شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۱۷
IOTC
چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۷
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۶۱۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
ترکان در صحن مجلس:

منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه نفت خام ایران در کنار خارک ایجاد می شود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه تجاری گفت: در صورت موافقت مجلس با لایحه ایجاد مناطق ازاد منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه نفت خام ایران راه اندازی می شود.

منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه نفت خام ایران در کنار خارک ایجاد می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران،  اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق ازاد ویژه تجاری در دفاع از لایحه 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در جلسه علنی امروز چهارشنبه 23 تیر گفت: فلسفه ایجاد 7 منطقه ای که در لایحه به ان پرداخته شده است ارتباط با همسایگان است.

وی اظهار کرد: مناطق آزاد فعلی که همه در منطقه مرزی هستند برای ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه به وجود آمده اند و مناطق جدید نیز با همین هدف ایجاد می شوند.

ترکان با اشاره به این 7 منطقه گفت: ما در حال حاضر برای ارتباط با کشور عراق منطقه آزاد اروند را داریم که صادرات ما از طریق منطقه ازاد اروند در سال گذشته 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده و در صورت تصویب این لایحه منطقه آزاد مهران و بانه و مریوان نیز برای ارتباط با عراق مرکزی از طریق کردستان ایجاد می شود.

وی با اشاره به ایجاد منطقه آزاد اینچه برون برای ارتباط با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در گلستان گفت: منطقه ازاد دیگری که ما مدنظر داریم منطقه ازاد سیستان است که به لحاظ ارتباط اقلیمی که در سیستان و بلوچستان بوده است و آسیبی که به مردم این منطقه وارد شده است امیدواریم بتوانیم با منطقه ازاد سیستان بخشی از این اسیب را جبران کنیم.

ترکان همچنین یاداور شد: ما منطقه آزاد جاسک را به عنوان پایه دوم صادرات نفت ایران ایجاد کنیم و بتوانیم غیر از منطقه ازاد خارک که پایانه اول صادرات نفت ایران منطقه دیگری را نیز برای صادرات نفت خام ایران داشته باشیم.

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: ما باید قبل از ایجاد هر منطقه آزاد جدید بررسی را در رابطه را مناطق آزادی که تاکنون در مناطق مختلف کشور راه انداخته‌ایم داشته باشیم و ببینیم کارنامه این مناطق تا چه اندازه موفق بوده است.

وی با بیان اینکه فلسفه ایجاد مناطق آزاد تولید و رونق اقتصادی است گفت: رانتها و فسادهایی که در مناطق آزاد در حال حاضر گزارش می شود وضعیت خوبی را گزارش نمی دهد.

کوچکی نژاد گفت: مناطق آزاد امروز اجازه نمی دهند که دیوان محاسبات بررسی را در رابطه با منابع انها داشته باشد.

همچنین عباسعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در موافقت یک فوریت این لایحه گفت: اصل ایجاد مناطق آزاد ویژه می تواند خوب باشد ما اشکالات را نیز قبول داریم و باید این اشکالات را رفع کنیم که البته این اشکالات ممکن است به مجریانی که در این مناطق به کار گرفته شده اند برگردند و یا ممکن است قانون مناطق ازاد و ویژه ای را داشته باشد که در صورت ایرادات قانونی باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: ما با اصل ایجاد مناطق آزاد مخالف نیستیم بلکه معتقدیم باید اشکالاتی که در این مناطق وجود دارد رفع شود.

(چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵) ۱۶:۱۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید