پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۵۶
IOTC
سه شنبه / ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۰۱:۲۵
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۷۹۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

قیمت نفت به سمت 90 دلار در هر بشکه سیر می کند

پیش بینی رسیدن قیمت نفت به 90 دلار، ابراز خوشبینی وزیر نفت عراق به بازار نفت، هشدار تحلیلگران درباره شوک احتمالی عرضه نفت و کاهش تولید نفت عربستان مهمترین اخبار جهان نفت در 24 ساعت گذشته است.

قیمت نفت به سمت 90 دلار در هر بشکه سیر می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از «آمریتا سن» کارشناس موسسه انرژی اسپکتس گزارش داد: با توجه به نگرانی بازار انرژی از احتمال شوک عرضه، می‌تواند قیمت نفت را تا پایان سال جاری میلادی به بالای 90 دلار در هر بشکه برساند.

وی دیروز (دوشنبه) گفت: هرچه به سه ماهه چهارم 2018 نزدیک‌تر می‌شویم، خطر رسیدن قیمت‌ها به بالای80 دلار و حتی 90 دلار بیشتر می شود، اما مسئله مهم این است که چه مقدار از تولید نفت ایران را از دست می‌دهیم.

**هشدار تحلیلگران درباره شوک احتمالی عرضه نفت
بر اساس گزارش شبکه مزبور، «استفن برنوک» تحلیلگر نفتی موسسه پی وی ام، در یک گزارش پژوهشی یادآور شده است که بمب ساعتی فروپاشی صنعت نفت ونزوئلا در کنار بازگشت صنعت نفت ایران به دوران تحریم، همه زمینه را برای یک شوک عرضه شدید فراهم می‌کند.
کارشناسان بانک آمریکایی مریل لینچ نیز در یادداشتی تاکید کردند: تشدید مستمر جنگ تجاری، خطر افت شدید تقاضای نفت را ایجاد می‌کند، اما همچنان بیشتر نگران تحریم‌های آمریکا هستیم.
براساس این یادداشت،در فرض‌های گوناگون، کاهش عرضه نفت ایران می‌تواند پیامد های خود را به همراه داشته باشد و از سویی به ازای هر یک میلیون بشکه کاهش در عرضه روزانه نفت، انتظار می رود قیمت شاخص نفت خام برنت 17 دلار افزایش یابد.

**عربستان ذخیره نفت خود را افزایش می دهد
به گزارش بلومبرگ، آمار رصد نفتکش ها نشان می دهد که صدور نفت از پنج کشور عربی حاشیه خلیج فارس در ماه ژوئن (خرداد - تیر) حدود یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز کاهش یافت و نشان می دهد که این کشورها یا در حال افزایش سطح ذخیره سازی نفت خود هستند یا اینکه نفت خود را به مصرف داخلی می رسانند.
تحقیقات نشان می دهد که سطح صادرات نفت عربستان، ماه ژوئن با وجود افزایش تولید، کاهش یافت و این کشور حتی این نفت را با وجود فصل گرما به مصرف داخلی نیز نرسانده بود.
بنابراین با توجه به افزایش نیافتن مصرف داخلی و کاهش صدور نفت در این کشور، انتظار می رود عربستان در حال ذخیره سازی نفت در مخازن خود است.
عربستان در سه سال گذشته 29 درصد کاهش در سطح ذخیره سازی خود را تجربه کرده و شاید اکنون با توجه به شرایط بازار نفت و احتمال کاهش عرضه از سوی برخی کشورها، تصمیم به افزایش سطح ذخایر خود و جبران کمبود احتمالی عرضه گرفته باشد.

**کاهش تولید نفت عربستان برخلاف انتظارها
رویترز به نقل از دو منبع آگاه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش داد که تولید نفت عربستان در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با حدود 200 هزار بشکه کاهش روازنه نسبت به ماه پیش از آن، به حدود 10 میلیون و 290 هزار در روز بشکه رسیده است. این در حالی است که عربستان قصد داشته به پیشنهاد ترامپ و با هدف توقف روند افزایشی قیمت نفت، تولید نفت خود را افزایش دهد.
به گفته این منابع، مقدار نفت عرضه شده این کشور به بازار جهانی در این مقطع، اندکی بیش از 10 میلیون و 380 هزار بشکه در روز است.
عرضه نفت عربستان به بازار داخلی و بین المللی با توجه به میزان برداشت از ذخایر نفتی، ممکن است متفاوت از میزان تولید این کشور باشد.

**قیمت نفت به ثبات نزدیک تر می شود
رویترز از بغدادگزارش داد، رسانه‌های محلی عراق خبر دادند که «جبار اللعیبی» وزیر نفت این کشور، پیش بینی می کند که قیمت‌های جهانی نفت به ثبات نزدیک ‌شود.
وی گفت: عراق قصد دارد تولید نفت خود را در سال‌های 2023 و 2024 میلادی به سطح هفت میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند.
به گفته وزیر نفت عراق، در آن مقطع، یک میلیون و 500 هزار بشکه از تولید روزانه نفت عراق به مصرف داخلی و 6 میلیون بشکه به صادرات اختصاص خواهد یافت.
عراق پس از عربستان، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک است.
(سه شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۱:۲۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید