پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۱۲
IOTC
سه شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۴۵۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

عزیمت نخستین نفتکش ایرانی از پایانه نفتی خارگ/صادرات نفت ایران به اندونزی آغاز شد

یک فروند نفتکش ایرانی برای نخستین بار پس از لغو تحریم‎ ها برای تحویل محموله نفت کشورمان، عازم اندونزی شد که براساس برنامه زمانبندی، روز اول اسفند در این کشور برای تحویل نفت پهلوگیری خواهد کرد.

عزیمت نخستین نفتکش ایرانی از پایانه نفتی خارگ/صادرات نفت ایران به اندونزی آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، یک فروند کشتی این شرکت برای تحویل محموله نفتی مزبور به پالایشگاه «سیلاکاپ» (Cilacap) اندونزی، عازم این کشور شد.

این محموله نخستین محموله نفتی است که ایران پس از برداشته شدن تحریم های بین‎المللی در سال 2016 میلادی، به اندونزی ارسال می‎کند.

پهلوگیری این کشتی نفتکش ایرانی در این بندر شرق آسیا در میانه افزایش تنش‎ها با آمریکا، به فهرست بنادری که ایران قادر به توقف در آنهاست می افزاید.

همچنین تحویل نفت ایران به اندونزی درست در زمانی صورت می‎گیرد که تهران و جاکارتا مذاکرات جدی خود را آغاز کرده‎اند و دو کشور برای سرمایه‎گذاری اندونزی در صنایع بالادستی نفت ایران، و سرمایه‎گذاری شرکت ملی نفت ایران در صنایع پائین دستی پالایشی در اندونزی مذاکرات خود را آغاز کرده اند.

نشریه لویدز لیست در ماه سپتامبر 2016 گزارش داده بود که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در حال مذاکره برای خرید سهام پالایشگاه در هندوستان، اندونزی و اروپاست.

اقدام مزبور شرکت ملی نفت ایران گامی مهم و راهبردی برای تصاحب بازار به منظور صادرات نفت خود قلمداد می شود.

نفتکش یاد شده که در پنجم فوریه 2017 (17 بهمن 1395) از پایانه نفتی جزیره خارگ حرکت و سفر خود را به سمت پایانه نفتی سیلاکاپ اندونزی آغاز کرد و قرار است 19 فوریه ( اول اسفند 1395) به پایانه سیلاکاپ ( جاوه مرکزی )، که بزرگترین پالایشگاه نفت اندونزی در آن واقع است برسد.

اندونزی هیچگاه بازار بزرگی برای نفت ایران نبوده و تهران - جاکارتا در زمینه محصولات کشاورزی و تولیدات نفتی نظیر قیر با یکدیگر رابطه تجاری دارند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی لویدز لیست، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی، پیش از اعمال تحریم‎های غرب در سال 2011 میلادی بیشتر به کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، و سریلانکا بود.

اطلاعات لویدزلیست نشان می‎دهد که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه (دی-بهمن) 2017 میلادی با اندکی کاهش نسبت به دسامبر برابر با 2.09 میلیون بشکه در روز رسید، صادرات نفت ایران در ماه دسامبر (آذر-دی) 2016 نزدیک به 2.51 میلیون بشکه بود.

صادرات نفت ایران در حالی در ماه ژانویه امسال کاهش یافته است که ایران در بین معدود تولیدکنندگان نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) قرار دارد که از برنامه کاهش تولید نفت مستثنی شده است.

عمده‎ترین واردکنندگان نفت ایران در ماه ژانویه کشورهای چین، فرانسه، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، کره جنوبی، اسپانیا، و ترکیه بوده اند.

(سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۲۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید