پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۳۰
IOTC
چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۶ / ۲۲:۰۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۳۱۱
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

سواپ نفت کرکوک با ایران آغاز می شود/ موقعیت ویژه ایران برای سواپ در منطقه

وزیر نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که سواپ نفت از چاه های نفت کرکوک در شمال عراق به جمهوری اسلامی ایران از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می شود.

سواپ نفت کرکوک با ایران آغاز می شود/ موقعیت ویژه ایران برای سواپ در منطقه
'جبار اللعیبی' در اظهاراتی که در رسانه های عراقی منتشر شد گفته است که اولین محموله صادرات نفت عراق شامل حدود 30 هزار بشکه نفت از چاه های نفت کرکوک در شمال عراق در اواخر ماه جاری میلادی به پالایشگاه کرمانشاه صادر می شود.
وی اضافه کرده است که این صادرات در راستای سواپ نفتی بین عراق و ایران صورت می گیرد و قرار است که به طور میانگین روزانه 60 هزار بشکه در روز به پالایشگاه کرمانشاه صادر شده و در مقابل به همین میزان ایران از پالایشگاه های نفتی خود در جنوب این کشور، محموله نفتی تحویل خریداران نفت عراق دهد.
سوآپ یا معاوضه فرآورده های نفتی شامل واردات فرآورده از یک نقطه مرزی جهت مصرف در داخل کشور و در قبال آن صدور فرآورده با همان مشخصات و به همان مقدار یا صدور فرآورده بصورت غیرهمنام (با فرآورده های دیگر) و یا به صورت ارزشی(معادل ارزش محموله های وارده) از مرز خروجی دیگر است.
جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر اروپا - آسیا ظرفیت مناسبی از نظر سوآپ فرآورده های نفتی دارد.
براساس اعلام پورتال اطلاع رسانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ملی ایران، حجم تولید فرآورده های نفتی در کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و عدم دستیابی مستقیم کشورهای مذکور به آبهای بین ‏المللی خلیج فارس و نیز بازارهای منطقه ای مانند ترکیه، پاکستان، و افغانستان نقش ایران را در سوآپ فرآورده های نفتی بسیار مؤثر و تعیین کننده کرده است.
طبق این گزارش، تمرکز مراکز جمعیتی در استان های شمالی کشور و دور بودن آنها از مبادی تامین داخلی (پالایشگاه ها) مزیت های نسبی فراوانی را جهت انجام سوآپ عاید کشور می کند.
سواپ نفتی بین عراق و ایران نیز در همین راستا صورت می گیرد به ویژه اینکه استان نفت خیز کرکوک به دلیل تحولات بعد از همه پرسی 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 96) کردستان عراق، عملا صادرات نفت آن متوقف شد و با گشوده شدن این گزینه جدید تبادل نفتی، دولت عراق می تواند بخش بیشتری از نفت خود را از چاه های نفت شمال عراق به خارج از کشور صادر کند.
وزیر نفت عراق پیشتر اعلام کرده بود که در صدد افزایش صادرات نفت از چاه های نفت عراق از میانگین 300 هزار بشکه در روز در حال حاضر به یک میلیون بشکه در روز است.
سواپ نفتی بین ایران و عراق در راستای قراردادی است که در دسامبر گذشته بین وزارتخانه های نفت دو کشور به امضا رسیده و به موجب آن بین 30 تا 60 هزار بشکه نفت از چاه های کرکوک به ایران سواپ می شود.
(چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶) ۲۲:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید