جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۰۷
IOTC
سه شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۰:۵۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۳۰۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
در مراسم اهدای جوایز سومین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت،

پیوند صنعت و فرهنگ نویدبخش اتفاق‌های خوب است

مراسم اهدای جوایز سومین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت، دوشنبه 27 دی‌ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

پیوند صنعت و فرهنگ نویدبخش اتفاق‌های خوب است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در مراسم اهدای جوایز سومین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت، مهدی شفیعی مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی، سخنان خود را با یاد رکن‌الدین خسروی آغاز کرد و گفت: به جامعه تئاتری تسلیت می‌گویم. در مدتی کوتاه، اساتید بزرگ تئاتر همچون منوچهر والی، داوود رشیدی، سعید کشن‌فلاح و... رخت بربسته‌اند. فوت رکن‌الدین خسروی را تسلیت می‌گویم. البته همان‌طور که می‌دانید ما حضور فیزیکی این اساتید را نداریم اما آموخته‌هایشان در حوزه تئاتر وجود دارد و چراغ راه شاگردان آن‌ها است.

شفیعی در ادامه صحبت‌های خود به پیوندی که میان نفت و مدرنیته وجود دارد اشاره کرد و گفت: ورود نفت به‌ویژه در جنوب، اتفاق‌های مهمی را شکل داده است. نقشی که نفت در حوزه اعتلای سینما، نشر، کتاب، کتاب و حتی تئاتر داشته است، قابل انکار نیست. تئاتر بعد از انقلاب در جنوب، مدیون شهید سیاحی است؛ او از اساتید تئاتر بود که در اوایل جنگ به شهادت رسید.

مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی ضمن اعلام این نکته که در دورانی تئاتر کارگری بسیار مورد توجه بوده است، گفت: در دورانی جشنواره‌ای مختص به این نوع تئاتر برگزار می‌شد و گروه‌ها در آن حضوری پررنگ داشتند. باید در این حوزه گروه‌های توان‌مندی ایجاد کنیم تا به ایجاد نشاط و دمیدن روح به فضای کارگری منجر شود. مدیران باید کمک کنند تا بتوانیم این اتفاق را شکل دهیم تا فضای گفت‌وگو تقویت شود و برای به‌وجود آوردن فضایی خلاق و پویا، نشاط ایجاد کنیم.
مهدی شفیعی در پایان اعلام کرد: با نگاه خوب و توجه ویژه هنرمندان خلاق در هر منطقه، می‌توان به تولید هنر رسید. در زمینه نمایشنامه‌نویسی شرایط خوبی فراهم شده است تا هنرمندان از نزدیک با اتفاق‌ها آشنا شوند. نمایشنامه‌نویسان بر اساس لمس واقعیت، دست به خلاقیت می‌زنند از مسئولان شرکت پایانه‌های نفتی ایران سپاس‌گزارم که این شرایط را برای هنرمندان فراهم کردند. با این پیوند صنعت و فرهنگ، در آینده شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود.
جشنواره نمایشنامه‌نیسی صنعت نفت برگزیدگانش را شناخت
در ادامه این مراسم، سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت، برگزیدگان خود را شناخت:
تندیس جشنواره و مبلغ چهار میلیون تومان به نفر نخست برگزیده این جشنواره، به محمدرضا آریان‌فر برای دو نمایشنامه «عقربه‌ها هنوز به خواب فکر می‌کنند» و «پیرمرد ... بقچه ... دوچرخه» از اصفهان تقدیم شد.
تندیس جشنواره و مبلغ سه‌میلیون تومان به رتبه دوم این جشنواره به آرمان طیران که از استان فارس و با نمایشنامه «همه‌چیز درباره پیاز» در این جشنواره حضور داشت، تعلق گرفت.
تندیس جشنواره و مبلغ دومیلیون تومان به رتبه سوم جشنواره نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت، به لیلا روغنگیرقزوینی که از استان قزوین با نمایشنامه «مکعب» در جشنواره حضور یافته بود، اهدا شد.
همچنین نمایشنامه‌های «دیدمک» نوشته ابراهیم گله‌دارزاده، «چند قایق تا قدمگاه» اثر حبیب خدامی، «ژنرال نفت» اثر علی غلامی و «آشیانه آبی» نوشته نازیلا غفاری، آثار شایسته تقدیر سومین جشنواره نمایشنامه‌نمویسی صنعت نفت شناخته شدند که به هر یک از این نویسندگان، مبلغ یک‌میلیون تومان اختصاص یافت.
دفتر ارتباط با هنرمندان در صنعت نفت ایجاد می‎شود
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور عملیات غیرصنعتی، از ایجاد دفتر ارتباط با هنرمندان با هدف تعامل بیشتر با جامعه هنری در شرکت ملی نفت ایران خبر داد.
رضا خلیلی در آیین پایانی سومین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی صنعت نفت گفت: رشد و توسعه صنعت نفت، تحولات و دگرگونی‌های عظیم و شگرفی را در ساختار مناطق میزبان صنعت نفت و در ارکان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور پدید آورده است و در عین حال، پیدایش نفت در جنوب، به فرهنگ و ادبیات کهن این مرز و بوم خدمت کرده است. نویسندگان متعددی در ایران به نفت پرداخته‌اند و داستان مردمانی را قلم زده‌اند که زندگی‌شان با نفت عجین شده است.
وی افزود: صنعت نفت ایران، محور اصلی تحولات عظیمی در تاریخ معاصر کشور و منطقه بوده است و رویدادها و حوادث متعددی را از سر گذرانده است؛ در لحظه لحظه و جای جای تاریخ بیش از یک قرنی صنعت نفت ایران، اهتمام، بزرگی، دلاوری، فداکاری و وطن پرستی مردان نفتی ایران به چشم می‌آید که این رویدادها بدون تردید برای دولت و ملت و دوستداران ایران اسلامی، جذاب و بی‌همتا است.
ضرورت استفاده نفت از ابزارهای متنوع اطلاع رسانی
رییس شورای فرهنگی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: توسعه صنعت‌نفت به عنوان عظیم‌ترین و بنیادی‌ترین صنعت ایران و پر استعدادترین بخش نظام اقتصادی ایران، اهمیت ویژه و تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور در منطقه و جهان دارد و در این میان نقش کلیدی اطلاع‌رسانی و استفاده از ابزارهای متنوع ارتباط با مخاطبان عام و خاص ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
وی افزود: نمایشنامه به ‌عنوان یک اثر ادبی می‌تواند منعکس‌کننده اتفاقات و فراز و نشیب‌های صنعت نفت و خدمات و دلاوری‌های کارکنان صنعت نفت در قلب تاریخ باشد و در فضاسازی و اطلاع‌رسانی به دور از شیوه‌های مرسوم تبلیغی کارآمدتر از ابزارهای دیگر عمل کند.
خلیلی تصریح کرد: نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان با استفاده از تکنیک‌ها و شگردهای ویژه خود می‌توانند، جایگاه صنعت نفت در ایران اسلامی و در جهان و نقش پررنگ و ارزشمند کارکنان صنعت نفت در توسعه اقتصادی و سیاسی کشور را در منتالیتی و ذهنیت عمومی مخاطبان عمومی و تخصصی، به خوبی نهادینه کنند، چرا که استفاده از ابزارهای هنری، برای ثبت وقایع و رویدادهای مهم صنعت نفت می‌تواند در راستای مستندنگاری تاریخ این صنعت معظم کارگشا باشد.
وی تاکید کرد: بر همین اساس، روابط عمومی‌های شرکت ملی نفت ایران باید تلاش کنند تا با طراحی برنامه‌های فرهنگی، هنری و اطلاع‌رسانی منسجم، هماهنگ و هدفمند، جایگاه و توانمندی تخصصی روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران را که مؤسس و مروج روابط عمومی در ایران است را در اذهان مخاطبان عام و خاص هدف صنعت نفت، آنچنان که شایسته است، تبیین کنند.

هنرمندان برای ثبت اتفاقات تاریخی صنعت نفت پیشقدم شوند
سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران نیز در این مراسم گفت: از زمان پیدایش نفت در ایران تاکنون، نقش صنعت نفت در تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیار پررنگ بوده است و زبان هنر می تواند به خوبی این نقش مهم را به تصویر بکشد.
وی با بیان اینکه ما امروز نیاز داریم تا با خلق آثار هنری، تلاش ها و پایداری کارکنان صنعت نفت در دوران‎های تاریخی پر فراز و نشیب مانند دوران دفاع مقدس را زنده نگاه داریم، افزود: ما از همه هنرمندان و نویسندگان می خواهیم در ثبت این بزرگمردی ها و اتفاقات تاریخی به صنعت نفت کمک کنند.
برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی می‎تواند منشأ خلق آثار ماندگار هنری باشد
محمد ناصری، رییس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و رییس سومین جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت در این مراسم با بیان اینکه حوزه کاری صنعت نفت روایتی از تلاش های کارکنان زحمتکشی است که برای اقتصاد ایران تلاش می کنند، افزود: ما در این مسیر می توانیم با استفاده از هنر تلاش های این عزیزان را به دیگران نیز نشان دهیم و امیدواریم برگزاری این رویداد هنری منشا خلق آثار ماندگاری برای صنعت نفت باشد.
وی ابراز امیدواری کرد این رویداد هنری در چهارمین دوره خود که سال آینده برگزار می شود، نیز با همین استقبال در سطح ملی برگزار شود.

سومین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی صنعت نفت به اهتمام روابط عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران و با دبیری مجتبی عوض زاده، رئیس روابط عمومی این شرکت برگزار شده است و چهارمین دوره این رویداد نیز سال آینده برگزار می شود.
رضا بنفشه‌خواه: ضعف ما، ادبیات است
پایان‌بخش این مراسم، رونمایی از کتاب «پره پروانه پولادی» بود. هفت اثر برگزیده دومین جشنواره منطقه‌ای نمایشنامه‌نویسی صنعت نفت جنوب در قالب این کتاب منتشر شده‌اند. این کتاب به همت رضا بهارلو و توسط روابط‌عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران و نشر دریابیگی منتشر شده است.
پیش از رونمایی از این کتاب، از میرعلیرضا دریابیگی؛ مدیر انتشارات دریابیگی تقدیر شد. دریابیگی ضمن تقدیر از نگاه مثبت مهدی شفیعی به تئاتر از مسئولان شرکت پایانه‌های نفتی خواست تا بیشتر به تئاتر ، خصوصا تئاتر دانشگاهی ورود کنند و در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.
سپس رضا بنفشه‌خواه برای رونمایی از «پره پروانه پولادی» روی صحنه رفت و گفت: سیدپیروز موسوی مرا یاد 50 سال پیش انداخت. سال 45 تازه از هنرکده هنریشگی هنرآموخته شده بود و قرار شد در نمایش «عروسی فیگارو» نوشته پی‌یر بومارشه و با کارگردانی زنده‌یاد مصطفی اسکویی بازی کنم. این نمایش قراردادی با صنعت نفت داشت تا به‌مدت 18 روز؛ از اوایل تا بیستم بهمن‌ماه در یازده شهر استان خوزستان همچون جزیره خارک، گچساران، مسجد سلیمان و ... یک نوبت اجرا شود البته در اهواز این نمایش دو اجرا را تجربه کرد، یک اجرا برای گمرک و یک اجرا برای صنعت نفت. این خاطره دوباره برایم زنده شد.
بنفشه‌خواه در پایان از مدیران شرکت پایانه‌های نفتی برای برگزاری این جشنواره تشکر کرد و به آن‌ها تبریک گفت و افزود: این جشنواره باعث می‌شود به بحث نمایشنامه‌نویسی بیشتر پرداخته شود. هر دانشجویی که از من می‌پرسد چه گرایشی را انتخاب کنم، گرایش ادبیات نمایشی را به او پیشنهاد می‌کنم چون ضعف ما در ادبیات نمایشی است و باید این بخش تقویت شود. این مساله در سریال‌های ما هم دیده می‌شود.

(سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵) ۰۰:۵۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید