شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۴۶
IOTC
پنج شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۶ / ۲۳:۰۵
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۷۹۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

اعضای اوپک برای تمدید مصوبه کاهش تولید نفت گردهم می آیند

وزیران نفت 12 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - ساعاتی دیگر در وین گردهم می آیند تا در تصمیمی سرنوشت ساز مصوبه سال گذشته خود در کاهش تولید را برای یک دوره شش یا 9 ماهه تمدید کنند.

اعضای اوپک برای تمدید مصوبه کاهش تولید نفت گردهم می آیند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران ، این صد و هفتاد و دومین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - است که عصر پنجشنبه در وین پایتخت کشور اتریش و مقر اوپک تشکیل می شود.

نوامبر سال گذشته میلادی - آذر ماه 95 - وزیران نفت کشورهای عضو اوپک پس از چند روز گفت و گوهای فشرده توافق کردند برای بهبود بهای بازار نفت، یک میلیون و 200 هزار بشکه ای از تولید روزانه خود را در نیمه نخست سال 2017 میلادی کاهش دهند.
نشست امروز وزیران نفت کشورهای عضو اوپک برای تمدید این تصمیم برای مدت شش یا 9 ماه خواهد بود.
البته نمی توان از همراهی کشورهای غیرعضو اوپک برای کاهش تولید چشم پوشی کرد که تصمیم گرفتند در مجموع روزانه 600 هزار بشکه از تولید خود بکاهند.
روند رو به کاهش ذخیره سازی های نفت خام انگیزه ای شده تا وزیران انرژی عضو اوپک از جمله عربستان، عراق، الجزایر، کویت و ایران در اظهارنظرهای خود از تمایل تمدید این توافق برای شش یا 9 ماه آینده سخن بگویند.
آنگونه که شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده، کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیشنهاد تمدید 9 ماهه برنامه کاهش تولید را به اعضا ارائه کرده است.
بر اساس بیانیه‎ این کمیته که متشکل از شش کشور عضو و غیرعضو اوپک است، از ادامه برنامه کاهش تولید اوپک تا ماه مارس 2018 حمایت شده است.
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که برای شرکت در این اجلاس به وین سفر کرده است، در بدو ورود به هتل کمپینسکی وین گفت: ایران برای تمدید توافق کاهش عرضه نفت که در 30 نوامبر 2016 - دهم آذر ماه 95 - تصمیم گرفته شد، با هر بازه زمانی آماده است.
وی در پاسخ به پرسشی در باره اینکه ایران با توافق شش ماهه موافق است یا 9 ماهه، گفت: هر دو بازه زمانی برای ما قابل پذیرش است.
وزیر نفت همچنین در باره اینکه، تولید نفت ایران با تمدید توافق اوپک چه تغییری می کند، گفت: تغییری نخواهد کرد و در همان سطح حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز بر مبنای منابع ثانویه باقی می ‌ماند.
کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا اعضای اوپک هستند.
(پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶) ۲۳:۰۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید