پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۳۱
IOTC
سه شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۰۶۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

افزایش صدور نفت ایران به آسیا

در هفته ای که گذشت قیمت نفت در پی اعلام رشد تولید نفت اعضای اوپک و افت پایبندی اعضای این سازمان به توافق کاهش عرضه و همچنین با خبر افزایش حفاری ها در آمریکا، با کاهش رو به رو بود.

افزایش صدور نفت ایران به آسیا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، با این تحولات، تحلیلگران پیش بینی کردند که با توجه به احتمال افزایش تولید نفت شیل آمریکا و بی ثباتی تقاضای آینده برای نفت از سوی چین، سطح ذخیره سازی این کالا در سال 2018 میلادی دوباره افزایش یابد که در تداوم آن، بازار داخلی ایران نیز شاهد گزارش های مثبتی از صنعت نفت این کشور است.

رویترز در هفته اخیر گزارش کرد: صادرات نفت ایران به مشتریان عمده آسیایی خود (چین، کره جنوبی، هند و ژاپن) در ماه اوت (مرداد - شهریور) برای دومین ماه متوالی افزایش داشت و به بالاترین رقم از ماه مارس (اسفند و فروردین) تاکنون رسید که در سایه رشد واردات چین و کره از ایران حاصل شد.
گرچه واردات نفت مشتری‌های آسیایی از ایران همچنان برای چهارمین ماه متوالی پایین تر از رقم مدت مشابه پارسال باقی مانده است.
بر اساس آمارهای دولتی و داده های ردگیری آمد و شد کشتی ها، کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه اوت میلادی در مجموع روزانه یک میلیون و 640 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند که 10.8 درصد کمتر از سال 2016 میلادی در همین مقطع است.
«سعید خوشرو»، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه یک کنفرانس صنعتی در سنگاپور در این رابطه اعلام کرد که ایران قصد دارد با وجود عملیات تعمیر و نگهداری، کاهش ذخایر نفت و افزایش تقاضای داخلی، میزان کنونی صادرات نفت خام و میعانات گازی خود را، یعنی 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز، تا پایان سال 2017 حفظ کند.
خوشرو افزود: صادرات معیانات گازی ایران به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری در میدان پارس جنوبی از 550 هزار بشکه 15 ماه گذشته، به حدود 450 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت، اما انتظار می رود صادرات نفت خام ایران تا پایان سال در حد 2 میلیون و 100 هزار بشکه تا 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز تثبیت شود.

** کاهش پایبندی‌ها به توافق اوپک
موسسه تامسون رویترز در هفته ای که گذشت گزارش کرد که در پی افزایش صادرات نفت عراق و تولید این کالا در لیبی در ماه سپتامبر، عرضه نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این مقطع 50 هزار بشکه در روز بالاتر رفت و پایبندی اعضا از 89 درصد به 86 درصد کاهش یافت.
تولید نفت این سازمان در ماه سپتامبر با احتساب گینه استوایی که عضو جدید اوپک است به میانگین 32 میلیون و 860 هزار بشکه در روز رسید.
با این حال، «محمد بارکیندو»، دبیر کل این سازمان، پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان به توافق جهانی کاهش تولید را بسیار مطلوب اعلام کرد و گفت: اوپک به دنبال استحکام همکاری خود با روسیه است.

**قیمت نفت
قیمت نفت در هفته ای که گذشت در پی اعلام رشد تولید نفت اعضای اوپک و افت پایبندی ها به توافق کاهش عرضه و همچنین با خبر افزایش حفاری ها در آمریکا، با کاهش رو به رو بود به طوری که شاخص نفت دبلیو تی آی آمریکا به زیر 50 دلار رسید.
تحلیلگران انتظار دارند که با توجه به احتمال افزایش تولید نفت شیل آمریکا و ناثباتی تقاضای آینده برای نفت از سوی چین، سطح ذخیره سازی این کالا در سال 2018 میلادی دوباره افزایش یابد.
دراین باره اوله هانسن، رئیس راهبرد کالا در ساکسو بانک دانمارک معتقد است که بنیاد بازار نفت ممکن است آنقدر قوی نباشد که افزایش مداوم و پایدار قیمت نفت را تضمین کند.
اما با نظر به توافق کاهش تولید اوپک انتظار می رود که در سال جاری میلادی سطح ذخیره سازی نفت به شدت کاهش یابد و تا پایان 2017 میلادی قیمت این کالا نزدیک به 60 درلار برسد.
«بن وان بوردن»، مدیر عامل شرکت انگلیسی - هلندی شل، اعلام کرد که انتظار رسیدن قیمت نفت به حدود 60 دلار برای هر بشکه تا پایان دهه جاری میلادی، نامعقول نیست.
بوردن گفت: گمان می‌کنم در نتیجه محدود شدن عرضه در بازار، قیمت نفت به تدریج افزایش می یابد. رشد تقاضا در بازارهای جهانی استمرار داشته است، اما بحث عرضه بسیار پیچیده‌تر بوده است.
از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که تقاضا برای نفت در جهان در سال 2017 میلادی یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یابد.

** رشد تولید نفت آمریکا
از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است که تولید روزانه نفت آمریکا در ماه ژوئیه امسال با 141هزار بشکه افزایش ماهانه به 9 میلیون و 240 هزار بشکه رسید. بنا به گزارش این اداره، تولید روزانه نفت تگزاس در این مقطع 21هزار بشکه و داکوتای شمالی 14 هزار بشکه افزایش یافت.

**چین عامل اصلی رشد تقاضای نفت جهان
آمار رسیده از اداره گمرک چین نشان داد که این کشور در هشت ماه نخست سال جاری میلادی هشت میلیون و 440 هزار بشکه در روز نفت خام وارد کرد. این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 12.3 درصد، معادل روزانه 950 هزار بشکه، افزایش نشان می دهد. این افزایش، چین را در سال جاری میلادی به اصلی ترین محرک رشد تقاضای نفت در جهان تبدیل کرده است.
اگرچه انتظار می رود تقاضای نفت این کشور رو به کاهش بگذارد و حتی جای خود را به عنوان رو به رشدترین بازار نفت جهان به هند بدهد.
موسسه اعتبارسنجی «مودی» پیش بینی کرد که به پشتیبانی رشد 6 درصدی تقاضای نفت در هند، در سال 2018 میلادی این کشور جایگاه چین را به عنوان رو به رشدترین بازار نفت خواهد گرفت.
گفتنی است که رشد تقاضای نفت چین در سال 2017 میلادی به 2.5 درصد کاهش یافته در حالی که این میزان در سال گذشته میلادی 6 درصد بوده است.
آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که تقاضا برای نفت در جهان در سال 2017 میلادی یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یابد.
(سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۴۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید