جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۱۱
IOTC
سه شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۷۱۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران در رادیو گفت و گو،

نقش آفرینی مجدد در اوپک، مستلزم افزایش تولید و صادرات نفت است

پیروز موسوی در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو، درباره برنامه های وزارت نفت و این شرکت در آینده نزدیک، گفت: پس از برجام، برنامه این است که در زمینه تولید و صادرات به شرایط گذشته برگردیم زیرا کشور به درآمدهای ارزی نیاز دارد.

نقش آفرینی مجدد در اوپک، مستلزم افزایش تولید و صادرات نفت است

پیروز موسوی در ابتدا با اشاره به جایگاه وزارت نفت و سهم آن در تولید ناخالص ملی گفت: سهم وزارت نفت در درآمد ارزی کشور حدود 85 درصد است و 95 درصد انرژی مورد نیاز کشور را نیز تامین می کند. یکی از مباحث بسیار مهم در این حوزه تولید و صادرات نفت است که بخش صادرات را شرکت پایانه های نفتی ایران بر عهده دارد.

 

وی افزود: البته دریافت، ذخیره سازی و صادرات تعریف کاملی از وظایف شرکت پایانه های نفتی است. در حوزه صادرات مسئله کمیت و کیفیت نفت خام صادراتی از نگاه بین المللی جایگاه مهمی دارد که بر این اساس تمهیداتی را در نظر می گیریم و بخش هایی را برای کمک به این موضوع داریم.

 

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران در خصوص سازمان های ناظر بر عملکرد این شرکت بیان داشت: واحدهای نظارت بر تولید نفت و گاز کشور و امور بین الملل نفت که در خارک و عسلویه مستقر هستند، بر فعالیت های ما نظارت و کنترل می کنند. این واحدها نفت صادراتی را در آزمایشگاه مرجع آزمایش می کند تا کیفیت خوبی داشته باشد. در این راستا دقت سیستم های اندازه گیری بسیار مهم است که توسط این عزیزان کنترل می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در جزیزه خارک صادرات 93 درصد نفت کشور انجام می شود. در دو منطقه عسلویه و کنگان، صادرات 100 درصدی میعانات گازی را شرکت پایانه نفتی ایران بر عهده دارد. همچنین در پایانه شمال، نفت سوآپ توسط پایانه نفتی ایران صادر می شود. در پایانه ماهشهر نیز عملیات جداسازی و پهلو دهی نفت کش ها را بر عهده داریم که از این منظر درآمدهای ارزی زیادی نصیب کشور می شود.

 

موسوی به مسئله اندازه گیری به عنوان یکی از وظایف این شرکت اشاره داشت و عنوان کرد: تطبیق مقداری که سیستم های اندازه گیری به نفت کش ها می دهند و همچنین محاسبه نفت دریافتی توسط خود نفت کش، توسط شرکت پایانه نفتی ایران انجام می شود. اسناد این کار پس از آن تطبیق داده می شود که این کار بسیار مهم است. خوشبختانه پایانه خارک یکی از پایانه های برتر در سیستم های اندازه گیری و دقت در محاسبه نفت تحویلی است.

 

وی درباره برنامه های وزارت نفت و این شرکت در آینده نزدیک گفت: پس از برجام برنامه این است که در زمینه تولید و صادرات به شرایط گذشته برگردیم زیرا کشور به درآمدهای ارزی نیاز دارد. راحت ترین راه برای ایجاد پشتوانه ارزی جهت فعالیت های اقتصادی و توسعه ای در کشور، درآمدهای نفتی است. در همین راستا باید نقش خودمان را مجددا در اوپک احیا کنیم و این به دست نمی آید مگر با تولید و صادرات بیشتر.

 

وی اولویت وزارت نفت و شرکت پایانه های نفتی ایران را برداشت از میادین مشترک عنوان کرد و بیان داشت: نمی توانیم بدون توجه به این موضوع مهم به سراغ پالایشگاه برویم. نخست باید سهم و برداشت مان را از میادین مشترک از رقبا بیشتر کنیم و شاید مهمترین موضوعی که کشور و وزارت نفت با آن مواجه است، همین مسئله است. البته وضعیت برداشت ها رو به پیشرفت است و حتی احتمال دارد تا پایان سال 96 از رقیب مان نیز جلوتر بزنیم.

 

موسوی با اشاره به اینکه صادرات نفت از زمان تحریم ها دو برابر خواهد شد، اضافه کرد: این نکته بسیار مثبتی است که بیشتر سهم در صادرات توسط پایانه جزیره خارک در حال انجام است

 

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی به مسئله ورود کالای نفت به حوزه بورس اشاره داشت و ابراز داشت: ما آماده هستیم بر اساس دستورالعمل هایی که وجود دارد، نفت خام را در بورس به مشتریان بین المللی بفروشیم.

 

موسوی ادامه داد: بخش خصوصی چند محموله در ماه های گذشته ارسال کرده است ولی همچنان امور بین الملل در این حوزه فعال است. یکی از مسائل مهم در این حوزه نقدینگی است که بخش خصوصی در این حوزه دچار مشکل است.

 

وی درباره توانمندی های بخش خصوصی عنوان داشت: در کشور صنایع بزرگی ایجاد شده است و پروژه های بسیار بزرگی انجام شده است. بعد از فاز اول پارس جنوبی، مگا پروژه هایی که انجام شده بود، توسط شرکت های داخلی صورت گرفت. در حقیقت با این کار، علاوه بر نیروی اشتغال مستقیم، نیروی اشتغال غیر مستقیم بسیار زیادی در کشور انجام شده است.

 

قابل ذکر است؛ برنامه "گفت و گوی اقتصادی" از شبنه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

(سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵) ۱۲:۰۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید