جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۲۹
IOTC
یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۶۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

تامین انرژی آسیا و ایران

رشد تقاضای نفت‏‌ خام در آسیا از هر منطقه دیگری بیشتر و واردات نفت‏ خام چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره ‏جنوبی درمجموع روزانه ١٧ میلیون بشکه است.

تامین انرژی آسیا و ایران

آسیا بزرگترین بازار نفت‏ خام برای ایران به شمار می آید و به سادگی نمی ‏توان از آن چشم پوشی کرد، اگر بنا باشد سهم ایران در تامین نفت‏ خام این چهار کشور تنها ١٠ درصد باشد، روزانه یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه نفت ایران به این کشورها صادر خواهد شد.

اهمیت منطقه آسیا برای ایران تنها به نفت‏ خام محدود نمی ‏شود. این منطقه بزرگترین واردکننده میعانات گازی و ال‏‌پی‏‌جی نیز به شمار می ‏آید. ایران نیز در شمار بزرگترین صادرکنندگان این ٢ حامل انرژی است و تولید آنها نیز در ایران رو به رشد است؛ آسیا در مجموع نزدیک به یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی وارد می کند.

ایران، قطر و استرالیا بزرگترین صادرکنندگان ال‌پی‌جی به این منطقه هستند. کره‏ جنوبی و ژاپن بزرگترین مصرف‏ کنندگان و واردکنندگان میعانات گازی در منطقه هستند.ایران هم اکنون بیش از ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گازی صادر می ‏کند که کره‏ جنوبی، ژاپن، هند و چین به ترتیب با سهم ٥٠، ٢٠، ٥ و ٦ درصدی، درمجموع بیش از ٨٠ درصد از میعانات گازی صادراتی ایران را جذب می ‏کنند.

مصرف ال ‌پی‏‌جی منطقه آسیا نزدیک به ١٠٠ میلیون تن در سال است که نزدیک به ٤٠ میلیون تن از آن، از طریق واردات تامین می‏ شود. تولید ال ‏پی ‏جی ایران هم‏ اکنون نزدیک به هفت میلیون تن است که شرکت ملی نفت و مجتمع‏‌های پتروشیمی نزدیک به پنج میلیون تن از آن را صادر می‏کنند.

در سال‏‌های تحریم، تقریبا همه ال‏ پی‏ جی صادراتی ایران روانه بازار چین می ‏شد. هم اکنون نیز، چین بزرگترین بازار ال ‏پی ‏جی صادراتی ایران به شمار میاید. این کشور در هشت ماه نخست سال ٢٠١٦ بیش از ١٠ میلیون تن ال‏‌پی ‌جی وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، بیش از ٤٠ درصد افزایش یافته است. 
هند نیز با واردات سالانه نزدیک به ٢٠ میلیون تن، دیگر بازار مهم منطقه آسیاست که به تولید ال‏ پی‏ جی ایران چشم دارد. با توجه به رشد روزافزون تولید ال‏ پی ‏جی ایران و افزایش شدید واردات منطقه آسیا، این منطقه همچنان بزرگترین بازار این فرآورده به شمار می آید.

با توجه به رشد چشمگیر تقاضای نفت‏ خام، میعانات گازی و ال‏ پی‏ جی در منطقه آسیا و رشد تولید میعانات گازی و ال ‏پی‏ جی ایران، وابستگی منطقه آسیا به ایران رو به افزایش است، ضمن این که ایران نیز نمی‏ تواند برای فروش محصولات خود به منطقه دیگری امید داشته باشد.

سعید خوشرو، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی

(یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۲۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید