جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۴۷
IOTC
شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۷:۱۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۴۵۱
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
برای نخستین بار در کشور و با فرماندهی سید پیروز موسوی؛

مانور جامع تخلیه اضطراری جزیره خارگ در شرایط فرضی حملات تروریستی برگزار شد

برای نخستین بار در کشور، مانور جامع تخصصی تخلیه اضطراری نیروی انسانی از منطقه جغرافیایی جزیره ای در شرایط فرضی حملات تروریستی به سه نقطه در جزیره خارگ، با مدیریت سید پیروز موسوی، فرمانده ارشد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران خارگ و مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران و با مشارکت سازمان پدافند غیرعامل کشور و شرکت های نفتی و پتروشیمی مستقر در این جزیره برگزار شد.

مانور جامع تخلیه اضطراری جزیره خارگ در شرایط فرضی حملات تروریستی برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، طرح مانور جامع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف کسب سنجش سرعت عمل در کنترل ایمن عملیات و مدیریت شرایط اضطراری و ایجاد آمادگی در رویارویی با تهدیدات احتمالی توسط شرکت پایانه های نفتی ایران طرح ریزی و اجرا شد.

این مانور با محوریت تخلیه اضطراری جزیره خارگ با همکاری و همراهی پایانه نفتی خارگ ، شرکت نفت فلات قاره منطقه خارگ، مجتمع پتروشیمی خارگ، بهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه خارگ، شرکت ملی نفتکش ایران منطقه خارگ، بخشداری ویژه خارگ، سازمانهای دولتی و نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی و با نظارت سازمان پدافند غیرعامل کشور برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شد. 

طرح سناریو این مانور به گونه ای طراحی شد که علاوه بر توانمندسازی تمام شرکت ها، سازمان ها و ارگانهای حاضر در منطقه، هماهنگی سازمان یافته بین مدیران، کارشناسان فعال و مردم را در عملیات تخلیه اضطراری جزیره خارگ مورد ارزیابی قراردهد.
فرمانده ارشد HSE ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جزیره خارگ در این باره اظهار کرد: این مانور در راستای ایجاد آمادگی نیروی انسانی و تجهیزاتی مورد نیاز برای تخلیه اضطراری جزیره خارگ طراحی شد و هدف اساسی آن آمادگی ذهنی مدیران و نیروهای عملیاتی منطقه برای مقابله با تهدیدات احتمالی با توجه به اهمیت حیاتی و استراتژیک جزیره خارگ به منظور دستیبابی به سنجش میزان آمادگی تمامی سازمان ها و نهادهای مستقر در جزیره خارگ ، ایجاد آمادگی و تعامل بین مردم و دستگاهها بود تا به یک برنامه منسجم و واحد در تخلیه اضطراری و شناسایی دقیق کاستی ها و کمبود های واقعی برای تهیه و بروز نمودن شرایط بحرانی دست یابیم.
سید پیروز موسوی ادامه داد: بر همین اساس حوزه عمل و اجرای مانور برای دو بخش صنعتی و شهری جزیره خارگ جهت واکنش یکپارچه مدیریت بحران برنامه ریزی و در نظر گرفته شد. 
وی تصریح کرد: سناریو این مانور براساس محتمل ترین شرایط با عنوان تهاجم گسترده تروریستی شامل « برخورد انتحاری قایق حامل مواد منفجره به اسکله¬ شماره 2 پتروشیمی خارگ» ، « انجام عملیات خرابکارانه در موقعیت چاه شماره 8 (KG-8) مربوط به شرکت نفت فلات قاره و فوران چاه نفت»  و « انفجار خودرو حامل مواد منفجره در یکی از میادین شهر خارک» بود که نتیجه آن ایجاد آلودگی مواد سمی و مسمویت در سطح جزیره و احتمال خطر ازبین رفتن جان مردم و کارکنان جزیره و سپس تلاش مسئولین برای تخلیه نیروی انسانی بومی و غیر صنعتی از جزیره در نظر گرفته شده بود.
موسوی ویژگی برجسته این مانور را سطح برگزاری آن و جامع بودن آن برای کل منطقه عنوان کرد و با اشاره به زمانبندی و جزییات مراحل اجرای این مانور گفت:  ساعت آغاز عملیات همزمان با وقوع سه حادثه همزمان در ساعت 09:00 صبح صورت گرفت؛ ابتدا حادثه برخورد یک قایق حامل مواد منفجره به اسکله شماره 2 پتروشیمی آغاز شد و سپس انفجار و فوران و نشت گاز ترش در موقعیت چاره شماره 8 میدان دورود و در نهایت به سومین انفجار در میدان مرکزی شهر جزیره خارگ ختم شد.
وی افزود: در ساعت 09:05 اتاق بحران جزیره اعلام وضعیت اضطراری کرد و همزمان آژیر خطر در بخش های مورد نظر برای تخلیه نیروهای انسانی به صدا در آمد.
موسوی اظهار کرد: از ساعت 09:07 عملیات مقابله با شرایط اضطراری آغاز شد و نیروهای آتش نشانی مطابق به محل های حادثه اعزام شدند؛ همزمان عملیات گشت¬های حراستی و امنیتی به منظور دستگیری متجاوزان و تروریست¬ها و تامین امنیت فراگیر در داخل و پیرامون جزیره آغاز شد که این عملیات تا ساعت 10:00 ادامه داشته و طی آن هر نوع عبور و مرور در سطح جزیره و آب های ساحلی تا شعاع 5 کیلومتر از ساحل جزیره ممنوع شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: از ساعت 09:15 سه فروند کشتی مسافربری و یدک کش  به محل اسکله مروارید جزیره خارگ اعزام و آماده پذیرش مسافران شدند و همچنین دو فروند یدک کش به اسکله 22 بهمن و هاربر پایانه نفتی خارگ و یک فروند یدک کش به اسکله هاربر نفت فلات اعزام شدند تا آماده پذیرش مسافران باشند.

موسوی افزود: از ساعت 09:30 دبیرخانه مدیریت پدافند غیر عامل جزیره برای تخلیه نیروهای انسانی ظرفیت های مورد نظر را اعلام کرد و در ساعت 09:35 خودروهای مسافربری به محل های تجمع تعیین شده عزیمت و ضمن سوار نمودن مسافران به سمت محلهای تخلیه حرکت کردند.

وی ادامه داد: درساعت 10:00 صبح مسافرگیری یدک کش ها و کشتی های مسافربری آغاز شد و با اتمام مسافرگیری هر فروند، کشتی دیگری برای مسافرگیری جایگزین آن شد به مقاصد تعیین شده (بوشهر و بندر گناوه ) حرکت کردند.
در مدت انجام این مانور، ستاد بحران در دفتر فرماندهی ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جزیره خارگ تشکیل شد تا دستورهای لازم برای مهار و کنترل فوری بر شرایط با هدف برگشت به حالت عادی انجام شود.

در این مانور 46 دستگاه ماشین آلات شامل آتش نشانی، آمبولانس، خودروهای سبک و سنگین، اتوبوس و مینی بوس و تانکرهای آبرسانی و همچنین 25 فروند یدک کش آتش خوار، شناورهای مسافربری، یدک کش پایلوت و موتورلنج و شناورهای مسافربری و قایق های تندرو و همچنین تجهیزات و ادوات شامل بلندگو دستی، رادیوهای مرکزی بی سیم با سه کانال، دستگاه های اکسیژن و گاز سنج مورد بهره برداری قرار گرفت. 
(شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶) ۰۷:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید