جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۲۳
IOTC
یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۳۶۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

پیش بینی افزایش قیمت نفت برنت به 78 دلار در هر بشکه

بانک «جی. پی. مورگان» آمریکا انتظار دارد قیمت نفت پایه بین المللی برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر پایه آن قیمت گذاری می شوند در پایان سه ماه نخست یا اوایل سه ماه دوم سال 2018 به 78 دلار در هر بشکه برسد.

پیش بینی افزایش قیمت نفت برنت به 78 دلار در هر بشکه
خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، بانک «جی. پی. مورگان» آمریکا همچنین متوسط قیمت نفت برنت در سال 2018 را نسبت به پیش بینی قبلی خود 10 دلار افزایش داده و آن را به 70 دلار در هر بشکه رسانده است.
این بانک همچنین، متوسط قیمت نفت غرب تگزاس در سال جاری میلادی را در مقایسه با پیش بینی قبلی خود 10 دلار و 70 سنت در هر بشکه افزایش داده و آن را به 65 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسانده است.
بنا به اعلام رویترز، قیمت های نفت صبح روز دوشنبه تحت تاثیر افزایش تفاضا، کاهش ارزش دلار آمریکا و توافق کاهش تولید اوپک و روسیه افزایش پیدا کرده و با وجود افزایش تولید نفت در آمریکا، همچنان نزدیک رکورد سه سال گذشته است.
قیمت نفت برنت در تاریخ 15 ژانویه (25 دی) رکورد 70 دلار و 37 سنت در هر بشکه را ثبت کرد که بالاترین قیمت از دسامبر 2014 (آذر-دی 1393) است.
نفت خام پایه آمریکا نیز 16ژانویه (26 دی) با رسیدن به سطح 64 دلار و 89 سنت، رکورد قیمت در بیش از سه سال گذشته را شکست.
با این حال، برخی تحلیلگران به دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا معتقدند، قیمت های این کالا در اواخر سال 2018 کاهش خواهد یافت.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ساعت 01:44 بامداد روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بازار نایمکس این کشور با 20 سنت یا 0.3 درصد افزایش نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته به 66 دلار و 34 سنت رسید.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز در ساعت یاد شده در بازار لندن به 70 دلار و 49 سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با آخرین قیمت جمعه گذشته تغییر چندانی ندارد.
به نوشته رویترز، توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه به خوبی قیمت های نفت را پشتیبانی می کند و با وجود افزایش تولید نفت شیل در آمریکا مانع افت چشمگیر قیمت ها می شود.
این کاهش تولید که با رشد تقاضای نفت همراه شده است به افزایش تقریبا 60 درصدی قیمت های نفت از اواسط سال 2017 کمک کرده است.
به گفته معامله گران، کاهش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها نیز به افزایش قیمت های نفت کمک کرده است.
شاخص دلار که تغییرات نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل 6 ارز اصلی شامل ین، یورو، فرانک سوییس، دلار کانادا، کرون نروژ و پوند انگلیس را اندازه گیری می کند از ابتدای سال 2018 تاکنون بیش از سه درصد و از ابتدای سال 2017 تاکنون تقریبا 13 درصد کاهش پیدا کرده است.
کاهش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها موجب گرانتر شدن کالاهایی مانند نفت و طلا که به طور سنتی به دلار قیمت گذاری می شوند، می گردد، زیرا خریدارانی که واحد پولیشان ارزی بجز دلار است با بالا رفتن ارزش پولشان نسبت به دلار می توانند نسبت به گذشته مقادیر بیشتری از کالاهای مذکور خریداری کنند، این افزایش خرید نیز افزایش قیمت این کالاها را در پی دارد.
بانک مریل لینچ آمریکا در یادداشتی به رویترز اعلام کرد: سیاست مالی انبساطی آمریکا و نیز افزایش رشد اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای نوظهور منجر به کاهش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها شده و در نتیجه نفت را گرانتر کرده است.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.
(یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶) ۱۰:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید