چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۲
IOTC
پنج شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۳
سرویس : فرهنگی و ورزشی
کد خبر : ۱۱۰۲
گزارشگر : ۲
سرویس فرهنگی و ورزشی

معرفی نفرات برتر دومین جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب

در آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب که با حضور اهالی فرهنگ و هنر شب گذشته (چهارشنبه 8 مهرماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد پس از قرائت بیانیه هیات داوران از نفرات برتر این دوره با اهدای لوح تقدیر ، تندیس و جوایزی به رسم یادبود تقدیر شد.بیانیه هیات داوران این جشنواره و نفرات برتر به شرح ذیل می باشد:

معرفی نفرات برتر دومین جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب

همچنان که نفت در طی دوران های طولانی و گذر زمان آرام آرام پدید آمده است و استحصال آن با مهارت و تلاش بی وقفه شکل می گیرد، شعر وادبیات نیز در طول قرن ها شکل های گوناگون و متنوع پیدا کرده است و آدمی همانگونه که برای بهبود زندگی اش به نقت و مشتقات آن نیازامند بوده است؛ روح و جان خود را با ادبیات و خواندن و نوشتن سیراب کرده است.

در این عرصه ،البته ادبیات نمایشی و نمایشنامه جایگاهی ویزه داشته است، زیرا که آنچه در نمایشنامه و با حضور شخصیت هایی که نمایشنامه نویس روی کاغذ آفریده است،در اجرا تکامل یافته و بر مخاطبان خود تاثیر می گذارد .در این وادی،بسیاری از مفاهیم هستی به قامت نمایشنامه درآمده و به اجرا رسیده است.

موضوع نفت یکی از مضوعات مهم طبیعت و زندگی است که رابطه ای تنگاتنگ با بشر داشته است.

در طول تاریخ هنر نیز گهگاه هنرمندان،نفت را زمینه آفرینش آثار خود قرار داده اند.طی دو سال اخیر نیز شرکت پایانه های نفتی ایران با عنایت به تاثیرگذاری هنر بر مخاطبان و لزوم شناسایی نفت و اهمیت آن در زندگی با هنر،پایه گذار جشنواره نمایشنامه نویسی با مضوع نفت شدند.خوشبختانه در همین دو دوره ای که فراخوان جشنواره به شیوه ای منطقه ای اعلام شد، استقبال تمایشنامه نویسان بسیار قابل توجه بود.همچنین تنوع ساختار و رویکرد های موضوعی، نماینگر این بود که موضوع نفت، بسیار بکر و قابل پرداخت است.به لحاظ کمی نیز استقبال نمایشنامه نویسان در دوره دوم،تقریبا دو برابر دوره نخست شده است.

هیات داوران دوره دوم این رویداد، ضمن خرسندی از کیفیت آثار رسیده بار دیگر به مدیران و شرکت پایانه های نفتی ایران به واسطه ی برگزاری این جشنواره خسته نباشید می گوید و پیشنهاد می کند  که در دوره های بعدی،ابعاد برگزاری این جشنواره از شکل منطقه ای به شکل کشوری گسترش داده و نمایشنامه نویسان دیگر نقاط کشور را نیز به این عرصه ی مهم دعوت کنند.

همچنین با تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره در طول سال، برای برگزیدگان ادوار مختلف،کارگاه های نمایشی با حضور برجستگان عرصه ادبیات نمایشی کشور را برگزار کنند. همچنین حمایت از نمایشنامه خوانی و اجرای آثار برگزیده این جشنواره نیز پیشنهاد می شود.

به نظر هیات داوران این جشنواره، موضوع نفت و انتقال مضامین و موضوعات گوناگون پیرامون آن به واسطه ی هنر، آنچنان پر اهمیت است که سرمایه گذاری بیشتری در این وادی، جهت تغیییر نگرش مثبت مخاطبان نسبت به این موضوع حیاتی را می طلبد.امیدواریم دوره های آینده این جشنواره رشد کمی و کیفی را توامان داشته باشد و این تعامل صنعت و هنر، منجر به گسترش و تلاش هنر از یک سو و شناخت مخاطب از صنعت نفت از سوی دیگر باشئد.

رحمت امینی/حمید رضا نعیمی/رضا بهارلو

 

 نمایشنامه پره ی پروانه ی پولادی به نویسندگی سعیدرضا خوش شناس از استان فارس، نمایشنامه سوغات نفتکش به نویسندگی علی غلامی از استان خوزستان و نمایشنامه کمپانی به نویسندگی محبوبه خادمی از استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب به عنوان رتبه های اول تا سوم دومین جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب معرفی شدند.

همچنین از نمایشنامه آهو بر مدار آتش به نویسندگی فریبا جعفری از استان بوشهر،نمایشنامه یک زندگی ایرانی به نویسندگی آرمان طیران از استان فارس، خرده خاطرات روزهای خونین خارگ به نویسندگی علی میرزا عمادی از استان فارس و  نمایشنامه واقعه خوانی شهادت نوروز پسر صفدر آهنین جان به نویسندگی فرهاد ارشاد از استان فارس مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

(پنج شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۵۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید