چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۲۰
IOTC
سه شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۰:۵۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۳۰۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

شیرازی ها برترین نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت جنوب؛انتشار تئاترنوشت«پره‌ پروانه‌ پولادی»

تئاترنوشت «پره‌ پروانه‌ پولادی» نوشته‌ سعیدرضا خوش‌شانس از سوی انتشارات دریابیگی و به همت روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران منتشر و در تالار مشاهیر مجموعه‌ تئاتر شهر رونمایی شد.

شیرازی ها برترین نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت جنوب؛انتشار تئاترنوشت«پره‌ پروانه‌ پولادی»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، «پره‌ پروانه‌ پولادی» که سال قبل عنوان متن برگزیده‌ دومین جشنواره‌ نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت جنوب را به خود اختصاص داده بود در حاشیه‌ اختتامیه‌ سومین دوره‌ این جشنواره نمایشنامه‌نویسی رونمایی شد.



این تئاترنوشت، یک کمدی-تراژدی در شش بازی است که به حوادث روزهای واپسین انقلاب ٥٧ و حادثه‌ی سینما رکس آبادان می‌پردازد. هر چند نویسنده در ابتدای کتاب هرگونه ادعا در خصوص حقیقی بودن وقایع را انکار کرده است اما اثردر بازنمایی جو ناآرام این دوره تاریخی موفق به نظر می‌رسد و در دیالوگ‌نویسی شاخص است.


«پره‌ پروانه‌ پولادی» امسال به کارگردانی نوید جعفری در شیراز در جشنواره‌ فجر استان فارس شرکت کرد و توانست رتبه‌ دوم نمایشنامه‌نویسی را به همراه جوایز دیگر از آن خود کند. این تئاتر در پائیز ٩٥ در شیراز در سالن استاد سپاسدار به روی صحنه رفت و توانست اقبال مخاطبان را به خود جلب کند.


در مجموعه‌ چاپ شده از سوی انتشارات دریابیگی، دیگر آثار تقدیر شده‌ این جشنواره نیز منتشر شده که تئاترنوشت «یک زندگی ایرانی» نوشته‌ آرمان طیران و «واقعه خوانی شهادت نوروز پسر صفدر آهنین جان» نوشته‌ فرهاد ارشاد دیگر نویسندگان با سابقه‌ شیرازی در آن به چشم می‌خورد.


این تئاترنوشت، چهارمین اثری است که از سعیدرضا خوش‌شانس پس از از نمایشنامه‌های «یونان باستان تا جون آدمیزاد»، «مرثیه‌ای برای مادمازل کارمو» و «گاوچران‌های مفرغی» به چاپ رسیده است.


سعیدرضا خوش‌شانس دانش‌آموخته‌ رشته‌ ادبیات نمایشی تئاترنویس، منتقد و مترجم ایرانی است که در سال ١٣٦٥ شیراز متولد شد. او نوشتن نمایشنامه‌هایی مثل «از یونان باستان تا جوون آدمیزاد»، «پره‌ پروانه‌ پولادی»، «مرثیه‌ای برای مادمازل کارمو»، «هفت دقیقه یک‌نفس سکوت»، «گربه‌ای چاردست‌وپا در پوست گردو»، «یلدای سیما و رویا» و مقاله‌های «سنجشِ کاربردی واژه‌ی نمایشنامه»، «اسپرانتوی نمایش»، «آسیب‌شناسی تئاتر دیده‌باخته»، «زبان‌شناسی ادبیات دراماتیک» و... را در کارنامه‌ خود دارد.


آخرین اثر این نویسنده، ترجمه‌ نمایشنامه‌ای به نام «نیچه، ای پسر بد!» از ریچارد فورمن، نمایشنامه‌نویس و کارگردان آوانگارد آمریکایی است که با یادداشتی از خود نویسنده تا ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.


این درحالیست که نمایشنامه «یک زندگی ایرانی» به نویسندگی آرمان طیران از استان فارس و «خرده خاطرات روزهای خونین خارگ» به نویسندگی علی میرزا عمادی از استان فارس و نمایشنامه «واقعه خوانی شهادت نوروز پسر صفدر آهنین جان» به نویسندگی فرهاد ارشاد از استان فارس مورد تقدیر دومین جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب قرار گرفتند.


گفتنی است: در مراسم رونمایی این کتاب سعید اسدی دبیر جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، رضا بنفشه خواه بازیگر، رضا بهارلو کارگردان و مدرس دانشگاه و دکتر رحمت امینی، کارگردان و مدرس دانشگاه و همچنین مدیرعامل پایانه‌های نفتی آیران و برخی از مسول وزارت نفت در این مراسم حضور داشتند
(سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵) ۰۰:۵۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید