پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۱۴
IOTC
سه شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۵
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۶۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

روزهایی روشن‌تر در راه است

امروز موضوع نفت، مسئله‌ای صرفا اقتصادی نیست؛ تا جایی که بسیاری از رویدادهای منطقه و جهان را می‌توان معطوف به نفت و انرژی تفسیر و تحلیل کرد.

روزهایی روشن‌تر در راه است

به زبان ساده‌تر، ثبات امنیت و قدرت کشورها، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیوندی مستقیم با توانمندی‌ آنها در حوزه نفت و انرژی دارد. این موضوع به ویژه در کشورهای تولیدکننده نفت و گاز، نقشی تعیین کننده‌تر دارد و افزون بر مزیت‌های اقتصادی، جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی این کشورها را تببین خواهد کرد.

با توجه به همه این واقعیت‌ها، سیاست‌های وزارت نفت در دولت یازدهم، بر مبنای توسعه همه‌جانبه و پایدار تعریف و با اولویت‌بندی واقع ‌بینانه و مبتنی بر آینده‌نگری برنامه‌ریزی شد. محور این برنامه‌ها نیز، سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود که پیشتازی صنعت نفت در آن را به روشنی می‌توان در قالب نمادهایی چون جلوگیری از خام فروشی، افزایش تولید فرآورده‌های راهبردی نفتی، توسعه صنعت پتروشیمی، تقویت توانمندی شرکت‌های داخلی، بومی‌سازی فناوری‌های نو و جهت‌گیری به سمت توسعه و تولید از میدان‌های مشترک نفت و گاز مشاهده کرد.

در حوزه تولید فرآورد‌ه‌های نفتی، بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور، موفقیت و دستاوردی انکارناشدنی است. تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در فاز نخست این پالایشگاه و تداوم اجرای طرح توسعه آن با ظرفیت کامل ٣٦ میلیون لیتری، نه تنها کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد کرد، بلکه ایران به جمع صادرکنندگان این فرآورده راهبردی خواهد پیوست.

در حوزه پتروشیمی که نماد بارز جلوگیری از خام فروشی و ارتقای ارزش افزوده نفت و گاز به شمار می‌رود، ظرفیت تولید محصولات به ٦٣ میلیون تن و حجم صادرات به ١٩,١ میلیون تن در سال رسیده است که با به ثمر رسیدن طرح‌های در دست اجرا، در سال ٢٠٢٠، ایران با توان تولید ١٣٠ میلیون تن و صادرات ٦٥ میلیون تن به یکی از قطب‌های صنعت پتروشیمی بدل خواهد شد.

دستاوردهای وزارت نفت دولت تدبیر و امید در حوزه نفت نیز، چشمگیر و البته آشکارتر است. رسیدن به ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه در روز، پس‌گرفتن سهم بازار و بازگشت به جایگاه واقعی خود در عرصه‌های بین‌المللی به ویژه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بخشی از این موفقیت‌هاست که به توضیح و تفسیر نیاز ندارد. در بخش گاز، سه سال اخیر و به ویژه سال ١٣٩٥، یکی از پرکارترین و البته موفق‌ترین سال‌های فعالیت این صنعت در دهه اخیر بود. تا پاییز امسال ظرفیت تولید گاز غنی کشور به ٨٣٥ میلیون مترمکعب در روز رسید که در سه ماه بعدی، مرز ٩٠٠ میلیون مترمکعب را پشت سر خواهد گذاشت؛ در حالی که میانگین تولید میعانات گازی نیز از ٧٠٠ هزار بشکه فراتر خواهد رفت.

اما شاید بتوان بزرگترین دستاورد این دوره وزارت زنگنه را توسعه میدان‌های مشترک به شمار ‌آورد که به عنوان اولویت نخست در دستور کار قرار گرفته بود. با اجرای برنامه‌ای شتابدار اما سنجیده، هم اکنون ایران روزانه افزون بر ٤٢٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌کند که این رقم تا پایان سال جاری به بیش از ٥٤٠ میلیون مترمکعب می‌رسد و برای نخستین بار، برداشت گاز ایران از این میدان با قطر برابر می‌شود، ضمن آن که برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز امسال آغاز می‌شود و به موازات آن توسعه غرب کارون هم با قدرت تمام پیگیری می‌شود که تولید روزانه ٢٠٠ هزار بشکه‌ای از آن از موفقیت این تلاش‌ها حکایت دارد.

توجه به واقعیت‌ها، قاطعیت و جدیت در پیگیری برنامه‌ها، آینده‌نگری و اولویت بخشی به مصالح و منافع به دور از سیاسی کاری، محور سیاست‌های زنگنه در سکانداری حیاتی‌ترین صنعت کشور در سه سال اخیر بود و حاصل آن ترسیم افق‌های روشن در آینده صنعت نفت است که با تلاش جمعی همه کارکنان وزارت نفت در همه سطوح به بار نشست و به یقین با تداوم حمایت و همدلی، روزهایی روشن‌تر هم در راه است.

اکبر نعمت الهی

(سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۲۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید