جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۵۰
IOTC
شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۷ / ۱۹:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۷۵۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

تحریم نفتی ایران، اوپک را از بین می برد

مشاور وزیر نفت گفت: تحریم نفتی ایران توسط ترامپ، اوپک را تضعیف و با تداوم آن در آینده اتحادیه ای به این نام وجود نخواهد داشت.

تحریم نفتی ایران، اوپک را از بین می برد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، موید حسینی صدر روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا با تصور اینکه خلاء نفت ایران را می تواند با افزایش تولید کشورهایی چون عربستان جبران کند، دست به تحریم یک جانبه نفتی ایران زده است اما این اقدام برنامه اوپک را برهم می زند.

وی با بیان اینکه پنج درصد نفت دنیا در ایران تولید می شود و این رقم قابل توجهی است، گفت: نفت ایران بدون خریدار نخواهد ماند زیرا شرکت ها و مشتریان زیادی در صدد خرید آن هستند.
مشاور وزیر نفت با بیان اینکه نفت ایران می تواند با نام کشورهای دیگر و توسط شرکت های مختلف در جهان به فروش برسد، گفت: علاوه بر این از هم اکنون بحث فروش نفت از طریق بورس مطرح شده است.
حسینی صدر که همزمان مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است، اضافه کرد: کاهش ناچیز فروش نفت احتمال دارد اما خرید پنهانی شرکت های مختلف نیز این کاهش احتمالی را جبران خواهد کرد.
وی افزود: همانگونه که در بازی فوتبال در برابر گل زده، گل خورده ای نیز وجود دارد، تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران نیز تبعاتی برای این کشور به دنبال خواهد داشت.
حسینی با تاکید بر اینکه رفتارهای ترامپ دنیا را به مبارزه فرا می خواند، گفت: در حالی که دنیای امروز نیازمند تعامل است، ترامپ روزی تعرفه های کالاهای وارداتی چین را افزایش می دهد و روز دیگری از پیمان های محیط زیست خارج می شود.
به گزارش ایرنا رییس جمهوری آمریکا چندی پیش با وجود مخالفت های جهانی، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یک جانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند و این تصمیم با موضع گیری ها و مخالفت های متعددی از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا همراه شد.
مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود را به صفر برسانند؛ در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد اما این تهدید اکنون با تغییر موضع مقامات آمریکایی مواجه شده است.
تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
آمریکا در حالی همچنان به دنبال اعمال فشار به کشورهای منطقه آفریقا و آسیا برای کاهش واردات نفت از ایران است که برخی کشورها از جمله هند، ژاپن و ترکیه همچنان در برابر درخواست های آمریکا برای کاهش واردات نفت ایران مقاومت می کنند.
این در حالی است که مقام های آمریکایی هنوز با چین و هند که بزرگترین وارد کننده نفت ایران هستند و همچنین با ترکیه و عراق، مذاکراتی در این زمینه انجام نداده اند.
(شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷) ۱۹:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید