چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۹
IOTC
دوشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۶ / ۰۸:۰۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۱۳۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
رئیس پایانه نفتی خارگ:

خارگ از امن‌ترین بنادر جهان است/ صادرات ۹۳ درصد نفت خام کشور

رئیس پایانه نفتی خارگ با بیان اینکه این جزیره از امن‌ترین بنادر جهان است، گفت: پایانه نفتی خارگ بزرگترین پایانه نفتی کشور است و ۹۳ درصد نفت خام کشور از این نقطه صادر می‌شود.

خارگ از امن‌ترین بنادر جهان است/ صادرات ۹۳ درصد نفت خام کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، عباس اسدروز عصر یکشنبه در دیدار با رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: جزیره خارگ به خاطر نقشی که در صادرات نفت کشور ایفا می‌کند دارای شهرت جهانی است و برای کشور ما هم از این نظر و هم از نظر موقعیت استراتژیک دارای اهمیت کلیدی است. همین نقش اساسی که در صادرات نفت کشور داشته باعث شد که در طول دوران جنگ به عنوان یک هدف بسیار مهم مورد توجه دشمن بوده و بارها مورد حمله هوایی قرار بگیرد.  

وی افزود: در این جزیره بهترین کارشناسان و متخصصین در رشته‌های مختلف به کار مشغول هستند. در زمینه صنعت نفت، در سایر رشته‌ها باتجربه‌ترین نیروها به کمک هم مهمترین صنعت کشور را در بحرانی‌ترین شرایط هدایت می‌کنند.

رئیس پایانه نفتی خارگ ادامه داد: نفت تولیدی از میادین نفتی به وسیله چندین خطوط لوله از بستر دریا عبور کرده و در جزیره خارگ ذخیره سازی، اندازه گیری شده و سپس تحت آزمایش کمی و کیفی قرار گرفته و به مشتریان تحویل داده می شود.  

خارگ از نظر عمق آب یک استثناست

وی افزود: شرکت پایانه‌های نفتی ایران از جمله شرکت‌های تابعه وزارت نفت است که دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی است. همانطور که اشاره شد از نظر نیروی انسانی ما دارای کارشناسان و متخصصین بسیار شایسته‌ای هستیم که از نظر دانش فنی با هیچ کدام از کشورهای نفت خیز قابل مقایسه نیست. جزیره خارگ از جمله مناطقی است که دارای ویژگی های منحصر به فرد است.

اسدروز بیان کرد: این جزیره از نظر عمق آب یک استثناست، دارای ارتفاعات مناسب برای ذخیره سازی نفت است، بستر دریا مرجانی بوده و بی‌نیاز از لایروبی است. بزرگترین تانکرهای جهان قادر هستند به راحتی و بدون کوچکترین خطر و ریسک از جزیره خارگ بارگیری کنند. ما در عرض ۲۰ سال گذشته حتی یک مورد حادثه و یا خطری نداشته‌ایم که کشتی های تانکر، محموله آنها و یا کارکنانشان را تهدید کند.

هیچ‌گونه پدیده‌ ناامنی نداشته‌ایم

وی تصریح کرد: بنادر ما از امن‌ترین بنادر دنیا هستند، هیچ‌گونه پدیده‌ای مانند آنچه در بعضی کشورها رخ داده و سلامتی کارکنان کشتی و یا خود کشتی را تهدید کند در جزیره خارگ تاکنون رخ نداده و کوچک ترین احتمالی برای وقوع آنها هم وجود نخواهد داشت.  

رئیس پایانه نفتی خارگ افزود: در مدت زمانی که ما با کاهش تولید مواجه شدیم این تهدید را بلافاصله به یک فرصت تبدیل کردیم. در سایه نیروهای مجرب و کارشناسان بسیار خبره و کار آزموده موفق شدیم زیرساخت‌های استراتژیک را طبق دستور مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران بازسازی کنیم.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های استراتژیک ما شامل سه بخش خطوط لوله جریانی مخازن، ذخیره سازی و اسکله های صادراتی است. از آنجا که فرآیند استحصال، ارسال، ذخیره سازی و صادرات جریان نفت به صورت مداوم جریان دارد و تقریباً غیرقابل توقف است در شرایط عادی کمتر فرصتی فراهم می شد که بتوانیم در این وسعت دست به بازسازی این زیرساخت‌ها بزنیم.

بازسازی تجهیزات و زیرساخت‌ها

اسدروز افزود: در فرصتی که دست داد ما توانستیم بیش از هزار متر خطوط لوله جریانی را با امکانات و منابع داخلی و بوسیله عوامل انسانی شرکت تعویض کنیم.  بافت‌های فرسوده اسکله های صادراتی تعویض و ترمیم شدند، مخازن ذخیره سازی را آماده بهره برداری شدند.

وی گفت: اگر در شرایط معمولی و روال عادی می خواستیم عمل کنیم اجرای این پروژه ها بسیار زمان بر بود و هزینه های بسیار زیادی را در بر داشت ولی در سایه مدیریت جهادی و اقدامات ضربتی که همکاران ما طرح و اجراء کردند موفق شدیم این تأسیسات را در وضعیت نرمال نگه داریم به نحوی که هر شش اسکله شرقی و سه اسکله غربی و یک مورد عملیات STS در دریا بعد از ۲۰ سال برای نخستین بار چندی پیش همزمان در حال بهره برداری بودند.  

وی افزود: این شرکت در چند منطقه کشور از جمله شمال، عسلویه، ماهشهر و جزیره خارگ فعالیت دارد که مهمترین و گسترده ترین آن جزیره خارگ است. پایانه نفتی خارگ بزرگترین پایانه نفتی کشور است و به عنوان آخرین حلقه وصل به اقتصاد جهانی جایی است ۹۳ درصد نفت خام کشور از این نقطه صادر می‌شود.

(دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶) ۰۸:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید