جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۱۰
IOTC
شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۲
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۸۶۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

صادرات نفت ایران به غرب با صادرات به آسیا برابر شد

یک منبع آگاه به رویترز گفت صادرات نفت ایران به غرب در ماه مه افزایش یافت و به بالاترین سطح از زمان لغو تحریم‌ها در اوایل سال ۲۰۱۶ رسید و تقریبا با حجم صادرات این کشور به آسیا برابر شد.

صادرات نفت ایران به غرب با صادرات به آسیا برابر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران ، ایران که سابق بر این دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک بود، تولیدش را از سال ۲۰۱۶ افزایش داده تا سهم بازاری که در دوران تحریم‌ها به رقیبان منطقه ای از جمله عربستان سعودی و عراق واگذار کرده بود را جبران کند.


در حالیکه بسیاری از کشورهای آسیایی در دوران تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه دادند اما کشورهای غربی وارداتشان را متوقف کردند و در نتیجه مجموع صادرات ایران نصف شد و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

به گفته منابع آگاه، ایران در ماه مه حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز به اروپا شامل ترکیه نفت صادر کرد که تقریبا به سطح پیش از تحریم‌ها رسید و نسبت به ۱.۲ میلیون بشکه در روز صادرات به آسیا، اندکی کمتر بود.

محاسبات رویترز نشان داد صادرات ایران به آسیا در ماه میلادی گذشته، پایین‌ترین سطح از فوریه سال ۲۰۱۶ بود.

صادرات نفت به آسیا به دلیل افزایش خرید میعانات نفتی از سوی کره جنوبی و ژاپن و کاهش خرید نفت از سوی آنها کاهش یافت.

به گفته منبع آگاهی که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات، مایل نبود نامش فاش شود، میعانات ایران که در ذخایر شناور نگهداری می‌شود، با خرید بالاتر از سوی ژاپن و کره جنوبی تقریبا ته کشیده است.

علت دیگر صادرات کمتر ایران به آسیا، تصمیم هند برای کاهش خرید سالانه از سوی ایران به میزان یک پنجم برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۸ بود.

تهران پس از لغو تحریم‌ها، مشتریان جدیدی مانند لیتاسکو و لوتوس را پیدا کرد و مشتریان قدیمی مانند توتال، انی، توپراس، رپسول، سپسا و هلنیک پترولیوم را دوباره جلب کرد.

ایران که عضو اوپک است، از مشارکت در توافق کاهش تولید این سازمان که در دسامبر منعقد گردید، معاف شد.

تولید نفت ایران در ماه مه به ۳.۹ میلیون بشکه در روز بالغ شد.

بر اساس گزارش رویترز، ایران در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز گرید وست کارون تولید می‌کند که آن را با گریدهای سنگین دیگر ایرانی برای صادرات ترکیب می‌کند.
(شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۱۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید