پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۶
IOTC
چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۷
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۹۵۰
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
حمایت شرکت پایانه های نفتی ایران از محیط زیست دریا

سلامت کامل آبسنگ های مرجانی سواحل جزیره خارگ

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از پایش آبسنگ های مرجانی استان بوشهر خبر داد و گفت: در مطالعات انجام مشخص شد به رغم فعالیت های صنعت نفت، اما هیچ گونه بیماری آبسنگ های مرجانی جزیره خارگ را تهدید نمی کند.

سلامت کامل آبسنگ های مرجانی سواحل جزیره خارگ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، داود میرشکار این پایش با بیان اینکه پایش آبسنگ های مرجانی استان بوشهر در ماههای فروردین و اردیبهشت یعنی پیش از شروع فصل گرما و گرم شدن آبهای خلیج فارس انجام شدف ادامه داد: با هدف تعیین وضعیت سلامت زیستگاه های با اهمیت آبسنگ های مرجانی، وضعیت تغییرات رنگی آبسنگ ها، پراکنش و فراوانی ماهیان زینتی و بی مهرگان این زیستگاه ها انجام شده است.

وی افزود: در این عملیات مطالعاتی ضمن همراهی محققان دانشگاهی، بیماری های آبسنگ های مرجانی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد در زیستگاه منطقه نایبند دو نوع بیماری آبسنگ ها را تهدید می کند، اما در جزیره خارک در محدوده مطالعه شده بیماری مشاهده نشده است، اما مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پس از پایان فصل گرم نیز پایش دیگری در منطقه انجام می شود که اطلاعات و داده های آن با داده های این پایش جمع بندی و وضعیت نهایی آبسنگ ها از نظر سلامت، پراکندگی و میزان تلفات مشخص می شود.

آبسنگ های مرجانی
آبسنگ مرجانی یا صخره‌های مرجانی از قدیمی ‌ترین و غنی‌ ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند. بیشتر صخره‌های مرجانی بین 5 تا 10 هزار سال عمر دارند و بسیاری از آنها صخره‌های آبی روی هم انباشته شده‌ای هستند که میلیونها سال قدمت دارند.

مرجان هایی که صخره‌های مرجانی را تشکیل می‌ دهند تنها در شرایط خاصی پرورش می‌ یابد، آنها در آب گرم، شور و تمیز زندگی می ‌کنند، مرجان ها همچنین فقط در آبهای کم‌ عمقی که نور خورشید بتواند به آنها برسد زندگی می‌ کنند.

بیش از 50 گونه آبسنگ مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که عوامل مختلفی مانند آلودگی های نفتی، پساب ها و چند سالی است ریزگردها حیات این گونه های ارزشمند را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به اینکه آبسنگ های مرجانی به عنوان جنگل های دریایی و همچنین مامن انواع آبزیان است، از این رو حفاظت از آنها باید جدی گرفته شود؛ زیرا نابودی آنها تهدیدی برای دیگر آبزیان خواهد بود.

(چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۷:۲۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید