جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۳
IOTC
سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۵
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۲۱۰
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

پیش بینی محدودیت بازار نفت کوره اروپا در سال ۲۰۱۸

با ادامه کاهش عرضه از سوی روسیه و بهسازی پالایشگاه های شمال غرب اروپا، عرضه نفت کوره در اروپا کاهش خواهد یافت.

پیش بینی محدودیت بازار نفت کوره اروپا در سال ۲۰۱۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، به نقل از پلاتس، راه اندازی واحد جدید ککینگ تأخیری در پالایشگاه ۳۲۰ هزار بشکه ای اکسون موبیل در آنتورپ در نیمه اول سال ۲۰۱۸، که قرار بود در اواخر سال ۲۰۱۷ به بهره برداری برسد، از جمله نشانه های این کاهش است.
 
بعد از بهره برداری کامل این واحد در نیمه اول سال آتی، عرضه نفت کوره از این واحد که ۲۵۰ هزار تن در ماه است به شدت کاهش خواهد یافت. فروش نفت کوره بانکر در روتردام، که سومین بندر بزرگ سوخت رسانی در جهان است، در فصل سوم سال جاری ۲/۱ میلیون تن بوده که در مجموع ۲۰۰ هزار تن بیش از مقدار ۱/۹ میلیون تنی دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ است. بنادر آمستردام و آنتورپ هنوز ارقام فروش خود را منتشر نکرده اند، اما به نظر می رسد فروش هر دو بندر کمتر از روتردام باشد.

همزمان، در سایر واحدهای پالایشگاهی در اروپا و روسیه احداث واحدهای ککینگ تأخیری در دست اقدام است تا تولید نفت کوره در پالایشگاه ها کاهش یابد. پالایشگاه های NIS Pancevo در صربستان و INA Rijeka در کرواسی احداث واحد های مشابه را برای سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ در برنامه دارند. در لهستان، پالایشگاه Lotos Gdansk پروژه EFRA را با تکمیل واحد ککینگ تأخیری در نیمه اول سال ۲۰۱۸ اجرا می کند و شرکت Gazprom Neft احداث چنین واحدی را برای پالایشگاه Pancevo شروع کرده که در سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد.

برخی پالایشگاهها هم در حال ساخت واحد های آسفالت زدایی با حلال هستند که به آنها امکان گوگردزدایی و فرآیند بیشتر پسماندهای سنگین برای تبدیل به فرآورده های سبک تر مانند نفت حرارتی را می دهد. پالایشگاه ۳۳۸ هزار بشکه ای توتال در آنتورپ و ۳۴۰ هزار بشکه ای شل در Rhineland، از این جمله هستند که باید تا پایان امسال واحد های خود را به بهره برداری برسانند. 

اگر چه دقیقاً نمی توان گفت که کاهش عرضه در مجموع چه مقدار خواهد بود، اما آنچه مسلم است هر بهسازی در پالایشگاه عرضه را کاهش خواهد داد. بر طبق آمار وزارت انرژی روسیه، این کشور در ماه اکتبر ۲/۹۲ میلیون تن نفت کوره صادر کرده است که ۱۶/۵ درصد کمتر از اکتبر سال ۲۰۱۶ است.
 
این روند در مورد روسیه همچنان ادامه دارد. همچنین پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۸ صادرات نفت کوره از منطقه NWE به مدیترانه کاهش یابد و جذابیت اقتصادی آربیتراژ کمتر شود. البته همزمان با کاهش عرضه نفت کوره طی دو سال آینده در سرتاسر اروپا، از سال ۲۰۲۰ به بعد و با اجرای مقررات سازمان جهانی دریانوردی برای مصرف سوخت با حداکثر نیم درصد گوگرد، تقاضا برای نفت کوره ۳/۵ درصد سولفور کاهش خواهد یافت.
(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶) ۱۵:۴۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید