جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۴۳
IOTC
یکشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۰۴۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

روزشمار دفاع مقدس/ دوم مهرماه 1359

در سومین روز حمله، با وجود افزایش فشارهای زمینی و هوایی دشمن و به کارگیری یگان‌های زرهی، به دلیل مقاومت نیروهای نظامی و مردمی ،تلاش دشمن برای اشغال خرمشهر، محاصره آبادان و نزدیکی به اهواز، ناکام ماند.

روزشمار دفاع مقدس/ دوم مهرماه 1359
در سومین روز حمله، با وجود افزایش فشارهای زمینی و هوایی دشمن و به کارگیری یگان‌های زرهی، به دلیل مقاومت نیروهای نظامی و مردمی ،تلاش دشمن برای اشغال خرمشهر، محاصره آبادان و نزدیکی به اهواز، ناکام ماند. منطقه میانی شاهد تشدید فعالیت دشمن و سقوط شهرهای مرزی مهران، سومار و نفت‌شهر بود. سرپل‌ذهاب و قصرشیرین نیز در آستانه سقوط قرار گرفتند. هواپیماهای دشمن حداقل 15 شهر و منطقه را مورد تجاوز قرار داده، و تأسیسات صنعتی و نقاط مسکونی و حتی بیمارستان را بمباران کردند و خسارات جانی و مالی فراوانی به بار آوردند. در جریان این تجاوزات تعدادی هواپیمای دشمن سقوط کرد. امروز در درگیری دریایی، بندرالبکر عراق آسیب دید. یک ناو خودی مورد حمله هواپیماهای دشمن قرار گرفت و یک کشتی لایروب عراقی منهدم شد. روزشمار سیاسی 59/7/2 امام‌خمینی با اعلام این نکته که جنگ ایران و عراق «جنگ بین اسلام و کفر و قرآن‌کریم و الحاد است»، راه هرگونه اقدام سازشکارانه را مسدود کردند و با ترسیم استراتژی ایران در جنگ نابودی صدام و حزب بعث عراق خط بطلانی بر خاتمه جنگ از طریق میانجی‌گری کشیدند. عراق نیز ایران را مسئول آغاز جنگ دانست و اعلام کرد که «دست به یک جهاد مقدس» علیه ایران زده است. در شورای امنیت سازمان‌ملل متحد بر سر متن بیانیه‌ای درباره جنگ ایران وعراق، بین اعضای شورا اختلاف افتاد. شوروی خواستار رسیدگی شورای امنیت به مسأله‌ی جنگ شد، ولی سایر اعضاء تنها به ارسال پیام‌هایی به ایران و عراق جهت پایان دادن به جنگ بسنده کردند و بدون در نظر گرفتن نقش سازمان‌ملل در مورد خاتمه‌دادن به منازعات، از دو کشور درگیر خواستند تا دستور یک آتش‌بس فوری را صادر کنند، و این در حالی است که پیشروی نیروهای عراقی در داخل خاک ایران، همچنان ادامه دارد.
 
خارک: بعدازظهر امروز هواپیماهای عراقی با بمباران جزیره خارک دو مخزن نفت و گاز را هدف قرار دادند.
 
اطلاعیه 41
... در حمله بعدازظهر 59/7/2 میگ‌های عراقی به جزیره خارک، رزمندگان نیروی دریایی ارتش و دلاوران نیروی هوایی توانستند با توپخانه‌های ضدهوایی ناوهای نیروی دریایی و هواپیماهای فانتوم، 3 میگ عراقی را سرنگون سازند. این میگ‌ها در جزیره خارک سقوط کرده‌اند.
اطلاعیه 42
... علاوه بر 3 میگ عراقی که بعدازظهر در جزیره خارک سرنگون شد، در ساعت 20/30 (59/7/2)، نیز 2 میگ متجاوز دشمن توسط ارتش جمهوری‌ اسلامی ساقط شد. همچنین در ساعت 22، تیپ ابوذر با پشتیبانی هوانیروز مهاجمین عراقی را درهم کوبید، به طوری که مهاجمین تانک‌ها و وسایل زرهی خود را رها ساخته اقدام به فرار نموده‌اند. تعقیب فراریان ادامه دارد.
(یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۲۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید