جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۳۳
IOTC
چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۶ / ۰۳:۱۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۲۱۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

سیر صعودی قدرت چانه زنی ایران در بازارهای جهانی

دارا بودن ١١ درصد ذخایر نفتی و ١٧ درصد ذخایر گازی جهان از مزیت های اصلی کشــورمان در صنعت نفت و گاز جهان محسوب می شود و این خود نکته برجسته ای است که می توان برای افزایش قدرت چانه زنی خود در بازارهای جهانی استفاده کنیم.

سیر صعودی قدرت چانه زنی ایران در بازارهای جهانی
دارا بودن ١١ درصد ذخایر نفتی و ١٧ درصد ذخایر گازی جهان از مزیتهای اصلی کشــورمان در صنعت نفت و گاز جهان به شمار میآید. ازطرفی با توجه به وجود ١٥٨میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام در ایران تا سال ٢٠١٢ و همچنین برنامهریزی برای ارتقای ظرفیت تولیدنفت درکشور، زمینه های افزایش قدرت چانه زنی ایران در بازارهای جهانی نفت فراهم شده است. 

امروزه صنعت نفت تامین‌کننده بسیاری از نیازهای کشور و موتور محرک اقتصاد کشوربه شمار میآید که این موضوع علاوه بر تبیین جایگاه این صنعت دردرآمدهای کشور وظیفه سنگینی را بر دوش مسووالن صنعت نفت ایران گذاشته است.  نباید نگران استفاده از شرکتهای خارجی در توسعه صنعت نفت کشور به خصوص در پارس جنوبی باشیم، چرا که با تکیه بر توان داخلی میتوانیم از شرکتهای خارجی در توسعه پارس جنوبی نیز استفاده کنیم که این موضوع به هیچ عنوان خللی در توانمندی شرکتهای ایرانی به وجود نخواهد آورد. 

در خاورمیانه، بیش از 807 میلیارد بشکه نفت که معادل 48/4 درصد نفت جهان است، وجود دارد؛ ضمن آن‌که کشورهای عضو اوپک نیز حدود 72/6 درصد نفت جهان را در اختیار دارند. این آمارها نشان میدهد خاورمیانه منطقه مهمی است که اتفاقات آینده در آن تاثیر زیادی در بازار جهانی نفت دارد. 

توســعه فرایندهای عملیاتی بــر مبنای اســتانداردهای زیست محیطی، توسعه فناوریهای روزآمد بر مبنای بیشــتر شدن زنجیره ارزش، توســعه منابع مالی، همچنین افزایش کیفیت و رقابتپذیری و نیز کاهش شدت انرژی از عواملی است که مهمترین راهبردهای شرکتهای نفتی در تراز جهانی به شمار میآید. اما از سوی دیگر قیمت تمام شده تولید نفت در کشورما پایینتر از رقبای ماست و این ویژگی به خصوص در صنعت پتروشیمی به علت قیمت خوراک، فرصت مناسبی در اختیار کشور قرار می دهد. 

اما اگر بخواهیم به به برخی از چالشهای موجود در صنعت نفت ایران اشاره کنیم باید تغییر ترکیب سبد انرژی در جهان، مسائل محیط زیست، تحریم، سرمایه و تکنولوژی را موضوعاتی از این قبیل دانست که صنعت نفت کشور با آن روبه رو است. مدیریت کربن و پدافند غیرعامل اچ.اس.ای، اعمال تحریم در زمینه سرمایه گذاری، خدمات، فناوری، تجارت، تسلط کشورهای صنعتی و شرکت های فراملیتی بر فناوریهای نوین تولید نفت و گاز و محدودیت های بازارهای بین المللی برای تامین سرمایه از تهدیدهایی است که صنعت نفت کشور با آن مواجه است و باید به آنها توجه شود.

(چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶) ۰۳:۱۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید