پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۵۹
IOTC
دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۴۵۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

کشف 6.5 میلیارد بشکه نفت جدید در دولت یازدهم

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح جزئیات اکتشاف های جدید انرژی در کشور گفت: در دوره فعالیت دولت یازدهم تاکنون در مجموع 9 میدان گازی، چهار میدان نفتی و یک مخزن نفتی جدید با ظرفیت 6.5 میلیارد بشکه نفت درجا و بیش از 64 میلیارد فوت مکعب گاز درجا کشف شده است.

کشف 6.5 میلیارد بشکه نفت جدید در دولت یازدهم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سیدصالح هندی امروز (دوشنبه) در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت منابع نفت و گاز کشور افزود: مجموع ذخایر نفت و میعانات کشف شده در طول برنامه پنجم توسعه 30 میلیارد بشکه ذخایر درجاست که 4.7 میلیارد بشکه از آن قابل استحصال است.

وی اضافه کرد: براساس برنامه پنجم توسعه که سال 95 نیز به آن الحاق شد، 11 میدان گازی، 10 میدان نفتی، دو مخزن جدید گازی و دو مخزن نفتی نیز کشف شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: چهار میدان نفتی پیش تر کشف شده بود و چاه های تحدیدی برای تعیین مرز نیز انجام شد که افزایش ظرفیت میدان ها را به دنبال داشت.
وی اضافه کرد: میدان های پازن، خارتنگ، چارک، یادمان و سپهر جنوب غربی از جمله میدان های تازه کشف شده نفت و گاز کشور محسوب می شوند.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: در برنامه پنجم توسعه 128 تریلیون فوت مکعب گاز کشف شد که 83.8 تریلیون فوت مکعب از آن، قابل استحصال است.
هندی با تشریح جزئیات اکتشاف چند میدان مهم نفت و گاز گفت: میدان پازن در سال 1394 کشف شد که در جنوب استان فارس و 170 کیلومتری شیراز قرار گرفته است. حجم گاز درجای این میدان، 19.5 تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی درجای آن نیز 312 میلیون بشکه است.
«میدان خارتنگ به عنوان دومین میدان مهم گازی نام برد و بیان داشت: این میدان در 120 کیلومتری بوشهر واقع شده و دارای بیش از 16 تریلیون فوت مکعب گاز درجا و 261 میلیون بشکه میعانات گازی است.»
« میدان چارک در 220 کیلومتری بندرعباس و نزدیک دریا قرار گرفته و دارای 17.4 تریلیون فوت مکعب گاز درجا و 174 میلیون بشکه میعانات گازی است.»
« میدان نفتی یادمان نیز در دشت آبادان و منطقه مرزی واقع شده، اما مشترک نیست. این میدان 2.8 میلیارد بشکه نفت درجا دارد.»

**برنامه ششم توسعه
هندی گفت: در برنامه ششم توسعه حفاری 36 حلقه چاه حفاری خشکی و پنج چاه دریایی پیش بینی شده است.
وی به دستور «بیژن زنگنه» وزیر نفت برای تغییر اولویت های اکتشافی اشاره کرد و گفت: وزیر نفت تاکید کرده است بجای حجم ذخایر نفت و گاز، به اولویت های اکتشاف و مکان آنها توجه بیشتری شود.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این که پنج طرح اولویت دار برای اکتشاف در نظر گرفته شده است، افزود: اکتشاف در خلیج فارس برای کشف میدان های نفت با تاکید بر میدان های مشترک، اکتشاف نفت در دشت آبادان، اکتشاف منطقه رسوبی موسوم به «دزفول شمالی» و «دزفول جنوبی» برای کشف گاز و منطقه رسوبی «کپه داغ» در استان گلستان جزو اولویت های اکتشافی قرار گرفته است.
هندی افزود: بر اساس پیش بینی برنامه ششم توسعه باید 30 میلیارد بشکه نفت و 70 تریلیون فوت مکعب گاز کشف شود.

**بلوک های اکتشافی
وی به بلوک های اکتشافی در کشور، اشاره کرد و افزود: 14 قرارداد برای بلوک های اکتشافی به امضا رسیده که کار 11 بلوک به پایان رسیده است.
هندی با بیان این که هزینه اکتشاف این بلوک ها 1.2 میلیارد دلار شده است، اضافه کرد: از طریق اکتشاف این بلوک ها بیش از 16 تریلیون فوت مکعب و 1.6 میلیارد بشکه نفت درجا کشف شده است.

**امضای قراردادهای مطالعاتی
وی به امضای چهار قرارداد اکتشاف با شرکت ها و دانشگاه های اروپایی اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون قراردادهایی با او.ام.وی اتریش، لوک اویل روسیه، دانشگاه بارسلونا و دانشگاه ناپل ایتالیا قراردادهای مطالعاتی امضا شده است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با یبان این که به تازگی برای 2 طرح مطالعاتی توافق شده است، گفت: بر این اساس، با شرکت پتروناس مالزی و یک شرکت اروپایی برای اجرای طرح های مطالعاتی اکتشافی، توافق شده است.

**همکاری با شرکت های خارجی
وی درباره همکاری با شرکت های خارجی در بلوک های اکتشافی، گفت: برای مطالعه سه بلوک با شرکت های پتروویتنام، ادیسون و یک شرکت کرواسی همکاری می شده که اکنون مشارکت با شرکت های پتروویتنام، ادیسون در حال انجام است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: از سفارت کرواسی نیز تماس گرفته شده و قرار است که آنها در 30 بهمن ماه درباره جزئیات همکاری در یک بلوک اکتشافی به ایران بیایند.
هندی ادامه داد: برای بلوک های اکتشافی تعیین شده قرار است مناقصه برگزار شود که اجرای شماری از آنها در قالب مدل جدید قراردادی بوده و بقیه بر اساس مدل قراردادی قبلی خواهد بود.

**اکتشاف دریای خزر
وی درباره اکتشاف در منطقه خزر و استان های شمالی کشور، گفت: استان های شمالی جزو مناطق مستعد برای ذخایر نفت و گاز به شمار نمی روند، به جز مناطق شرقی که در نزدیکی حوضه گازی کپه داغ قرار دارد.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هزینه حفاری در منطقه دریای خزر بسیار بالا است، اما اکنون دکل امیرکبیر برای اثبات حاکمیت ایران در دریای خزر در حال فعالیت در این منطقه است.

** کشف دو میدان مشترک در خلیج فارس
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در پاخ به سوال ایرنا، درباره وضعیت اکتشاف در میدان های دریایی و مشترک، گفت: 2 میدان فرزاد الف (مشترک با عربستان) و سپند (مشترک با قطر )در خلیج فارس کشف شده است.
هندی ادامه داد: در میدان های مشترک خشکی نیز اکتشاف های جدید منجر به افزایش حجم ذخایر نفتی میدان مشترک یادآوران در منطقه مرزی با عراق شد.
وی اضافه کرد: در این مدت، اکتشاف هایی نیز در میدان هایی مانند دهلران، سومار، سامان، بیستون و خسرو انجام شده که مرزی هستند، اما مشترک نیستند.

**اکتشاف منابع شیل
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره اکتشاف منابع نفت و گاز شیل نیز گفت: فاز نخست اکتشاف هیدرات های گازی عمان انجام شده و قرار است قرارداد فاز دوم این طرح نیز در آینده انجام می شود.
هندی ادامه داد: طرح اکتشاف شیل های گازی در منطقه لرستان نیز 80 درصد پیشرفت دارد.
(دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۰۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید