شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۳۱
IOTC
یکشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۰۴۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

ایران در جایگاه برتر پایانه‌های نفتی خاورمیانه

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در یادداشتی که در شماره امروز (8 شهریور) روزنامه ایران چاپ شده است به جایگاه صنعت نفت ایران پسا تحریم و تبدیل شدن به قطب برتر پایانه‌های نفتی خاورمیانه پرداخته است.

ایران در جایگاه برتر پایانه‌های نفتی خاورمیانه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، متن کامل یادداشت سید پیروز موسوی به شرح زیر است:
 
جامعه جهانی به نقش مهم و اثرگذار جمهوری اسلامی در منطقه و معادلات اقتصاد سیاسی جهان و خاورمیانه واقف شده به گونه‌ای که تأیید توافقنامه رفع تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیز مؤید این نقش تاریخی و دیپلماسی فعال است. در این بین، صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران با دوراندیشی و تفکر استراتژیک و با استفاده از ظرفیت‌های عملیاتی و انسانی، سعی در ارتقای جایگاه خود در صحنه انرژی جهانی دارد و در این زمینه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی در زمینه تولید و بهره برداری از میدان‌های مشترک و مخازن جدید و عرضه و صادرات مواد هیدروکربوری آغاز کرده است.
در همسویی با این راهبرد، دستیابی به جایگاه برتر پایانه‌های نفتی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به عنوان یک هدف بزرگ و استراتژیک در صنعت نفت تدوین و تعریف شده و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. در این راستا، همچنین تبدیل شدن به یکی از سه پایانه نفتی برتر جهان از نظر ظرفیت، دقت و کیفیت و سرعت، با ایمنی عملیاتی بالا به عنوان چشم انداز تعریف شده که  با پشتوانه سیاست تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور از طریق فرآیندهای عملیات دریافت، ذخیره‌سازی، امتزاج، اندازه‌گیری و سنجش کمی و کیفی بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (SWAP)، محقق خواهد شد. با آغاز کار دولت یازدهم با توجه به اینکه در برنامه‌های وزیر نفت، افزایش تولید و دستیابی به بازار نفت خام صادراتی در اولویت برجسته قرار گرفت. در این راستا، نوسازی، بهسازی و تعمیرات اساسی تمامی تأسیسات و زیرساخت‌های مهم، به گونه‌ای در دستور کار قرار گرفت  که  توان عملیاتی صادرات نفت خام ایران به روزانه تا 6 میلیون بشکه رسید. این در حالی است که پس از بهره‌برداری و افتتاح از پروژه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام خارگ هم اکنون حجم و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در پایانه نفتی خارگ، با 4 میلیون بشکه افزایش به 28 میلیون بشکه رسیده است.
توانمند‌سازی و ارتقای دانش بومی در زمینه ساخت تجهیزات مهم مورد نیاز صنعت نفت در اولویت‌های کاری وزارت نفت دولت تدبیر و امید بوده و  در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است به گونه‌ای  که در نتیجه همکاری و حمایت از سازندگان داخلی، از دو سال گذشته تاکنون، حدود 70 میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل شد. در این زمینه می‌توان به پروژه طراحی، ساخت و نصب بازوهای بارگیری نفت خام اشاره کرد که در فرآیند انتقال  نفت خام یا  سایر فرآورده‌های مشابه از اسکله به کشتی و یا بالعکس مورداستفاده‌ قرارمی‌گیرند و نقطه اتصال تأسیسات نفتی موجود در اسکله‌های نفتی و نفتکش‌های خارجی می‌باشد. پروژه پژوهشی مذکور برای اولین بار در کشور و به منظور ساخت تجهیزات استراتژیک در صدور نفت خام و مقابله با هرگونه تحریم اقلام استراتژیک و تأثیرگذار در صادرات نفت خام کشور، مد‌نظر قرار گرفت و در ادامه مراحل طراحی و ساخت آن آغاز شد. این طرح  دستاوردهای مهمی از جمله افزایش توان رقابتی و استراتژیک ایران در سطح منطقه و جهان در زمینه صادرات نفت خام و صدور خدمات مهندسی و توسعه فناوری صنعت نفت و بومی‌سازی تجهیزات مهم و استراتژیک خواهد داشت. همچنین پروژه طراحی و ساخت دستگاه صحت سنج سیار سیستم‌های اندازه‌گیری نفت خام و میعانات گازی از دیگر پروژه‌های مهم در دولت تدبیر و امید بود که به لحاظ دانش طراحی و فناوری ساخت در شمار پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت نفت و گاز محسوب می‌شود. با توجه به جایگاه ویژه صادرات نفت در تأمین منابع مالی کشور و لزوم اطمینان از صحت اندازه‌گیری میزان نفت صادراتی برای فروشندگان و خریداران بین‌المللی، ضرورت استفاده از تکنولوژی صحت سنجی سیستم‌های میترینگ را  پر اهمیت می‌سازد.  طرح دیگر تولید نمونه پودر میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی بود؛ در فعالیت‌های مرتبط با نفت خام مانند اکتشاف، استخراج، حمل و نقل، پالایش و ذخیره‌سازی نفت خام مقادیر زیادی از آلودگی‌های نفتی تولید می‌گردد که تهدیدی جدی برای محیط‌های دریایی و بویژه مناطق ساحلی به حساب می‌آیند.روش‌های فیزیکوشیمیایی مقابله با این آلودگی ها، هر چند در کاهش تأثیرات سوء ترکیبات نفتی بر اکوسیستم‌ها سودبخشند ولی قادر به حذف کامل ترکیبات نفتی از محیط نیستند.در این راستا پروژه مذکور برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت پایانه‌های نفتی ایران، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت و جهاد دانشگاهی شهید بهشتی به مرحله اجرا رسیده است که دستاورد آن تولید نیمه صنعتی پودر میکروبی جهت پاکسازی خاک‌های آلوده به نفت می‌باشد. همچنین ساخت سامانه پیشگیری رسوب در مخازن با کمک مراکز علمی کشور و تلاش برای ساخت دو فروند شناور آتش خوار از دیگر دستاوردها در زمینه حمایت از توانمندان داخلی در سال گذشته بوده است.انجام عملیات رسوب زدایی و تعمیرات اساسی مخازن ذخیره‌سازی پایانه‌های نفتی خارگ و شمال، تعمیرات اساسی و نوسازی گوی‌های شناور که تا پیش از این در اختیار شرکت‌های امریکایی قرار داشت تخلیه و جداسازی و تعویض سلاپ تانک پهلوگاه‌های شماره 11 و 12 پایانه نفتی خارگ در سال گذشته حاصل شد، تعمیرات اساسی شناورهای شرکت پایانه‌های نفتی ایران با توجه به انجام خدمات دریایی در پهلودهی نفتکش ها از دیگر دستاوردهای مهم صنعت نفت در حوزه پایانه‌های نفتی است که در 2 سال اخیر محقق شده است.

سید پیروز موسوی

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران

(یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴) ۱۱:۲۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید