پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۶
IOTC
دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۵
سرویس : عمومی
کد خبر : ۴۰۵۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

صفر شدن صادرات نفت ایران؛ رویای بی تعبیر ترامپ

بسیاری از تحلیلگران عرب معتقدند که طرح ترامپ برای توقف صادرات نفتی ایران راه به جایی نخواهد برد و تهران برای مقابله با طرح های ترامپ و اطرافیان وی گزینه های بسیار و نقشه راه روشنی در اختیار دارد.

صفر شدن صادرات نفت ایران؛ رویای بی تعبیر ترامپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اقدامات ضد ایرانی آمریکا افزایش یافته و در تازه ترین آن، کاخ سفید روز دوشنبه گذشته (2 اردیبهشت) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته معافیت خریداران نفت ایران را لغو کند. اما به گفته شماری از تحلیگران عرب روند تحولات، طبق پیش بینی و برنامه ریزی آمریکا پیش نمی رود و ایران گزینه های بسیاری برای مقابله با آمریکا و همپیمانان آن در اختیار دارد که می تواند از آنها استفاده کند.


** چالش های آمریکا و همپیمانان آن برای عملی سازی تحریم های نفتی ایران
تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی نوشت: تصمیم ترامپ برای لغو معافیت خریداران نفت ایران در شرایطی که قرار است او به زودی کارزار انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری را آغاز کند، دارای خطرات اقتصادی و سیاسی است. تحلیلگران معتقدند سیاست آمریکا در این زمینه افزایش بهای نفت را به دنبال خواهد داشت. این موضوع می تواند به افزایش قیمت بنزین در آمریکا هم منجر شود.
'کارامدی سیاست آمریکا درباره ایران به پایبندی کشورهای چین، هند و کره جنوبی به تحریم ها بستگی دارد. این سه کشور بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت از ایران می خرند. اما چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران پیش از این درخواست آمریکا برای پایان دادن به خرید نفت از ایران را به چالش کشیده است و روز دوشنبه هم بار دیگر اعلام کرد به تجارت قانونی خود با ایران ادامه خواهد داد. افزون بر این سه کشور، ترکیه هم با ایران روابط تجاری خود را به ویژه در بخش انرژی تقویت کرده است. آنکارا اعلام کرده است که برای ادامه تعامل با ایران در اندیشه سازوکارهایی است که تحریم های آمریکا را خنثی سازد. آلمان، فرانسه و انگلیس در چارچوب اتحادیه اروپا اکنون برای ادامه روابط با ایران سازوکارهایی را سامان داده اند. '
روزنامه «العربی الجدید» نوشت: تصمیم آمریکا درباره لغو معافیت کشورها برای خرید نفت از ایران با دو مشکل روبرو است. مشکل نخست مربوط به نیاز بازارهای جهانی به تولیدات ایران و مناطق پرتنش و مشکل دوم مربوط به امکانات کشورهایی است که آمریکا برای تولید نفت بر روی آنها حساب باز کرده است. تولید نفت ایران پس از توافق هسته ای در سال 2015 و بر داشتن تحریم ها در سال 2016 افزایش یافت. ایران با داشتن 160 میلیارد بشکه نفت چهارمین کشور از نظر ذخایر نفتی در جهان است. افزایش تنش در مناطق اصلی تولید نفت از جمله لیبی و ونزوئلا سبب شده است که جبران و جایگزین کردن نفت ایران سخت باشد. در این زمینه «مصطفی صنع الله» رئیس موسسه ملی نفت لیبی در یکی از مصاحبه های خود با روزنامه «فایننشال تایمز» گفته است ادامه درگیری ها در لیبی سبب از بین رفتن تولید نفت خواهد شد.
العربی الجدید اضافه کرد: عربستان در سایه امکانات کنونی خود برای جایگزین کردن نفت ایران با مشکلاتی روبرو است. شاید این کشور در کوتاه مدت و با کمک ذخایر نفتی خود بتواند جایگزینی برای نفت ایران باشد. اما این کشور در بلندمدت در این زمینه موفق نخواهد شد. شاید عربستان در کوتاه مدت بر روی شماری از گزینه ها از جمله افزایش تولید تا رقم 11میلیون بشکه در روز و کنار گذاشتن مشکلات خود با کویت در مناطق نفت خیز «الفجی» و «الوفره» شرط بندی کند، اما این کشور به تنهایی نخواهد توانست جایگزینی برای صادرات نفت ایران باشد. به طوری که گروه «یورو آسیا» در تحلیل نفتی خود آورد آمریکا به دلیل اوضاع کنونی بازارهای نفت نمی تواند وعده های خود درباره کاهش صادرات نفت ایران به صفر را عملی سازد. «جهاد ازعور» مدیر بخش خاورمیانه ای و آسیای میانه در صندوق بین المللی پول هم در فوریه گذشته گفت عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان نیاز به قیمتی حدود 80 تا 85 دلار دارد تا بتواند در بودجه خود موازنه ای را ایجاد کند.
در ادامه گزارش العربی الجدید می خوانیم دولت آمریکا در برابر خود راه حل دیگری را دارد که بسیار تلخ است. در این گزینه آمریکا، روسیه را وادار خواهد کرد تا تولید نفتی خود را با هدف جبران نفت ایران در بازارهای جهانی افزایش دهند. اما این موضوع به سود روسیه تمام خواهد شد که بخش نفتی آن تحت تحریم های آمریکا است.
روزنامه «الثوره» سوریه نیز نوشت: برای هر کشوری اگر هم در عرصه بین المللی دارای نقش بزرگی باشد بسیار سخت است بتواند با هدف به صفر رساندن صادرات نفت با قدرت و تهدید خواسته خود را بر همه جهانیان تحمیل کند. اگر طرف مقابل این کشور ایران باشد که وضعیت سخت تر هم خواهد شد. زیرا ایران کشوری پهناوری است که دارای مرزهای زمینی و دریایی با هزار کیلومتر است. این کشور دارای روابط سیاسی و اقتصادی تنگاتنگی با بسیاری از کشورها به ویژه همپمیانان اروپا آمریکا در اتحادیه اروپا و جهان است.
' اگرچه تصمیم های ترامپ شاید برخی پیامدهای منفی برای ایران به دنبال داشته باشد، اما این پیامدهای برپایه آرزوهای «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نخواهد بود. ایران به دلیل تجربه بالای خود دارای هزاران سازوکار برای خنثی کردن و به صفر رساندن سیاست تیم تندرو ترامپ و تحریم های یکجانبه آنان است. قطعا محاسبات ترامپ درست از آب در نخواهد آمد. بازارهای جهانی نفت نخواهند توانست بر پایه تصمیم های واشنگتن عمل کند. لیبی، ونزوئلا و نیجریه به دلایل مختلف نمی توانند نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کنند. نفت عربستان و امارات هم نمی تواند جایگزنی برای نفت ایران باشد. با این وجود و با توجه به اینکه ترامپ ادامه کاهش قیمت نفت را در انتخابات وعده داده بود اکنون این تصمیم احمقانه وی که به دلیل سرسپردگی کامل او به صهیونیسم جهانی صورت گرفته است، پیامدهای ناگواری برای آینده سیاسی او به دنبال خواهد داشت.'

** دیپلماسی کارامد ابزار ایران برای مقابله با تحریم های نفتی آمریکا
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در گزارشی به قلم «محمد مصطفی العمرانی» نوشت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در لغو معافیت به کشورها برای خرید نفت از ایران جنگ اقتصادی آشکاری علیه اقتصاد ایران است. از این رو، ایران برای به شکست کشاندن این تصمیم تحرک های دیپلماسی خود را آغاز کرده است و برای ایجاد ائتلاف بین المللی با هدف رویارویی با تنش آفرینی های آمریکا تلاش می کند.
'ایران و همپیمانان آن در منطقه برای رویارویی با تصمیم آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت این کشور گزینه های بسیار و برگ برنده های کارامدی در اختیار دارند. به یقین این کشور از گزینه دیپلماسی برای کاهش تنش آفرینی های آمریکا استفاده خواهد کرد. این کشور در عرصه دیپلماسی با همه نهادهای داخلی در این باره در ارتباط است. بیانیه وزارت امور خارجه ایران در این زمینه هم نشان داده است که این کشور با بسیاری از شرکت های خارجی در کشورهای همسایه، منطقه و اروپا مشورت های کرده است.
به یقین ایران در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی برای به شکست کشاندن تلاش های آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران همه تلاش های خود را خواهد کرد. این کشور پیش از این هم برای برقراری و تقویت روابط خود تلاش کرده و با کشورهای عراق، ترکیه و پاکستان به تفاهم ها و توافق های مهمی دست یافته است. همچنین وزارت امور خارجه ایران با کشورهای چین، روسیه، هند و دیگر کشورها رایزنی کرده و در این چارچوب ترکیه هم مخالفت خود را با تصمیم های آمریکا اعلام کرده است. ایران می تواند از روابط استوار خود با عراق، ترکیه، پاکستان، چین، هند، روسیه در این زمینه استفاده کند. ایران در دور زدن تحریم های آمریکا مهارت بالایی دارد و با شیوه های گوناگون با این تحریم های مقابله خواهد کرد و برای خنثی کردن این تحریم ها همه از ابزارها استفاده خواهد کرد.'
(دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۴۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید