جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۳۵
IOTC
شنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۷۶۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

تکلیف روابط نفتی هند با ایران روشن می‌شود؟

رابطه قوی هند با ایران در مواجه دهلی‌نو با فشارهای آمریکا برای قطع وابستگی خود به نفت ایران، به آزمون گذاشته خواهد شد.

تکلیف روابط نفتی هند با ایران روشن می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر، هند در موقعیت بسیار حساسی گرفتار شده است، زیرا تلاش می‌کند منبع مطمئن تامین نفت خود را بدون برانگیختن خشم دولت آمریکا حفظ کند. تحلیلگران و منابع صنعتی هند به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفتند: پالایشگاه‌های هند و وزارت نفت این کشور هنوز درباره استراتژی که باید اتخاذ کنند، بر سر دوراهی مانده اند.


یک تحلیلگر نفتی فعال در صنعت نفت هند گفت: قطعا این بار هندی‌ها اضطراب بیشتری دارند. هند واقعا به نفت مقرون به صرفه ایران نیاز دارد، اما به نظر می‌آید این بار فشارهایی برای به کرسی نشاندن حرف‌ آمریکا وجود دارد. تصمیم قطعی و نهایی هنوز گرفته نشده است. هر دو کشور زمانی که مربوط به صنعت نفت می‌شود، بسیار به یکدیگر وابسته هستند.

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودی است، در حالی که هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است.

وزارت خارجه هند همواره اعلام کرده که تحریم‌های سازمان ملل متحد و نه تحریم‌های یک جانبه آمریکا را دنبال می‌کند. اما احتمال فزاینده‌ای وجود دارد که هند ناچار شود برای جدیدترین دور تحریم‌های آمریکا برخلاف تحریم‌های دوران اوباما استراتژی متفاوتی در پیش بگیرد. در زمان اوباما دهلی‌نو اجازه یافته بود تحت شرایطی به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

تاکنون سیگنال‌ها نشان می‌دهند پالایشگاه‌های هندی دولتی و خصوصی برای کاهش وابستگی به نفت ایران تحت فشار هستند و خرید نفت عربستان سعودی، عراق و آمریکا را افزایش داده‌اند.

گریدهای نفتی ایران مانند "ایران هوی" اقتصادی‌تر به شمار رفته و نسبت به گریدهای مشابه از سوی عربستان سعودی و عراق رقابتی‌تر هستند. این امر قطع کامل خرید نفت ایران را برای پالایشگاه‌های هند دشوارتر می‌کند، زیرا آنها با بازاری روبه‌رو هستند که عرضه چنین گریدهایی محدودتر می‌شود.

طبق برآورد پلاتس، واردات نفت هند از ۷۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل به ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و ژوئن کاهش یافت، اما این آمار همچنان بالاتر از میزان واردات هند در سال ۲۰۱۷ هستند.

مقامات وزارت نفت هند مطمئن هستند که ایران حتی پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، در تجارت دوجانبه همان‌طور که در دوران تحریم‌های قبلی مشاهده شده بود انعطاف‌پذیری نشان خواهد داد.

یک مقام هندی در این باره چنین گفت: ما تلاش می‌کنیم یک مکانیسم تجاری دوجانبه برد-برد را با ایران در برابر رویکرد خصمانه آمریکا داشته باشیم. انتظار می‌رود تصویر روشن درباره مساله تجارت با ایران پس از دیدار مقامات آمریکایی با هندی‌ها در هفته جاری به دست آید، زیرا دولت ترامپ احتمالا مایل است هند تجارت دو جانبه از جمله واردات نفت را کاهش دهد.

ایران نیز برای یافتن راهی به منظور حفظ خرید هند تحت فشار قرار دارد.

سفارت ایران در دهلی‌نو اعلام کرده تهران با ارایه تدابیر مناسب برای تقویت روابط دوجانبه، هر آنچه در توان دارد برای تضمین امنیت عرضه نفت به هند به کار خواهد بست. ایران اوایل امسال پس از این‌که دهلی‌نو موافقت کرد حجم خرید خود را در سال ۲۰۱۸ افزایش دهد، تخفیف حمل بار بیشتری برای فروش نفت به هند ارائه کرد.

انتظار می‌رفت واردات نفت هند از ایران ۳۱ درصد رشد سالانه داشته باشد و در سال مالی ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ که از اول آوریل آغاز شده به ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

سفارت ایران در دهلی نو در بیانیه اخیرش اعلام کرد ایران مشکلات هند در برخورد با یک بازار انرژی بی‌ثبات را درک کرده و هر آنچه در توان دارد برای تضمین امنیت تامین انرژی هند به کار خواهد بست.

روابط هند با ایران همچنین به دلیل بن‌بست در خصوص توسعه میدان گازی فرزاد B حائز اهمیت است با این حال هر دو کشور با یکدیگر برای ساخت زیرساخت در بندر استراتژیک چابهار همکاری می‌کنند.

هند تاکید کرده که برای عملیاتی کردن بندر چابهار تا سال ۲۰۱۹ برای کمک به جریان تجارت با افغانستان و آسیای مرکزی متعهد است، اما پیشرفت این پروژه به کندی صورت می گیرد و ایران خواهان رشد سریع‌تر سرمایه‌گذاری هندی‌ها شده است.
(شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷) ۱۲:۴۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید