پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۲۵
IOTC
جمعه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۲
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۶۴۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

آیا عربستان به درخواست آمریکا گوش می‌کند؟

بنا بر گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ از عربستان و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده است تولید نفتشان را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

آیا عربستان به درخواست آمریکا گوش می‌کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، برای نخستین بار نیست که آمریکا از عربستان می‌خواهد به منظور مهار افزایش قیمت‌ها تولید نفتش را افزایش دهد. جورج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا اوایل سال ۲۰۰۸ درست پیش از صعود تاریخی قیمت‌ها سعودی‌ها را برای افزایش تولید تحت فشار قرار داده بود. درخواست وی که در نیمه اول سال با تداوم افزایش قیمت‌های نفت بر آن پافشاری می کرد، از سوی عربستان نادیده گرفته شد. چند ماه بعد بحران مالی کمک کرد مشکل نفت گران حل شود.


دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ پس از اینکه ایران را هدف تحریم قرار داد، از عربستان درخواست کرد تولیدش را افزایش دهد.

اکنون آمریکا خود را در وضعیت مشابه شش سال قبل می‌بیند. قیمت‌های نفت به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده‌اند و نگرانی بازار از احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران از بازگشت تحریمهای آمریکا، قیمت‌ها را بالاتر برده است. با این حال آنچه در درخواست اخیر دولت آمریکا اندکی غیرمعمول به نظر می‌رسد، میزان افزایش تولید مشخصی است که دولت ترامپ در سر دارد. طبق گزارش بلومبرگ، آمریکا اعلام کرده اوپک باید تولیدش را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اما رویترز گزارش کرده که آمریکا رقم خاصی را درخواست نکرده است.

بهر حال برخلاف سابق، به نظر می‌رسد اوپک نسبت به درخواست آمریکایی‌ها برای تولید بالاتر، رویکرد دوستانه‌تری دارد. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک چند هفته پیش گفته بود که توییت ترامپ در آوریل بر محاسبات اوپک تاثیر گذاشت و آنها احساس کردند بایستی از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کنند.

و اظهارات استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در ماه مه نشان داد که آمریکا و عربستان دستکم درباره احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده‌اند. منوچین گفته بود گفت‌وگوهای مختلفی با کشورهای مختلف درباره تمایل به افزایش عرضه نفت برای جبران محدود شدن عرضه ایران صورت گرفته است اما احتمالا منوچین به تمایل عربستان به افزایش عرضه اشاره داشته است.

مقامات اوپک اوایل هفته جدید در شهر کویت دیدار کردند تا پیش از نشست ۲۲ ژوئن وین، استراتژی هماهنگی داشته باشند. این مقامات درباره آنچه بحث شد سکوت اختیار کردند اما وعده دادند عرضه باثبات نفت را تضمین می‌کنند تا پاسخگوی تقاضای رو به رشد و جبران کاهش عرضه در بخشی از نقاط جهان باشند. این اظهارات می‌تواند به عنوان تمایل برای افزایش تولید در سال جاری پیش از موعد مقرر تفسیر شود.

(جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷) ۱۲:۵۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید