پدرم افتادم که می گفت یک روزی می رسد که میفهمی پول حلال درآوردن برای امرار معاش خانواده چقدر سخت است و مرد برای روزهای سخت است. با یادآوری این جملات خم به ابرویم نیامد انگار تازه گرم شده بودم بلافاصله به اتاق کنترل کشتی رفتم و به افسر ارشد کشتی اطلاع دادم که محاسبات نفتکش دیگر را شروع کنیم با همکاری ایشان کار نفتکش دوم ساعت 9 شب به پایان رسید و پس از 3-4 ساعت بررسی و مونیتور نمودن شرایط پایدار بارگیری بالاخره در ساعت 12 شب بعد از حدود 42 ساعت فرصت استراحت پیدا کردم .ولی آیا این پایان کار بود ؟؟؟ نه بابا !!!! ( میخندد) بدلیل نبود نفر همان شب مجبور شدم کار Off Hire و ترخیص جهت صادرات محموله On Borad و خروج از منطقه 2 نفتکش دیگر را انجام دهم  و همزمان پیگیر و رصد عملیات کشتی به کشتی باشم ، صبح که بر روی کشتی هیرمند برگشتم پلک هایم دیگر توان باز ماندن نداشت و بعد از بررسی مجدد اوضاع سه نفتکش به هم چسبیده بعد از 48 ساعت توانستم چند ساعتی استراحت کنم.

خوشبختانه امروزه با پیش بینی و درایت مدیران و روئسای محترم اداره  و ورود همکاران دیگر در سمت سرپرستان بارگیری مشکل کمبود نفر تا حدود بسیار زیادی حل شده و دیگر تقریبا چنین عملیات های سنگینی با دو یا چند نفر مدیریت میشوند.

 

مصاحبه محسن حیدری 6 

از وضعیت همکارانت در حوزه عملیات برایمان بگویید؟
در سالیان گذشته با تدابیر ارزنده مدیریت ارشد سازمان و مدیران عملیاتی و روئسای محترم منطقه و اداره  در زمینه جانشین پروری و تربیت نیروهای نخبه و جوان جهت پیشبرد اهداف سازمانی قدم های محکمی برداشته شد و خوشبختانه این انتقال تجربه از نسل قدیم به نسل جدید و جوان با موفقیت انجام شده است ، در حال حاضر اغلب سرپرستان بارگیری ، استادکاران ، مراقبین و بندگیران در بخش ما در حدود 30 تا 35 سال سن دارند.اغلب ناخداهای نفتکش های خارجی و حتی ایرانی از مواجهه با Loading master  های (سرپرستان بارگیری نفت )  جوان و با تجربه شگفت زده می شوند و اذعان دارند در ترمینال های انگشت شماری  چنین پتانسیل و نیروی جوانی در حال کار هستند. در بخش سوپروایزری ( رییس عملیات دریافت ذخیره سازی و بارگیری نفت ) که تعداد انگشت شماری از متخصصین مسن در سطح کشور توانایی انجام ان را داشتند تحت حمایت  و درایت  پیشکسوتان این حوزه و با در اختیار قرار دادن تجربیات خود به جوانان پویا و با استعداد ،در حال حاضر نگرانی در خصوص تامین نیروی انسانی در این بخش نیز حس نمیشود.به جرات میتوان گفت نسل جدید در بخش عملیاتی باانرژی مضاعف و با میانگین سنی 35 سال در عین جوانی بسیار کارآزموده و با تجربه بوده و میتوانند شرکت را تا سالها بیمه کنند.

از فعالیت عملیاتی که بگذریم ، شنیده ایم که اهل ورزش هم که هستید؟


مصاحبه محسن حیدری 2  

 در این چند سال در کنار کار ورزش را هم پیگیر بودیم . تیم فوتسال صادرات الان چند سالی است حرف اول و آخر را در سطح شرکت می زند شاکله اصلی تیم هم از همان سالهای اولیه جوانگرایی صادرات ایجاد شد.از سال 90 افتخار آفرینی بچه های فوتسالیست صادرات شروع شد و در این 8 سال  6 قهرمانی و یک نایب قهرمانی داشته ایم که 5 قهرمانی  آخری پشت سر هم بوده اند ، تماشاگران و هواداران اداره عالی هستند  و مثل ما پیگیر نتایج هستند . به شخصه از همین جا  از ایشان تشکر می کنم. خوشبختانه امور ورزش بستر بسیار مناسبی برای فعالیت های ورزشی اعم از فوتبال ، فوتسال ،  والیبال، شنا و دیگر رشته ها ایجاد کرده که در حفظ سلامتی نفرات و و ساختن روحیه کارهای عملیاتی و کاهش استرس ها ی عصبی ناشی از کار بسیار حیاتی است. البته به دلیل افزایش سطح فعالیت های عملیاتی اداره در اوضاع فعلی تمرکز تمام نفرات بر انجام عملیات های تعمیراتی ، صادراتی و ترمینال سیار قرار دارد و کمتر فرصت برنامه ریزی و ترخیص نفرات جهت شرکت در مسابقات فرآهم میشود. شاید رفته رفته وقت خداحافظی ما با ورزش بشکل حرفه ای رسیده باشد.

مصاحبه محسن حیدری

و در آخر صحبت پایانی :
سرمایه های شرکت شامل نیروی انسانی کارآزموده ، تاسیسات و تجهیزات ، تجربیات گرانبهای نسل قدیم و همچنین مدیران کارکشته و باتجربه اند. خوشبختانه امروزه در تمام حوزه های بالا ، شرکت پایانه ها سرآمد بوده و علاوه بر داشتن مدیران با تجربه و کاربلد ، جوانگرایی با حفظ تجربیات نسل قدیم نیز صورت گرفته و به حول قوه الهی با برنامه ریزی هدفمند جهت به روز نمودن هر چه بیشتر تاسیسات ،  گامی بلند در راستای نیل به اهداف سازمانی برداشته خواهد شد. 

(شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۲۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید